کد خبر 134769
۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱
دلایل لرزش فرمان خودرو چیست؟

گاهی پیش می‌آید حین رانندگی متوجه شویم فرمان خودرو می‌لرزد. به گفته بسیاری از تعمیرکاران خودرو این یک علامتی است که نشان می‌دهد مشکلی در وسیله نقلیه وجود دارد و همچنین می‌تواند رانندگی به کاری استرس زا و ترسناک تبدیل کند.

به گزارش پرشین خودرو، اگر در جاده‌ای هموار هستید و خودرو و فرمان لرزش دارند، هیچ چیزی جز خودرو مقصر نیست و این می‌تواند عامل مهم در ایجاد مشکل شود پس در نتیجه اولین اقدام باید رفع این مشکل باشد.

دلایل متعددی می‌تواند باعث لرزش فرمان شود که برخی از آن‌ها حتی ممکن است عجیب به نظر بیایند. بسته به نحوه لرزش ماشین، ممکن است برخی عوامل و نشانه‌ها به تعمیرکار خودرو در حل این مشکل کمک کند. هنگامی که متوجه مشکل شدید، به زمان بدتر شدن آن توجه کنید به عنوان مثال، این لرزش در سرعت‌های بالا بدتر است یا در سرعت‌های پایین؟ وقتی ترمز می‌کنید بدتر است؟ همه این اطلاعات می‌تواند به یک مکانیک در تعیین علت لرزش فرمان شما کمک کند.

هم تراز نبودن لاستیک خودرو: این مشکل می‌تواند واضح‌ترین و رایج‌ترین دلیلی باشد که ممکن است باعث لرزش فرمان شود. اگر لاستیک‌های خودرو هم تراز نیستند یا نامتعادل هستند، ممکن است لرزش‌هایی را ایجاد کنند. در این شرایط اولین چیزی که باید بررسی کنید این است که آیا همه لاستیک‌های شما به درستی باد شده اند یا خیر. اگر یک یا چند تایر شما صاف باشد، عدم تعادل ایجاد می‌کند که بر توانایی شما در هدایت صحیح خودرو تأثیر می‌گذارد.

اگر همه لاستیک‌ها باد یکسان دارند، نکته بعدی که باید در نظر بگیرید، آج روی لاستیک است. اگر لاستیک‌های شما فرسوده هستند، باید به فکر خرید لاستیک جدید باشید.

اما اگر لاستیک‌ها خوب به نظر می‌رسند و مشکل همچنان ادامه دارد، ممکن است این مشکل در جایی بین خود لاستیک‌ها و فرمان باشد. به عنوان مثال، ممکن است فاصله بین محور‌ها در اثر تصادف خم شده یا آسیب دیده باشند که این امر باعث می‌شود تا لاستیک‌ها و فرمان از طریق درایو جلو به درستی ارتباط نگیرند. اگر متوجه تکان‌های ناگهانی در فرمان شدید، این می‌تواند مشکل باشد.

مشکلات روتور‌های ترمز: اگر هنگام ترمز گرفتن، فرمان زیاد تکان می‌خورد، می‌تواند به این معنا باشد که روتور‌های ترمز از دور خارج شده اند. به عبارت دیگر، روتور‌ها شروع به فرسودگی کرده، شکل خود را از دست داده و دچار پیچ خوردگی می‌شوند؛ به عنوان مثال، هر زمان که پای خود را روی آن فشار می‌دهید، لرزش‌هایی را از طریق پدال ترمز احساس می‌کنید. ترمز‌ها یکی از اجزای بسیار مهم خودرو هستند و به شما اجازه می‌دهند که خودرو خود را مدیریت کنید، بنابراین مهم است که در اسرع وقت به این موضوع رسیدگی کنید.

حتی اگر به تازگی ترمز‌های جدیدی نصب کرده اید، ارتعاشات هنگام ترمزگیری نشانه‌ای از یک مشکل جدی است. این احتمال وجود دارد که روتور‌ها به درستی نصب نشده باشند و عدم محکم شدن لنت ترمز به طور موثر باعث ارتعاش خودرو می‌شود. در اسرع وقت وسیله نقلیه خود را به یک مکانیک نشان دهید تا مشکل را بررسی کند که آیا روتور‌های ترمز باید دوباره مورد بررسی قرار گیرند که در نهایت یا باید تعویض شوند یا به سادگی تنظیم شوند.

از طرف دیگر، مشکل می‌تواند به دلیل لنت ترمز باشد. اگر روتور هنوز در وضعیت خوبی قرار دارد، وقت آن است که خود لنت‌ها را بررسی کنید. اگر هنگام استفاده از ترمز ارتعاش بدتر می‌شود، بدیهی است که مشکل تقریباً در جایی در سیستم ترمز است.

اجزای تعلیق فرسوده: برخلاف مشکلات تایر و روتور‌های ترمز، همچنین ممکن است مشکلات سیستم تعلیق و تراز هنگام رانندگی باعث لرزش شود. لرزش در اثر فرسودگی برخی قطعات در خودرو قدیمی بیشتر از خودرو‌های جدید رایج است، بنابراین اگر مدتی با یک اتومبیل رانندگی کرده اید این مورد نیاز به توجه بیشتری دارد.

در حالی که سه علت لرزش فرمان ذکر شده در بالا شایع‌ترین هستند، اما تنها دلایلی نیستند که می‌توانید با این مشکل روبرو شوید. طیف وسیعی از مشکلات موتور وجود دارد که می‌تواند کل خودرو را تکان دهد، اما ممکن است فقط متوجه لرزش فرمان شوید. این مشکلات می‌تواند از جمله جرقه یا سیستم‌های تحویل سوخت باشد. اگر لیست بالا را خوانده اید و هنوز نمی‌دانید چرا فرمان خودرو می‌لرزد، بهتر است ماشین خود را در اسرع وقت به مکانیک حرفه‌ای نشان دهید.


منبع: باشگاه خبرنگاران

کد خبر 134769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha