کد خبر 135501
۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴
جدایی فورد از ریویان

فورد و ریویان دیگر قرار نیست با هم خودروی برقی بسازند هر چند که ارتباط خود را حفظ خواهند کرد. فورد 12 درصد سهم خود را در ریویان را نیز حفظ خواهد کرد،‌ مخصوصاً که حالا میلیاردها دلار می ارزد.

به گزارش پرشین خودرو، جدا شدن راه ریویان از فورد، هم به نفع سهام خودروساز برقی نوظهور و هم فرصتی بسیار مهم برای کمپانی فورد است.

جیم فارلی مدیر عامل فورد گفت که قرار است فورد بدون اتکا به دیگران، خودش خودروهای برقی طراحی و تولید کند. هرچند که این خبر باعث شد قیمت سهم فورد، مختصری کاهش و ارزش ریویان 4 درصد رشد پیدا کند اما در بلندمدت به نفع فورد خواهد بود.

بعد از چند سال زحمت و سرمایه گذاری فورد در ریویان برای برنامه ریزی و طراحی مشترک خودروی برقی، هفته گذشته فورد به طور رسمی، بند ناف ریویان را برید و حالا راه این دو در تولید خودروهای برقی از هم سوا شده است.

فارلی در این زمینه اظهار داشت: «ما اطمینان پیدا کرده ایم که توانایی برنده شده در عرصه ی خودروهای برقی را داریم.» وی می گوید، وضعیت با دو سال پیش که اتحاد راهبردی فورد و ریویان شکل گرفت خیلی فرق کرده،‌ «توانایی های ما، مسیر دو برند،‌ و حالا ما بیشتر مطمئن هستیم که چه باید انجام دهیم.»

جالب این جا است که ارزش بازار سهام ریویان به 110 میلیارد دلار رسیده که از ارزش فورد یعنی 78.2 میلیارد دلار بیشتر شده است. حالا ریویان از لحاظ ارزش سهام، بعد از تسلا و فولکس به مقام سوم در صنعت خودرو رسیده است. تحویل پیکاپ های R1T با قیمت پایه 67 هزار دلار این ماه به تأخیر افتاده است که دلیل آن مشکلات زنجیره تأمین عنوان شده است تا جایی که برخی از تحویل های پیش خرید وانت ریویان به سال 2023 موکول شده است.

برخی از اطلاعات نشان می دهد که حق با فارلی است و فورد دیگر نیازی به ریویان ندارد. در همین ماه سپتامبری [شهریور] که گذشت، فورد موفق شد 150 هزار دستگاه اف-150 برقی لایتنینگ را پیش فروش کند. لایتنینگ فورد به مراتب توانمندتر یا در اصطلاح پرکارتر "workhorse truck" از «آر وان تی» ریویان است. قیمت کارخانه لایتنینگ فورد با فضای بار 5.5 فوت [ریویان 4.5 فوت] 39,974 دلار است. محصول فورد به قدری قدرتمند است که می تواند در زمان قطع شدن برق، نیازهای منزل را هم برآورده کند.

لایتنینگ، وانت برقی فورد روی پلتفرم،‌ محبوب ترین وانت آمریکا ساخته شده و بسیاری از کاربردهای آن را هم حفظ کرده است. این در حالی است که R1T ریویان در تبلیغات و بازاریابی بیشتر برای مقاصد تفریحی معرفی شده است.

در اواخر ماه سپتامبر، فورد اعلام کرد که با شرکت باتری سازی کره ای «اس کی اینویشن» SK Innovation سرمایه گذاری مشترک به ارزش 11.4 میلیارد دلار خواهد داشت. این سرمایه گذاری شامل ساخت کارخانه به مساحت 6 مایل مربع برای تولید باتری و خودروی برقی در کنتاکی آمریکا است که نام آن را «شهر بیضی آبی» Blue Oval City [لوگوی آبی فورد] گذاشته اند. همچنین یک کارخانه باتری دیگر در کنتاکی به ارزش 5.8 میلیارد دلار در حال ساخت است. تولید اولیه باتری های این کارخانه 129 گیگاوات-ساعت یعنی 2.5 برابر ظرفیت تولید تسلا در برلین با نام «گیگافکتوری» است. فورد ابتدا با تولید سه محصول برقی آغاز می کند که یکی از آنها لایتنینگ اف-150 است. تا سال 2030 هم نیمی از خطوط تولید فورد، خودروهای برقی تولید خواهند کرد.

با این همه برنامه ای که فورد پیش روی خودش دارد، همکاری با ریویان بیش از حد اندازه به حساب می آید.

جدایی فورد از ریویان می تواند برنامه های برقی فورد را به شدت تقویت کند و به عبارتی سونامی پول نقد به سمت فورد سرازیر خواهد شد. بدون سوا شدن از ریویان، چنین فرصتی برای فورد فراهم نبود. فورد از سال 2019 سهام ریویان را خریداری می کرد و تا چندی به این کار خود ادامه داد که به تدریج به 12 درصد از سهم ریویان رسید که معادل 102 میلیون سهم از 820 میلیون سهم ریویان است. به طور متوسط می توان گفت هر سهم از ریویان برای فورد 8.04 دلار خرج برداشته است. حال هر سهم ریویان 128 دلار ارزشگذاری شده است. یعنی 102 میلیون سهم فورد با یک حساب سرانگشتی 13 میلیارد دلار می ارزد. این حجم از نقدینگی می تواند به برنامه های خود فورد شتاب ببخشد.

البته فورد در حال حاضر احتیاجی به فروش سهم خود در ریویان ندارد و حتی احتمال چنین تصمیمی را هم مطرح نکرده است. ضمن آن که حتی اگر هم چنین تصمیم داشته باشد باید صبر کند مسائل قانونی عرضه اولیه ریویان در زمان مقتضی خود سپری شود. در طول این دوره ممکن است حتی ارزش سهام ریویان نزولی باشد. در چنین زمانی، مدیران ارشد ریویان و سهامداران اصلی از جمله فورد حق فروش ندارند. حتی اگر این زمان سپری شود، اگر فورد تصمیم به فروش بگیرد،‌ این حجم از عرضه در بازار سهام، به یقین ارزش آن را دچار افت خواهد کرد. به بیان دیگر آن حساب سرانگشتی 13 میلیارد دلار، به هیچ عنوان یک عدد نقد و سهل الوصول نیست.

با این که فروش سهم ریویان مشمول مالیات می شود اما بدهی برای فورد به وجود نمی آورد و روی تراز مالی آن اثر سوئی برجای نمی گذارد. همین که سهمی را حدود 8 دلار خریده و حالا 128 دلار شده دستاورد بزرگی است و استفاده از این فرصت به وجود آمده می تواند موجب شتاب بخشیدن برنامه های برقی این شرکت شود.

کد خبر 135501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha