جایگزینی خودروهای درونسوز با خودروهای برقی چقدر چقدر زمان می‌برد؟

اگر از همین حالا همه ی تولیدات خودروها از نوع برقی باشند،‌ با 2 میلیارد خودروی بنزینی در حال تردد چه باید کرد و جایگزینی آنها با خودروهای برقی چقدر زمان نیاز دارد؟

به گزارش پرشین خودرو، به زودی هزینه تولید خودروهای برقی و قیمت آنها همتراز خودروهای بنزینی می شود اما این تازه میانه نبرد است. ایلان ماسک مدیر عامل تسلا، در نشست سالانه ی سهامداران به این حقیقت مهم اشاره کرد که «آن چه اهمیت دارد، ناوگان در حال تردد است.» کارشناسان هم می گویند در اواسط همین دهه، خرید خودروهای برقی با قیمت خودروهای بنزینی کنونی ممکن می شود. اما حداقل چند دهه وقت لازم است که کل خودروهای در حال تردد در طرح های جایگزینی خودروهای فرسوده، جای خود را به خودروهای برقی بدهند.

ماسک در پاسخ به این سؤال که چه زمانی خودروهای برقی نیاز به بازیافت باتری پیدا می کنند به این موضوع بسیار مهم پرداخت و گفت:

حدود 2 میلیارد خودروی سبک و سنگین،‌ سواری و تجاری در حال تردد هستند.
سالانه 100 میلیون خودروی جدید تولید شده و وارد گردونه حمل و نقل می شود.
خودروهای سبک و سنگین حدود 20 سال در گردونه حمل و نقل در حال تردد باقی می مانند.
کل خودروهای برقی در جهان هنوز به 1 درصد کل خودروها نرسیده اند.
حداقل 30 تا 40 سال دیگر وقت باقی است که تسلا دیگر نیازی به حفاری و استخراج از معادن نداشته باشد.

در اکتبر سال 2020 ماسک گفته بود که هدفگذاری کرده است تا سال 2030 ظرفیت تولید تسلا را به 20 میلیون دستگاه در سال برساند. به بیان ساده،‌ این ظرفیت تولید، یک دهم ناوگان جهانی است.

سؤال بسیار خوبی که ایلان ماسک می پرسد این است که: «دشوار است بتوان گفت... آیا جایگزینی 1 درصد از خودروهای سوخت فسیلی [گازوئیلی و بنزینی] با خودروهای برقی با این سرعت،‌ ما را به جایی می رساند؟»

زمانی که میزان تولید تسلا را در سال 2019 با گفته ی ایلان ماسک می سنجیم،‌ عمق کار و بلندپروازی وی روشن می شود. زمانی که ماسک 20 میلیون خودرو در سال را هدف گذاری می کرد،‌ کل تولید تسلا در آن سال 367,500 دستگاه بود.

یکی از بزرگترین موانع گسترش خودروهای برقی، قیمت آن است. در سال های اخیر، کاهش داشته است. بخشی از این کاهش قیمت به خاطر کاهش قیمت باتری های خودرو است. در سال 2020 گزارش ها نشان می داد که فقط 5 درصد از خودروهای فروخته شده،‌ برقی هستند، برای همین هم با گذشت این هم سال هنوز کمتر از یک درصد خودروهای در حال تردد برقی شده اند. با سرعتی که فروش خودروهای برقی پیدا کرده اند، پیش بینی UBS این است که تا سال 2025 حدود 20 درصد و در سال 2030 حدود 40 درصد از خودروهای نو برقی باشند و از سال 2040به بعد خودروسازان دیگر خودروی بنزینی تولید نکنند.

پیش بینی IHS Markit کمی محافظه کارانه تر است و در گزارشی که نیویورک تایمز از پیش بینی این مؤسسه تحقیقاتی داده، تا سال 2050 فقط 62 درصد از فروش خودروهای نو از نوع برقی خواهد بود. یعنی در سال 250 فقط 41 درصد از کل خودروهای جهانی برقی خواهند بود. این مؤسسه می گوید اگر قرار باشد تا سال 2050 برقی شدن خودروها به 95 درصد برسد، باید از سال 2035 فروش همه خودروهای نو برقی شوند. تا آن زمان کمتر از 15 سال وقت باقی مانده است.

البته بریتانیا از سال 2030 و ایالات کالیفرنیا در آمریکا از سال 2035 فروش خودروهای بنزینی را قدغن کرده اند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا هدفگذاری کرده است که تا سال 2030 باید 50 درصد از خودروهای تولیدی برقی شوند.

کد خبر 134791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha