5 مورد از شایعترین علائم خرابی واتر پمپ پراید که شاید تا بحال از آن بی خبر بوده اید!

اویل پمپ یا به‌ عبارتی‌ دیگر پمپ روغن و یا اصطلاحاً قلب موتور به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر اتومبیلی محسوب می‌شود که روغن را به بخش‌ها و قطعات مختلف موتور ارسال می‌کند.

به گزارش پرشین خودرو، موتور خودرو به یک قلب تپنده نیازمند است که مدام روغن را به بخش‌های مختلف آن پمپاژ کند و ما در بخش می‌خواهیم جزءبه‌جزء قلب موتور را برای شما توضیح دهیم. مهم‌ترین علائم خرابی آن را برایتان گفته و همچنین در میان این علائم شایع‌ترین آن‌ها را برای شما تشریح کنیم؛ پس اگر شما نیز یکی از افرادی هستید که به قطعات خودرو علاقه‌مند بوده و با به‌سلامت این بخش از موتور خودرو خود اهمیت می‌دهید ما را در ادامه این بخش همراهی کتید.

 

اویل پمپ چیست؟

اویل پمپ یا به‌عبارتی‌دیگر پمپ روغن و یا اصطلاحاً قلب موتور به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر اتومبیلی محسوب می‌شود که روغن را به بخش‌ها و قطعات مختلف موتور ارسال می‌کند. اگر بخواهیم از محل قرارگیری oil pump صحبت کنیم می‌توانیم بگوییم این پمپ‌ها اکثراً درون ظرف موتور قرارگرفته و به‌وسیله قطعه‌ای به نام میل بادامک برای پمپاژ کردن روغن به بخش‌های مربوطه به بیرون رانده می‌شوند. اویل پمپ‌ها در بعضی موارد دیگر امکان دارد در خارج از ظرف قرار گیرند و توسط میل‌لنگ به بیرون هدایت شوند.

 

هرگاه بخش‌های مختلف موتور شروع به حرکت می‌کند پمپ نیز هم‌زمان با آن شروع به کار کردن کرده تا بتواند روغن موجود در خود را به قسمت‌های موردنظر پمپاژ کند تا از این طریق بتواند از ساییدگی و همچنین اصطکاک بین قطعات جلوگیری کرده و یا آن‌ها را به حداقل برساند. قابل‌توجه است بدانید که عدم کارکرد اویل پمپ سبب افزایش اصطکاک بین قطعات و همچنین افزایش شدید گرمای بین آن‌ها خواهد شد و درنتیجه طول عمر موتور به شدن کاهش پیدا کند.

 

تعویض اویل پمپ

همان‌طور که در بخش قبل نیز اشاره کردیم دریافتید که اویل پمپ ازجمله مهم‌ترین قطعات موجود در خودرو می‌باشد که اختلال در آن ممکن است آسیب‌های جدی به موتور اتومبیل شما وارد کند بنابراین سعی کند هر علامتی را که ممکن است به خراب شدن این قطعه اشاره کند را مورد بررسی قرار دهید تا از آسیب‌های احتمالی آن جلوگیری نمایید. چراغ هشداردهنده سیستم روغن و مشاهده فشار پایین‌ بر روی فشارسنج مواردی هستند که ممکن است ناشی از پایین بودن سطح روغن و یا عدم کارد دست oil pump باشد؛ هرچند به این‌که مشاهده هم‌چین علائمی صرفاً مربوط به این موارد نمی‌باشد و ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد.

 

چراغ هشدار ازجمله شایع‌ترین نشانه‌هایی است که می‌تواند رانندگان را نسبت به تعویض اویل پمپ خودآگاه سازد. رانندگان باید بدانند که در صورت مشاهده این چراغ، خودرو خود را خاموش کرده و پس از چند دقیقه آن را روشن کرده و سطح روغن خود را بررسی نمایند که اگر پس از روشن کردن دوباره موتور سطح روغن پایین بوده و چراغ اخطار نیز همچنان روشن باشد باید فوراً جهت عیب‌یابی و پیدا کردن دلیل این علامت اقدام نمایند.

 

در مطالب بالا از اهمیت فوق العاده اویل پمپ یا همان پمپ روغن صحبت کردیم و تا حدودی با کاربرد و کارایی آن آشنا شدید. این قطعه یکی از قطعات بسیار اساسی موتور است و ما نباید از صحت و سلامت آن غافل شویم. چون کوچکترین نقص در این سیستم می‌تواند خسارت‌های میلیونی به شما وارد کند. محصولات این فروشگاه از برندهای معتبر و طبق آخرین استانداردهای روز دنیا ساخته شده‌اند و شما با استفاده از این محصولات می‌توانید با اطمینان خاطر کامل رانندگی کنید. شما عزیزان با خرید اویل پمپ از فروشگاه ماشین پلاس تفاوت قیمت محصولات را متوجه خواهید شد.

 

نشانه‌های خرابی پمپ روغن کدام ها هستند؟

همان‌طور که در اول مجله نیز اشاره کردیم و قول دادیم که شمارا با علائم خرابی اویل پمپ آشنا کنیم. ما در این بخش می‌خواهیم راجع به 5 مورد از مهم‌ترین نشانه‌های خرابی پمپ روغن اشاره‌کنیم پس اگر شما نیز یکی از افرادی حسنید که می‌خواهید هر چه بیشتر راجع به این قطعه بدانید ما را در ادامه این بخش همراهی نمایید.

 

شنیدن سروصداهای اضافی از سوپاپ، پایین آمده سطح روغن، بالا رفتن دمای موتور و تعداد زیادی دیگر از این قبیل موارد می‌تواند ناشی از خراب شدن پمپ روغن باشد اما اگر بخواهیم به جند مورد از مهم‌ترین و یا به عبارتی شایع‌ترین علائم خرابی اویل پمپ اشاره‌کنیم؛ می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:

 

- صدای پمپ روغن

پمپ روغن یکی از قطعات موجود در موتور است که معمولاً بی‌صدا می‌باشد و شنیدن سروصداهای اضافی از آن جزو علائم نادر و نشان‌دهنده اختلال در عملکرد این قطعه است به‌گونه‌ای که در صورت خراب شدن پمپ روغن، حتی اگر خودرو را خاموش کنیم باز صداهایی از آن شنیده خواهد شد.

 

- بالا رفتن دمای موتور

همان‌طور که در بخش‌های قبل نیز اشاره کردیم؛ روغن به‌عنوان یک روان کننده عمل کرده و به‌وسیله پمپ روغن به میان قطعات  متحرک فرستاده‌شده و باعث کاهش اصطکاک آن‌ها می‌شود. عدم کارکرد oil pump سبب افزایش اصطکاک و درنتیجه بالا رفتن دمای قطعات موجود در موتور خواهد شد؛ به همین دلیل می‌توان افزایش دمای موتور را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نشانه‌های خرابی اویل پمپ معرفی کرد.

بالا رفتن دمای موتور

 

- روشن شدن چراغ هشداردهنده فشار روغن

فشار روغن موجود در موتور توسط اویل پمپ تنظیم می‌شود به‌گونه‌ای که اگر این قطعه به‌درستی کار نکند؛ فشار کاهش پیداکرده و سطح روغن پایین می‌آید . همین عامل سبب روشن شدن چراغ هشدار فشار روغن خواهد شد که می‌توان با دیدن آن به خرابی و یا اختلال در عملکرد این قطعه پی برد.

 

رانندگان توجه داشته باشند که با مشاهده کم شدن بیش‌ازحد سطح روغن ابتدا باید مقداری روغن به محفظه اضافه کنند و دوباره آن را موردبررسی قرار دهند و در صورت مشاهده مجدد کاهش فشار، فوراً جهت عیب‌یابی و یا تعویض پمپ روغن اقدام نمایند.

 

چراغ هشدار دهنده فشار روغن

 

- صدای سوپ

سوپاپ یکی از مهم‌ترین قطعه‌های موجود در خودرو هست که در صورت عدم وجود روغن نمی‌تواند به‌درستی کار کند و اجزای موجود در آن کاملاً متوقف خواهند شد و صداهای بلندی از خود ایجاد می‌کنند. 

 

- اختلال در عملکرد لیفتر هیدرولیکی

لیفترهای هیدرولیکی ازجمله مهم‌ترین قطعات موتور می‌باشد که برای حفظ عملکرد سوپاپ از اهمیت فوق‌العاده بالایی برخوردار است و قابل‌توجه است بدانید که این قطعه تنها زمانی کار می‌کند که به‌درستی روغن‌کاری شود. پمپ روغن خراب علاوه بر اینکه مانع از کار کردن این لبفتر ها خواهد شد؛ سوپاپ‌ها را نیز دچار مشکل کرده و سبب ایجاد صداهای غیرمعمولی نیز می شود.

کد خبر 135555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha