وزارت صمت راهی جز تکرار تجربه دهه 70 ندارد / عدم استفاده از راهکار خودروسازان در تدوین پروژه های صنعت خودرو

از زمان آغاز بکار دولت جدید و به رغم درخواست های مکرر انجمن خودروسازان برای طرح مشکلات و ارائه راهکارهای پیشنهادی در این ارتباط، اعضای این انجمن تاکنون موفق به نشست با وزیر صمت نشده اند موضوعی که موجب گلایه جدی دبیر انجمن خودروسازان ایران شده است.

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب و اعلام بی اطلاعی از برنامه جدید وزارت صمت برای صنعت خودرو و گلایه از عدم دریافت نظرات و راهکارهای انجمن خودروسازان در تدوبن پروژه های وزارت صمت برای خودروسازان افزود: از زمان آغاز بکار دکتر فاطمی امین وزیر جدید صمت به رغم درخواست ها و پیگیری های مکرر برای جلسه با وزیر و طرح مشکلات و راهکارهای پیشنهادی برای حل مسائل صنعت خودرو، تاکنون زمانی برای جلسه با انجمن خودروسازان اعلام نشده است.

وی با ذکر این مثل که « دانا هم داند و هم پرسد » بیان کرد: انجمن خودروسازان پس از صنعت نفت و بانک، بزرگ ترین انجمن صنعتی به لحاظ گردش مالی است و انتظار می رود به دلیل اهمیت این صنعت و به منظور برون رفت از مسائل و بررسی و ارائه راهکار ها، حداقل از تجارب مدیران قبلی و انجمن تخصصی خودروسازان استفاده شده و در طراحی برنامه ها مورد مشورت قرار گیرند.

نعمت بخش با اشاره به مسئولیت های متعدد در صنعت خودرو و سابقه 14 سال مدیرکلی صنایع خودرو وزارت صمت و 16 سال دبیری انجمن خودروسازان ایران، اظهار داشت: متاسفانه امروز ما نیز از رسانه ها برنامه وزارت صمت برای صنعت خودروسازی را می شنویم طرحی که به هیچ عنوان تاکنون از انجمن خودروسازان برای دریافت نظرات و ارائه پیشنهادات و راهکارها دعوت نشده است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران در ادامه با توجه به تاکید وزیر صمت بر حذف قرعه کشی از سال آینده و برنامه جایگزین وزارت صمت گفت: هیچ راهی جز فروش خودرو در حاشیه بازار و تک نرخی شدن قیمت خودرو وجود ندارد.

 

احمد نعمت بخش


نعمت بخش تصریح کرد: متاسفانه حجم نقدینگی سرگردان در کشور به چهار هزار هزار میلیارد تومان رسیده است بنابراین اعمال شروط برای فروش خودرو تاکنون راه به جایی نبرده است به طوری که همچنان در طرح های فروش خودروسازان متقاضیان غیر واقعی هجوم می آورند و با دور زدن قوانین عملا به اهداف خود در بازار خودرو می رسند، از این رو راهی جز فروش خودرو در حاشیه بازار وجود ندارد.

وی همچنین با اشاره به اظهارات اخیر وزیر صمت مبنی بر افزایش تولید خودروسازان در سال جاری و سال 1401، تاکید کرد: با توجه به حجم زیادی از خودروهای در کف پارکینگ خودروسازان که ناشی از عدم تامین قطعات های.تک و کمبود نقدینگی ایجاد شده است به نظر می رسد با این اظهارات در خصوص رشد تولید شرکت ها، وزیر اطلاعاتی از مسائل پشت پرده و آینده مذاکرات و رفع احتمالی تحریم ها در اختیار دارند که تا این میزان با صراحت بر افزایش تولید خودروسازان در ماه های آتی تاکید می کنند!

دبیر انجمن خودروسازان ایران تاکید کرد: تنها راهکار رفع مشکلات صنعت خودرو و ساماندهی بازار، تولید و فروش خودروسازان، استفاده از تجربه دهه 70 و فروش خودرو در حاشیه بازار است که خروج خودروسازان از زیان و حذف رانت و فساد از نتایج این تصمیم خواهد بود.

این مقام مسئول در انجمن خودروسازان در ادامه با اشاره به راهکارهای دولت های قبلی در خصوص صنعت و بازار خودرو اظهار داشت: در چند سال اخیر هر وزیری که بر سرکار آمده، فقط شرط و شروط جدیدی را برای فروش خودرو ارائه کرده است، راهکارها و شروطی که تاکنون برای فروش و عرضه خودرو در بازار هیچ نتیجه ای در بر نداشته است.

نعمت بخش در همین ارتباط به یکی از شروط برای پیش فروش خودرو و تبعات آن برای خودروسازان پرداخت و گفت: در جلسه اخیر کمیته خودرو یکی از مسائلی که مطح شد، سند خودرو خریدارانی است که با شروط فروش در نظر گرفته شده در گرو خودروسازی است و ظاهرا برخی خریداران در این ارتباط شکایت کردند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: این مساله را نه فقط در جلسه اخیر کمیته خودرو بلکه در نشست ها و جلسات متعدد مطرح کردم که شروط وزارت صمت برای فروش خودرو اگر چه برای رفع اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو و حذف رانت از بازار خودرو در نظر گرفته شده اما متاسفانه هیچ اثری در بازار تقاضا و اختلاف قیمت ها نداشته است.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 134847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha