ناتوانی سیف خودرو در تامین تعهدات معوق و عدم پاسخگویی به مشتریان

در ماه های اخیر شرکت سیف خودرو یکی از شرکت هایی بوده که نتوانسته است به وظایف قراردادی خود عمل کند و همچون رامک خودرو، ریگان خودرو و شهر خودرو و ... کسی هم پاسخگوی مشتریان نیست.

/ فرشید آصفی / به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، روز گذشته از سوی یکی از مشتریان سیف خودرو تماسی با خبرنگار ما گرفته شد که شرح ماوقع آن را می توانید در ادامه این گزارش بخوانید.

آنچه در ادامه می آید متاسفانه شرح حال بسیاری از خریداران خودرو در خلال سال های 96 به بعد است که با گذشت چهار سال از آن روزها نه تنها خودرویی دریافت نکردند بلکه ارزش پول خود را نیز به دلیل نوسانات نرخ دلار و کاهش شدید ارزش ریال از دست داده اند.

هر چند این داستان برای کسانی که در سال های 96 و 97 اقدام به خرید خودرو کردند نکات مشترک بسیاری دارد اما مواردی در ارتباط مشتریان با شرکت سیف خودرو وجود دارد که روایت این خودروساز را متفاوت می کند.

اتفاقی که در سال 96 و 97 در صنعت خودرو ایران رخ داد و خودروسازان ایران را گرفتار کرد تنها مختص یک خودروساز مانند سیف خودرو نبود و همه بزرگان این حوزه از بهمن موتور تا ایران خودرو و سایپا را با چالش مواجه کرد اما آنچه خودروسازانی نظیر رامک خودرو، ریگان خودرو، شهر خودرو و سیف خودرو را متمایز می کند، عدم موفقیت مدیران این شرکت ها در جمع کردن این مشکل با کمترین هزینه و به عبارتی استفاده از ابزار شرایط "فورس ماژور" درج شده در قرارداد با خریداران بوده است.

استفاده از شرایط فورس ماژور هر چند بر اساس قراردادهای ثبت شده حق قانونی خودروسازان است و خریداران آن را با آگاهی امضاء کردند اما شرایط مشتریان این شرکت ها و معطلی چندساله در دریافت خودرو، شائبه هایی را به وجود آورده است.

بهمن موتور در همان شرایط سال 96 و ترک ایران از سوی هاوال و بسترن توانست رضایت مشتریان را با کمترین هزینه و رضایت نسبی خریداران مرتفع کند، ایران خودرو و سایپا نیز با ترک ایران توسط رنو و برلیانس و چانگان نیز در همان مسیر توانستند در مدت زمان بیشتری تعهدات معوق را کاهش دهند.

سیف خودرو از آن جهت متمایز است که در حال حاضر مشتریانی از سال 97 دارد که در ابتدای سال 1399 در طرح تبدیل بیسو به SWM شرکت کردند و در همان زمان نیز تکمیل وجه کرده و متاسفانه تا امروز موفق به دریافت خودرو نشدند آن هم در حالی که اخبار غیر رسمی حکایت از تامین تعهدات معوق کارمانیا با محصولات سیف خودرو دارد.

البته سیف خودرو این موضوع را انکار می کند و اعلام شده است که خودروهای SWM توسط کارمانیا از بازار آزاد تهیه شده است اما فروش فوری خودرو از سوی سیف خودرو در ماه های گذشته و تحویل آن به خریداران خودرو در حالی که تعهدات معوق تکمیل وجه شده از سال 1399 دارد جای تعجب است و همین مورد نیز موجب اعتراض خریداران شده است.

به عنوان نمونه ما با یک مشتری سیف خودرو صحبت کردیم و مدارک او را نیز دیدیم.

خریدار مورد نظر ما(نام محفوظ) در سال 1397 اقدام به خرید یک دستگاه بیسو می کند و در سال 1399 با شرکت در طرح تبدیل بیسو به SWM، وجه کامل خودرو را پرداخت می کند اما تا لحظه تنظیم گزارش نه تنها خودرویی دریافت نکرده، بلکه پاسخ قانع کننده ای نیز از شرکت تا به امروز نگرفته است.

متاسفانه این داستان بسیاری از مشتریان سیف خودرو با این شرایط است اما تنها موضوع درگیری مشتریان با سیف خودرو نیست چرا که این شرکت حتی بر اساس قرارداد، سود مشارکت و جرائم تاخیر برخی مشتریان که بعد از مدت ها موفق به دریافت خودرو از این شرکت شده تند را پرداخت نکرده است!

اما این تمام ماجرا نیست و سیف خودرو با این حربه که اگر خریداری، اقدام به شکایت در دادگاه کند، تحویل خودرو تا پایان مراحل قضایی امکان پذیر نخواهد بود از طرح شکایت بسیاری مشتریان در محاکم قضایی جلوگیری کرده است.

اینها همه در حالی است که تازه مشکلات خریداران با تحویل خودرو آغاز می شود چرا که این شرکت مشکلات زیادی در شبکه خدمات پس از فروش دارد و در تامین قطعات گران قیمت و میلیونی خودروهای SWM نیز با مشکلاتی مواجه است.

به هر حال انتظار می رود که در دوره جدید قضایی، برخوردهای قاطعی با مشکلاتی که این خودروسازان برای خریداران ایجاد کرده اند انجام شود تا خریداران بیش از این متضرر نشوند.

 

#فرشید_آصفی

کد خبر 134773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 8
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی نادری ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
    1 0
    سلام من هم این مشکل را دارم به ما میگویند ماه دیگر وماه دیگر میگویند دوماه اینده
  • علی نادری ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    0 0
    سلام من هم این مشکل را دارم به ما میگویند ماه دیگر وماه دیگر میگویند دو ماه بعد
  • مرتضی ابراهیمی ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    1 0
    متاسفانه سه سال من تکمیل وجه کردم فقط سر کارم گذاشتند
  • مرتضی موسوی ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    0 0
    بدبختانه من هم همین مشکل رو دارم
  • بهرام شه شهی ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    0 0
    اس دبلیو ام دارم از سیف خودرو ،هیچ قطعه ای اصلا نداره حتی لوازم مصرفی الان یکسال بخاطر سلکتور گیربکس ماشین خوابیده
  • مرتضی اسکوئی ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    3 0
    بنده الان سه ماه هست درخواست بلبرینگ چرخ عقب دادم ولی قطعه نیست. بی عرضه ترین و ... شرکت همین سیف خودرو هستش . یه عده ... جمع شدن یه ماشین آوردن به ده برابر قیمت دادن به مردم الان یه پیچش هم پیدا نمیشه .
  • حسن ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    4 0
    بنده هم سال ۹۶ بیسو ثبت نام کردم،سال ۹۸ تبدیل به اس دبلیو ام جی ۰۱ کردم که کل پول به میلغ ۶۰۰ ملیون هم پرداخت کردم،که الان همچنان نزدیک به ۲۰۰نفر هستیم که خودرو تحویل نگرفتیم وبلا تکلیفیم،نه راه پس داریم نه راه پیش،ممنون میشم نظراتمونو در سایت بار گذاری کنید
  • سلام علی هستم ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    2 0
    14 ماه تکمیل وجه کردم ولی هیچ خبری نیست مگن کارخانه بسته شده
  • مجید اشرف زاده ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    2 0
    سلام من هم این مشكل دارم ٣سال پول دادم هیچ خبری نیست