برنامه دولت سیزدهم برای خصوصی سازی صنعت خودرو چیست ؟! / نقش تغییر مالکیت ها در جبران زیان دهی خودروسازان

یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است چنانچه دولت توان مالکیت و مدیریت توانمند بر شرکتهای خودروسازی را ندارد باید زمینه واگذاری آنها به بخش خصوصی دارای اهلیت را فراهم نماید به شرط آنکه در واگذاری ها نیز شاهد انحصار بخش خصوصی نباشیم.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اگرچه در این سال‌ها صحبت از خصوصی‌سازی واقعی ایران خودرو و سایپا و خروج کامل دولت از این دو خودروساز بزرگ بسیار مطرح شده است اما تاکنون این اتفاق رخ نداده، گویی اصلا انگیزه جدی پشت ماجرا نبوده است با این حال طی دو سال اخیر وزرای صنعت، معدن و تجارت بارها بر خصوصی‌سازی کامل دو خودروساز بزرگ تاکید کرده اند.

موضوع خصوصی سازی خودروسازان در حالی در آخرین روزهای دولت دوازدهم نیز مطرح می شود که برگزاری مجامع خودروسازان در روزهای پایانی تیرماه و انتشار صورت های مالی سالانه آن ها زیان انباشته خودروسازان را تایید می کند این جریان نشان می دهد که دولت سیزدهم مسیر دشواری را برای خروج از زیاندهی این صنعت پیشران پیش رو خواهد داشت. اما دولت جدید چه برنامه ای برای سهام دو خودروساز بورسی و خصوصی واقعی این دو شرکت بزرگ دارد؟

در حال حاضر دولت در هر دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا زیر 20 درصد سهام دارد سهامی که قرار بود تا پایان سال گذشته به طور کامل واگذار شود اما تاکنون عملی نشده است و امروز در شرایطی که زیان انباشته خودروسازان به بالاترین میزان خود رسیده لازم است دولت جدید راهکارهایی را با هدف جبران این وضعیت انجام دهد.

در همین ارتباط یک کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با توجه به طرح موضوع خصوصی سازی و تاخیر واگذاری سهام دو شرکت بزرگ خودروساز اظهار داشت: چنانچه دولت از توانمندی لازم برای اداره و توسعه شرکتهای خودروسازی برخوردار نیست بهتر است سهام خودروسازان را به بخش خصوصی دارای صلاحیت و اهلیت واگذار کند.

 



جواد مرزبان راد تاکید کرد: البته اداره صنایع بزرگ و پروژه های سنگین در خودروسازی کشور نیازمند زیر ساخت های قوی و حمایت های دولتی است چرا که بخش های خصوصی عمدتا تمایل به فعالیت در بخش های روبنایی و مونتاژکاری دارد بنابراین به جهت دسترسی به امکانات در دولت ها، بستر توسعه زیرساخت ها و پیشرفت در صنایع بزرگی مثل خودروسازی در این بخش بهتر فراهم است.

وی اظهار داشت: با این حال در صورتی که دولت توان مالکیت و مدیریت توانمند بر شرکتهای خودروساز را ندارد باید زمینه واگذاری شرکتها را به بخش خصوصی دارای اهلیت فراهم نمایند به شرط اینکه این واگذاری ها نیز باعث ایجاد انحصار بخش خصوصی نشود.

عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران با توجه به ضرورت اجرای پروژه های تحقیقاتی زیربنایی در صنعت خودرو ایران گفت: به رغم تلاش های خوب بخش خصوصی در عرصه های مختلف صنعتی در کشور اما همچنان مالکیت ها در بخش خصوصی به بلوغ فکری مناسبی برای مدیریت و اداره صنایع بزرگ خودروسازی نرسیدند و عمدتا بخش خصوصی به دنبال کسب سودهای آنی از مسیرهای مختلف مونتاژکاری، واردات و پروژه هایی با شیوه مهندسی معکوس است.

مرزبان خاطر نشان کرد در چنین شرایطی مسلما دولت ها عملکرد بهتری خواهند داشت به شرط اینکه شاهد انتصاب مدیران توانمند، متخصص و دارای تفکر توسعه و پیشرفت بر شرکتهای خودروساز باشیم.

وی اظهار داشت: البته هدف این نیست که همواره دولت ها بر صنعت خودرو مدیریت داشته باشند بلکه دولت باید با حمایت های غیر مستقیم زمینه بلوغ و تکامل و توسعه شرکتهای خودروسازی را فراهم کند و در نهایت مدیریت ها را بخش های خصوصی توانمند و دارای تخصص و اهلیت واگذار کند.

وی در پایان اظهار داشت: بی تردید حضور مدیریت های ضعیف دولتی و فاقد تخصص و تفکر ملی هیچ گاه منجر به توسعه و پیشرفت این صنعت نخواهد شد بلکه زیان بیشتری را به این صنعت تحمیل خواهد کرد.

کد خبر 133295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha