الزامات قانونی نیاز تحول و کیفی سازی تولیدات خودروسازان

اگر چه باید فکر اساسی برای بازار خودرو شود اما واردات خودرو راهکاری برای ساماندهی بازار و رقابت پذیری و مدیریت در بازار خودرو نیست.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، ممنوعیت واردات خودرو همانند ممنوعیت سایر کالاها اگر چه در راستای کنترل تقاضای ارز و به سامان رساندن بازار ارز، اجرایی شده است اما مدتی است زمزمه آزادسازی واردات خودرو تحت عنوان طرح ساماندهی بازار خودرو از سوی وکلای ملت به گوش می‌رسد.

طرحی که در هفته گذشته با وجود تصویب مجلس برای دومین بار مورد ایراد شورای نگهبان واقع شد و به مجلس بازگشت؛ کماکان با وجود برخی موافقان، با مخالفت هایی از سوی برخی کارشناسان صنعت خودرو روبرو است.

جدیدترین واکنش ها نسبت به مصوبه مجلس، اظهارات روز گذشته وزیر صمت است، به گفته فاطمی امین " تا زمانی که به یک توازن در تراز خارجی برسیم واردات خودرو اشتباه است و این مساله به ضرر تمام جامعه است."

بر اساس طرح واردات خودرو هر فرد حقیقی و حقوقی با پرداخت ریال در کشور می تواند خودرو وارد کند جریانی که به گفته بسیاری از مخالفان می تواند چالش جدی را برای اقتصاد ارزی کشور به وجود آورد و مورد ابهام شورای نگهبان نیز وارد شده است.

در همین ارتباط یکی از وکلای ملت معتقد است اگر چه باید فکر اساسی برای بازار خودرو شود اما واردات خودرو راهکاری برای ساماندهی بازار و رقابت پذیری و مدیریت در بازار خودرو نیست.

نماینده مردم گلستان در مجلس در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با بیان این مطلب بیان کرد: هر چند شورای نگهبان ایراداتی را به طرح ساماندهی بازار خودرو ارائه و مصوبه مذکور برای چندین بار به کمبسبون صنایع برگشت خورده است با این وجود معتقدم مصوبه اخیر مجلس در خصوص واردات خودرو بر خلاف حمایت از تولید داخل و اشتغال در کشور است.

رحمت اله نوروزی افزود: در شرایطی که رفع بیکاری و اشتغال زایی دغدغه مجلس و دولت است در پیگیری چنین مصوباتی که مسیر واردات را باز و به تولید داخل ضربه می زند باید ارزیابی و بررسی دقیق تری صورت گیرد.

وی با تاکید بر لزوم حمایت از تولید و اشتغال پایدار در کشور تصریح کرد: با توجه به این مساله و اشتغال بالایی که در شرکتهای بزرگی چون سایپا و ایران خودرو و صنایع قطعه سازی و وابسته وجود دارد به نظر می رسد طرح آزادسازی واردات خودرو در چنین وضعیتی به اشتغال و تولید در این صنایع آسیب زده و با تاثیر بر منابع ارزی موجب افزایش تورم در کشور خواهد شد.

این نماینده مجلس در ادامه با تایید گلایه مشتریان از کیفیت خودروهای داخلی افزود: متاسفانه کیفیت پایین خودروهای داخلی و عدم رضایت مشتریان از تولیدات خودروسازان نیز بخشی از مشکلات صنعت خودرو است و با گذشت چند دهه از فعالیت خودروسازی در کشور همچنان شرکتهای خودروساز نتوانسته اند در زمینه مشتری مداری و جلب رضایت مردم گام های درست و منطقی را بردارند.

نوروزی در همین ارتباط به جلسات نمایندگان ملت با مدیران شرکتهای خودروسازی اشاره و تاکید کرد: در جلسه ای که اخیرا با مدیرعامل یکی از شرکتهای بزرگ خودروساز در کشور داشتیم هم عدم رضایتمندی مشتریان را از خودروهای داخلی را مطرح و بر این موضوع تاکید کردم که در شرایط کنونی به جای راهکار واردات خودرو باید کیفیت تولیدات خودروسازان ارتقاء یابد تا پولی که مشتری بابت خرید خودرو داخلی پرداخت می کند با رضایتمندی همراه باشد.

به گفته وی باید با نظارت و الزامات قانونی در حوزه تولید در شرکتهای خودروسازی در جهت کیفی سازی و تحول در خودروهای داخلی گام برداریم.

نماینده مردم گلستان در مجلس خاطر نشان کرد: چرا باید خودروهای خارجی تا این میزان مورد اقبال مشتریان قرار گیرد اما با گذشت بیش از 40 سال از آغاز خودروسازی در ایران و به رغم تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت از تولید داخلی و عرضه محصولات رقابتی همچنان شاهد محصولاتی با کیفیت پایین باشیم.

نوروزی با اشاره به دفاع برخی نمایندگان از طرح واردات خودرو و ایجاد رقابت پذیری در بازار خودرو گفت: اینکه افرادی مطرح می کنند که واردات خودرو باعث رقابت در بازار خودرو می شود به هیچ عنوان درست نیست چرا که با آزادسازی واردات خودروهای خارجی و عرضه خودروهای میلیاردی در بازار نه تنها رقابتی در بازار تولیدات داخلی و کیفی سازی در این حوزه از تولید ایجاد نمی شود بلکه با دامن زدن بر رکود بیشتر در بازار خودروهای داخلی شاهد ضربه به تولید و اشتغال در کشور و رونق بازار خودروهای وارداتی خواهیم بود.

وی در پایان با تاکید بر لزوم ارائه راهکار منطقی و اساسی برای بازار خودرو خاطر نشان کرد: باید برنامه ای در دستور کار دولت و مجلس قرار گیرد که موجب تحرک خودروسازان داخلی و تلاش برای کیفی سازی تولیدات در صنعت خودرو شود.

کد خبر 134532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha