4 تغییر مهم خودروها در 10 سال گذشته اعلام شد

در مقاله زیر چهار تغییر مهم خودروها طی 10 سال گذشته بررسی شده است.

به گزارش پرشین خودرو، در 10 سال گذشته تغییرات زیادی در صنعت خودرو شکل گرفته است. تقریباً همه جنبه های یک خودرو در این زمان کوتاه دچار دگردیسی شده است. این پیشرفت ها باعث شده خودروها ایمن تر و راحت تر شوند.

در یک دهه گذشته رانندگی با خودروها هم آسان تر شده هم به تجهیزات ایمنی بهتر و بیشتری مجهز شده است. تغییر و دگرگونی همچنان با سرعت و گام های بلند ادامه دارد و انتظار می رود نوآوری های بهتری در راه باشند. در این جا 4 تغییر مهم در یک دهه گذشته به شکل خلاصه مرور شده است.


خودروها از لحاظ مصرف سوخت بهینه شده است

قیمت سوخت 10 سال پیش ارزان تر از حالا بود و پیمودن مسافت های طولانی خیلی دغدغه خاطر نداشت. اما حالا اوضاع فرق کرده است. قیمت سوخت ها افزایش یافته و همچنان روند افزایشی خود را حفظ خواهد کرد. و این همه ی ماجرا نیست. به دلیل بحران گرمایش زمین و آثار گلخانه ای آلاینده ها و تأکید حکومت ها به سرعت بخشیدن دوران گذار بنزینی به برقی، خودروسازان ناچار به کوچک سازی موتورهای درون سوز و بهینه سازی مصرف سوخت شده اند. اما حالا با سخت گیرانه تر شدن استانداردها، خودروهای برقی محبوبیت بیشتری پیدا خواهند کرد. در کشورهای پیشرفته خرید خودروهای بنزینی کم کم به دغدغه مهمی تبدیل می شود چون سیاست های دولت ها دیگر موافق و حامی آنها نیست.


تنوع خودروها بیشتر شده است

امروزه نسبت به یک دهه گذشته تعداد بیشتری از مردم جهان صاحب یا مالک خودرو شده اند. فقط در ایالات متحده تعداد خودروهای پلاک شده در سال 2019 به رقم حیرت انگیز 276 میلیون دستگاه رسیده است. در سال های آینده این روند در حال کاهشی نیست. شیوع جهانی کرونا هم نقش مهمی در افزایش تقاضا برای خودروها از جمله خودروهای کلاسیک و عتیقه داشته است. خود ویروس باعث شد مردم ترجیح بدهند به وسایل نقلیه شخصی تر گرایش پیدا کنند و از وسایل نقلیه عمومی پرهیز کنند. در ده سال گذشته مخصوصاً دو سال گذشته قیمت خودروهای برقی به وسع مردم نزدیک تر شده و به طور کلی خرید خودروها نسبت به ده سال گذشته آسان تر و روش های خرید متنوع تر شده است. در ایالات متحده نمایندگی های فروش خودرویی مثل شلور موتور مایل Shelor Motor Mile خودروهای زیر 5000 دلار عرضه می کند و همین باعث شده است که مردم راحت تر صاحب خودرو شوند.


امکانات ایمنی در خودروها بیشتر شده است

سازندگان خودرو تمرکز بیشتری روی ایمنی خودرو پیدا کرده اند و این امکانات جدید، بهتر می تواند مشتریان را به خرید مدل ها یا محصولات جدید ترغیب کند. دیگر در اکثر خودروهای مدل های جدید سامانه هایی مثل شناسایی نقاط کور، کروز کنترل وفق پذیر و غیره به یک استاندارد تبدیل شده و از همان کارخانه نصب می شود و دیگر به عنوان آپشن اضافه به مشتری فروخته نمی شوند. برخی از خودروها فناوری حفظ بین خطوط دارند و خیلی از آنها حداقل به 4 کیسه هوا مجهزند و بعضی تا 10 کیسه هوا دارند.


سامانه های مکان و جهت یابی پیشرفته تر شده است

داشتن یک مکان یاب یا آدرس یاب روی داشبورد خودرو 10 سال پیش فقط مخصوص خودروهای پرتجمل و بسیار گران قیمت متصور بود. اما حالا به یک سامانه عادی و روزمره برای اکثر مردم دنیا تبدیل شده است. در یک دهه پیش، این سامانه ها هم گران بودند و هم قابل اطمینان نبودند. خیلی از راننده ها به تلفن همراه خود تکیه داشتند چون سامانه های جی پی اس در آن زمان زودتر در تلفن های همراه رایج و متداول شده بود. اما حالا اکثر خودروها علاوه بر جی پی اس، گیرنده های جی پی اس مجهز به بلوتوث دارند.

خیلی از خودروسازان از همان کارخانه، سامانه های جهت و مکان یابی را روی داشبورد خودروها نصب می کنند. آن چه فعلاً در خودروهای پرتجمل وجود دارد و به زودی به سامانه های رایج در خودروها تبدیل می شود،‌ واقعیت افزوده است که باعث می شود دگردیسی جدیدی در سامانه های جهت و مکان یاب ایجاد شود. واقعیت افزوده به راننده ها کمک می کند که محیط فیزیکی اطراف خود را بهتر مشاهده کنند و بهتر تصمیم بگیرند و این موضوع به افزایش ایمنی خودروها کمک می کند.

تغییرات و دگرگونی ها در صنعت خودرو با گام های بلندتر و سرعت بیشتری اتفاق می افتد. انتظار می رود نوآوری ها در سال های آینده با سرعت بالاتری در بین خودروهای مردم عادی رایج شوند. خودروسازانی که می خواهند دست پیش داشته باشند و مشتریان بیشتر جذب کند، مجبورند فناوری های جدید بیشتری اختراع کنند که در آینده نحوه استفاده از خودروها را دگرگون خواهد کرد.

کد خبر 134726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha