کد خبر 135581
۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶
چالش بایدن برای کاهش قیمت بنزین

جو بایدن، رییس جمهور آمریکا با انتقادات زیادی به دلیل افزایش قیمت بنزین روبرو شده اما در کوتاه مدت نمی تواند کار چندانی برای پایین بردن قیمتها انجام دهد.

به گزارش پرشین خودرو، رییس جمهور آمریکا در کوتاه مدت سه گزینه برای تاثیرگذاری روی قیمتهای بنزین دارد: نخست این که علیه یک کشور تولیدکننده نفت بزرگ اعلام جنگ کند. پس از این که عراق در سال ۱۹۹۰ به کویت حمله کرد، قیمت نفت افزایش پیدا کرد و پس از این که آمریکا اعلام کرد ائتلافی را برای بیرون کردن عراق از کویت فرماندهی خواهد کرد، افزایش بیشتری پیدا کرد و نتیجه آن شوک قیمت نفت سال ۱۹۹۰ بود. این افزایش قیمت موقتی بود زیرا عملیات نظامی طولانی نشد اما هر گونه اقدام نظامی که تاثیر فوری روی یک عرضه کننده بزرگ داشته باشد، می تواند به سرعت قیمت نفت و متعاقبا قیمت بنزین را تغییر دهد.

دوم این که رییس جمهور آمریکا می تواند با تغییر مالیاتهای بنزین، قیمت بنزین را تغییر دهد اما این گزینه هم بعید است. مالیات بنزین فدرال ۱۸.۴ سنت در هر گالن است و از سال ۱۹۹۳ افزایش پیدا نکرده است. افزایش مالیات بنزین از لحاظ سیاسی اقدام دشواری خواهد بود بنابراین این یک مکانیزم ممکن برای افزایش قیمت بنزین است اما مکانیزم محتملی نیست.

مگر این که مالیات بنزین کاهش داده شود. دو گزینه قبلی معمولا به افزایش قیمت بنزین منجر می شود. اما گزینه سوم که رییس جمهور آمریکا هفته گذشته اعلام کرد، آزادسازی نفت از ذخایر نفت استراتژیک است. جو بایدن هفته گذشته اعلام کرد به منظور پایین بردن قیمت بنزین، ۵۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر نفت استراتژیک برداشت می کند.

ذخایر نفت استراتژیک آمریکا با ظرفیت نگهداری مجاز ۷۲۷ میلیون بشکه، بزرگترین ذخایر نفت استراتژیک جهان است. این ذخایر در غارهای نمکی زیرزمینی در خط ساحلی خلیج مکزیکو نگهداری می‌شوند. تصمیم برای آزادسازی نفت از ذخایر نفت استراتژیک تحت قانون سیاست و حفظ انرژی، تحت اختیارات رییس جمهور است و در شرایط اضطراری، نفت از این ذخایر برداشت می شود.

هدف از ایجاد این ذخایر، استفاده در شرایط اضطراری و در صورت قطع واردات نفت به آمریکاست. نکته جالب درباره واژه اضطراری این است که ذخایر نفت استراتژیک معمولا برای اهداف سیاسی مورد استفاده قرار گرفته اند و سیاستمداران از افزایش قیمتها بارها و بارها به عنوان بهانه ای برای برداشت از ذخایر نفت استراتژیک استفاده کرده اند.

در هر صورت برداشت از ذخایر نفت استراتژیک می تواند تاثیر موقتی بر قیمتهای بنزین داشته باشد البته تا زمانی که عامل اصلی بالا رفتن قیمتها، کمبود عرضه نفت باشد.

تولید نفت آمریکا از زمان شیوع کووید ۱۹ حدود ۱۱ میلیون بشکه در روز در مقایسه با رکورد ۱۲.۳ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ بوده است. انتظار می رود تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۲۲ با بازگشت شرکتهای حفاری، به ۱۱.۹ میلیون بشکه در روز رشد کند. هرچند دورنمای تولید نفت آمریکا افزایش تولید در سال آینده را نشان می دهد اما همچنان کمتر از رکورد تولیدی است که در سال ۲۰۱۹ داشت.

آموس هوچ اشتاین، مشاور ارشد امنیت انرژی جهانی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه در مصاحبه با شبکه CNBC گفت: آمریکا آماده است حتی میزان بیشتری نفت از ذخایر نفت استراتژیک آزاد کند. آمریکا به اندازه کافی نفت دارد تا نفت بیشتری عرضه کند. ۳۲ میلیون بشکه از ۵۰ میلیون بشکه نفت در قالب سواپ از ذخایر استراتژیک آزاد خواهند شد و در مقطع دیگری باید به ذخایر برگردانده شوند.

این اظهارات در آستانه نشست وزیران اوپک پلاس مطرح شده که قرار است طی آن درباره برنامه افزایش تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز در ژانویه، توقف آن یا حتی کاهش تولید تصمیم گیری شود. همچنین این اظهارات در حالی مطرح شده که اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد قوانین اخیر و آزادسازی ذخایر نفت استراتژیک میزان این ذخایر را تا سال ۲۰۳۲ نصف خواهد کرد.

برداشت از ذخایر شامل ۸۷.۶ میلیون بشکه تحت قانون زیرساخت و مشاغل بین سال ۲۰۲۸ تا ۲۰۲۳ و ۱۶۰ میلیون بشکه تحت قانون ترمیم حمل و نقل جاده ای و قانون بودجه دو حزبی است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد اگر سطح ذخایر نفت استراتژیک تا سال ۲۰۳۲ واقعا نصف شود، به پایین‌ترین سطح از مارس سال ۱۹۸۳ نزول خواهد کرد.

کد خبر 135581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha