کسری افزون بر 1 میلیون قطعه برای خودروهای ناقص

خودروهای کف و ناقص در پارکینگ های ایران خودرو به تعداد یک میلیون و 132 قطعه کسری دارد.

به گزارش پرشین خودرو، فرشاد مقیمی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، با اعلام این خبر اظهار داشت: از میانگین 12 قطعه که هر خودرو ناقص کسری دارد سه قطعه مربوط به تراشه هاست و ما در خصوص برخی چیپ ست‌های خاص تا 20 برابر افزایش قیمت داشتیم.

وی با بیان اینکه 94 هزار دستگاه خودروی ناقص در کف پارکینگ های ایران خودرو داریم، افزود: آمار تولید خودرو‌های ما از ابتدای سال تا پایان شهریور، 239 هزار دستگاه خودرو خواهد بود و میزان عرضه ما در این مدت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دو درصد هم بیشتر شده است در حالی که شائبه‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه ما به عمد می‌خواهیم خودروهایمان در کف بماند.

مقیمی گفت: در خصوص تعهدات معوق خود هیچ مشکلی نداریم و به میزانی که تعهد کرده ایم تولید و تجاری سازی انجام می‌شود.

مدیرعامل ایران خودرو، مشکل نقدینگی و تأمین تراشه‌های الکترونیک را دو عامل اصلی ایجاد خودرو‌های کف خواند.

وی کاهش توان نقدینگی خودروساز و قطعه سازان را ناشی از قیمت دستوری خودرو، افزایش هزینه‌های تأمین قطعات و بحران جهانی کسری تراشه‌ های الکترونیکی از سال گذشته و تأمین نشدن مجموعه‌ های الکترونیکی خودرو مانند ‌ای سی یو، مالتی مدیا، بی سی ام، دوربین، کیسه هوا، نمایشگر، چراغ‌ ها و ... دانست و این موارد را مهمترین علل مشکلات خودروسازی در بحث تأمین قطعات اصلی خودرو اعلام کرد.

مقیمی متذکر شد: با توجه به مشکلات مربوط به تراشه‌ها و افزایش تورم در شش ماه ابتدایی سال و افزایش 20 درصدی قیمت ارز و افزایش 40 درصدی هزینه نیروی انسانی و افزایش هزینه‌های مواد اولیه و تجهیزات ما همچنان قیمت شش ماه نخست خودرو را دریافت نکرده ایم و سرمایه در گردش ما کاهش یافته است.

مدیرعامل ایران خودرو از مسئولان ذیربط درخواست کرد شیوه قیمت گذاری خودرو بر مبنای مؤلفه ‌های اقتصادی، اصلاح و به نوعی زیان‌های ناشی از قیمت گذاری تکلیفی برای این شرکت جبران شود.

رفع موانع عدم اخذ تضامین و وثایق برای تأمین مالی در بازار پول و سرمایه، الزام شورای رقابت به اعلام قیمت‌ های جدید و همچنین تأمین فوری نقدینگی برای سفارش گذاری تراشه‌ ها از دیگر درخواست‌های مقیمی در نشست تخصصی رفع چالش‌ های تأمین قطعات اصلی خودرو و کاهش خودرو‌های ناقص بود.

کد خبر 134347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha