برای افزایش راندمان بخاری خودرو چه کار کنیم؟

با رسیدن به فصل سرما، معمولا همه سوال می‌کنند که برای افزایش راندمان بخاری خودرو باید چه کار کرد؟ با ما در این مقاله همراه باشید تا نکاتی را در خصوص افزایش بازدهی بخاری ماشین بازگو کنیم.

/ حسین مزاریان / به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بخاری خودروی یکی از بخش‌های مهمی است که تا به آن احتیاج پیدا نکنیم، به اهمیتش توجه چندانی نداریم. معمولا در بیشتر ماه‌های سال، بخاری خودرو خاموش است و از آن استفاده‌ای نمی‌شود. به همین دلیل وقتی به فصل سرما می‌رسیم، ممکن است ببینیم که بخاری ماشین ایراداتی پیدا کرده و به خوبی گرما نمی‌دهد.

 

ما در این مقاله ابتدا به طرز کار بخاری خودرو اشاره می‌کنیم تا با آن بیشتر آشنا شوید. سپس مهمترین دلایل گرم نکردن بخاری را مورد بررسی قرار می‌دهیم و در انتها به بیان نکاتی برای افزایش راندمان بخاری خودرو می‌پردازیم. پس اگر شما هم با بخاری خودروی خود مشکل دارید، حتما با این مقاله از «پرشین خودرو» تا انتها همراه باشید.

 

افزایش راندمان بخاری خودرو ، افزایش بازدهی بخاری ماشین

 

طرز کار بخاری ماشین چگونه است؟

به‌طور کلی بخاری‌ها در خودروهای مختلف به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول که رایج‌تر هم هستند، با استفاده از گرمای تولید شده توسط موتور خودرو، به گرم کردن فضای داخل کابین می‌پردازند. روش کار این بخاری‌ها به‌طور مستقیم با رادیاتور در ارتباط است. مایع خنک کننده داخل رادیاتور باعث کاهش دمای موتور می‌شود، اما این دما را به خودش جذب می‌کند. بنابراین مایعی که داخل رادیاتور در جریان است، دمای بسیار بالایی دارد. با گردش این مایع و انتقال آن به قسمت فن و خنک‌کننده خودرو، دمای آن کاهش پیدا می‌کند. اما این مایع قبل از خنک شدن می‌تواند به یک رادیاتور کوچک‌تر که در واقع همان بخاری خودرو است منتقل شود و از آنجا با کمک یک فن، هوای گرم را وارد کابین کند. اکثر خودروهایی که در بازار وجود دارند، از همین روش برای گرمادهی بخاری استفاده می‌کنند.

اما دسته دیگری از خودروها هم هستند که به روش‌های دیگری گرمای بخاری را تامین می‌کنند. در خودروهای برقی، این گرما به‌وسیله المنت‌های الکتریکی تولید شده و سپس با کمک فن، به داخل کابین هدایت می‌شود. به‌طور کلی سیستم بخاری خودرو عملکرد چندان پیچیده‌ای ندارد، اما گاهی با خراب شدن یک قطعه کوچک، گرمای بخاری قطع می‌شود یا کاهش پیدا می‌کند. در ادامه خواهیم گفت که چه عواملی منجر به خرابی بخاری ماشین می‌شوند.

 

افزایش راندمان بخاری خودرو ، افزایش بازدهی بخاری ماشین

 

مهمترین مشکلات بخاری خودرو (علت‌های گرم نکردن بخاری اتومبیل)

اگر متوجه شدید که بخاری خودروی شما به درستی گرما نمی‌دهد یا مشکلی برای آن ایجاد شده است، باید هر چه سریع‌تر به فکر افزایش بازدهی بخاری ماشین خود باشید. نقص در سیستم بخاری نه‌تنها باعث اذیت شدن سرنشینان خودرو در فصل سرما می‌شود، بلکه می‌تواند نشانه‌ای از یک نقص بزرگتر در خودرو باشد. بنابراین باید سریعا نسبت به برطرف کردن مشکل و بهبود عملکرد گرمایش خودرو اقدام نمایید. ما در ادامه مهمترین دلایل گرم نکردن بخاری اتومبیل را بازگو می‌کنیم و درباره آنها توضیح می‌دهیم:

 

1. تنظیم نبودن یا خرابی کلید داخل کابین

داخل کابین همه خودروها یک کلید یا درجه قرار دارد که با استفاده از آن می‌توانید دمای هوای ورودی به داخل کابین را کم یا زیاد کنید. معمولا با قرار دادن درجه روی رنگ آبی هوای سرد و با قرار دادن آن روی رنگ قرمز هوای گرم وارد کابین خواهد شد. بنابراین برای استفاده از بخاری باید این درجه را روی قرمز بگذارید. البته در اتومبیل‌های پیشرفته‌تر امروزی، تنظیم دمای داخلی به‌طور خودکار انجام می‌شود و نیازی به تنظیم دستی نیست.

 

2. خراب شدن ترموستات

یکی از رایج‌ترین دلایل خرابی بخاری ماشین، به عملکرد نامناسب ترموستات برمی‌گردد. ترموستات قطعه‌ای است که با بالا رفتن دمای موتور، یک دریچه را باز می‌کند تا آب داخل موتور به گردش دربیاید و آن را خنک کند. نکته اینجاست که اگر ترموستات درست عمل نکند و مثلا همیشه باز باشد، آب به‌طور مداوم داخل موتور جریان خواهد داشت و این موضوع باعث می‌شود که گرم شدن آب به تاخیر بیفتد. بنابراین اگر بخاری خودروی شما خیلی دیر گرم می‌شود، به احتمال زیاد باید ترموستات را بررسی کنید.

 

3. کم بودن آب رادیاتور

همان‌طور که گفتیم، مایع خنک کننده یا همان آب رادیاتور که گرمای موتور خودرو را به خودش جذب می‌کند، عامل اصلی برای تولید گرمای بخاری است. اگر این مایع خیلی کم باشد، وارد رادیاتور بخاری نمی‌شود و در نتیجه گرمایی ایجاد نخواهد شد. همیشه سطح آب رادیاتور خودروی خود را چک کنید. اگر این مایع زود به زود خالی می‌شود یا سطح آن به‌طور غیرمعمولی کاهش پیدا می‌کند، حتما برای برطرف کردن مشکل به تعمیرگاه مراجعه کنید. ممکن است بخشی از سیستم دارای نشتی باشد که این مورد می‌تواند آسیب جدی به موتور خودرو و سایر بخش‌های آن برساند.

 

4. خراب شدن فن بخاری

وقتی گرمای مورد نیاز بخاری از طریق عبور آب گرم از داخل رادیاتور ایجاد شد، این گرما باعث بالا رفتن دما هوا در یک محفظه می‌شود. سپس هوای داخل این محفظه با استفاده از فن و از طریق‌ لوله‌های هوا، به سمت کابین خودرو هدایت خواهد شد. اگر فن به درستی عمل نکند یا خاموش بماند، هوای گرم وارد کابین نمی‌شود. پس یکی از دلایل رایج برای خرابی بخاری خودرو می‌تواند مربوط به عملکرد نامناسب فن بخاری باشد.

 

5. بسته بودن دریچه دمپر یا تقسیم هوا

اگر دقت کرده باشید، داخل کابین اکثر خودروها یک اهرم وجود دارد که وظیفه آن تغییر مسیر جریان هوای ورودی به داخل کابین است. در واقع در پشت داشبورد خودرو لوله‌هایی وجود دارند که جریان هوا را تقسیم می‌کنند. چنانچه در مسیر این لوله‌ها یا دریچه آنها مانعی قرار بگیرد، جریان هوا مختل خواهد شد. یکی از دلایل عمده که مانع از انتقال گرمای بخاری به داخل کابین می‌شود، بسته بودن دریچه تقسیم هوا است که به آن دمپر نیز گفته می‌شود.

 

6. خراب شدن پمپ آب

گفتیم که برای خنک شدن موتور، آب باید داخل آن به گردش درآید. گردش آب به‌وسیله یک پمپ انجام می‌شود. بدون پمپ، آب نمی‌تواند داخل لوله‌ها جریان داشته باشد و ساکن می‌ماند. اگر عملکرد پمپ دچار نقص شود نیز شدت جریان آب داخل لوله‌ها کمتر شده و گرمای کمتری به رادیاتور می‌رسد. در نتیجه بخاری نیز گرمای زیادی نخواهد داشت.

 

7. نقص در رادیاتور

داخل لوله‌های رادیاتور مکان مستعدی برای رسوب گرفتن است. جرم‌ها و رسوبات داخل لوله می‌توانند به مرور باعث اخلال در گردش آب شوند و از این طریق عملکرد رادیاتور را با مشکل مواجه سازند. بنابراین سعی کنید که در فواصل زمانی کوتاه، اقدام به شستشوی رادیاتور نمایید. برای این کار می‌توانید از محلول مخصوص شستشوی رادیاتور استفاده کنید. همچنین برخی مواد مانند سرکه و جوهر نمک نیز برای این کار مناسب هستند. البته قبل از شستن رادیاتور، حتما روش صحیح این کار را از افراد متخصص بپرسید.

 

افزایش راندمان بخاری خودرو ، افزایش بازدهی بخاری ماشین

 

نکاتی برای افزایش بازدهی بخاری خودرو

نکاتی که در بالا به آنها اشاره کردیم، رایج‌ترین دلایل خرابی بخاری اتومبیل بودند. اما در اینجا قصد داریم بگوییم که برای تقویت بخاری خودرو چه کارهایی می‌توان انجام داد. برای افزایش راندمان بخاری خودرو رعایت یک سری موارد الزامی است. البته قصد ما ارائه آموزش تقویت بخاری ماشین نیست؛ بلکه فقط می‌خواهیم چند نکته کارآمد را در این زمینه مطرح کنیم:

  1. برخی افراد گمان می‌کنند که برای زودتر گرم شدن بخاری، باید خودرو برای چند دقیقه به‌صورت درجا کار کند. این کار هیچ توجیهی ندارد. در واقع شما باید اجازه بدهید که بخاری در حین حرکت و کار کردن خودرو به آرامی گرم شود.
  2. برای اینکه صبح زود با مشکل دیر گرم شدن بخاری مواجه نشوید، از شب قبل سعی کنید هوای گرم وارد شده به داخل کابین را ببندید. پس از خاموش کردن خودرو نیز درجه تنظیم حرارت را روی قسمت آبی بگذارید. با این کار، بخاری در صبح روز بعد زودتر گرم می‌شود.
  3. از دکمه A/C استفاده کنید. این دکمه فقط برای کولر خودرو نیست، بلکه منجر به تهویه هوای داخل می‌شود. وقتی کلید A/C را می‌زنید، هوای داخل خودرو سریع‌تر با هوای گرمی که از بخاری وارد کابین می‌شود، جایگزین خواهد شد. همچنین این کلید می‌تواند رطوبت داخل کابین را از بین ببرد و مانع از بخار گرفتن شیشه‌ها شود.
  4. جرم‌گیری رادیاتور و لوله‌های انتقال آب را فراموش نکنید. مخصوصا اگر سن خودروی شما زیاد است، رسوب گرفتگی داخل لوله‌ها می‌تواند یکی از دلایل رایج خرابی بخاری باشد. پس برای افزایش راندمان بخاری خودرو، حتما به‌صورت دوره‌ای اقدام به جرم‌زدایی رادیاتور و لوله‌های انتقال آب کنید.
  5. در طول فصل‌های گرم سال از بخاری استفاده‌ای نمی‌شود. به همین دلیل آب گرم داخل این لوله‌های بخاری می‌تواند منجر به رسوب‌گرفتگی شود. برای از بین بردن این رسوب، می‌توانید لوله‌های بخاری را باز کرده و داخل آنها را جرم‌زدایی کنید. البته بهتر است این کار را تعمیرکار یا یک فرد متخصص انجام دهد.

 

افزایش راندمان بخاری خودرو ، افزایش بازدهی بخاری ماشین

 

سوالات متداول درباره افزایش بازدهی بخاری ماشین

تا به اینجا به اصلی‌ترین دلایل خرابی بخاری خودرو و همچنین راه‌های تقویت گرمادهی اشاره کردیم. در ادامه قصد داریم تعدادی از رایج‌ترین سوالات کاربران در این رابطه را مطرح کرده و به آنها به‌صورت کوتاه پاسخ بدهیم. اگر شما هم سوالی در همین رابطه دارید، حتما از طریق کامنت‌ها مطرح کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ بدهیم.

 

بخاری پراید چگونه کار می کند؟

یکی از اصلی‌ترین سوالات کاربران درباره تنظیم بخاری پراید است. در واقع افراد می‌خواهند بدانند که برای تقویت بخاری پراید انژکتوری چه کاری باید انجام داد. برای این کار حتما به مواردی مانند خرابی ترموستات یا جرم‌گرفتگی رادیاتور توجه داشته باشید. سایر نکات مطرح شده در این مقاله را نیز حتما مورد بررسی قرار دهید.

 

دلیل خوب کار نکردن بخاری خودرو چیست؟

خوب کار نکردن بخاری ماشین می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. از کار افتادن ترموستات، کم بودن آب رادیاتور و جرم‌زدگی مسیر جریان آب داخل رادیاتور و لوله‌ها از جمله شایع‌ترین دلایل بد کار کردن بخاری هستند.

 

آیا بخاری ماشین باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود؟

بخاری خودرو ارتباطی با میزان مصرف سوخت ندارد. در واقع گرمای بخاری از طریق مایع خنک‌کننده موتور تامین می‌شود. گردش این مایع و انتقال آن به رادیاتور بخاری، باعث گرم شدن هوا شده و این هوا با کمک فن به داخل کابین خودرو هدایت می‌شود.

 

با مطالعه این مقاله، حالا می‌دانید که برای افزایش راندمان بخاری خودرو باید چه کارهایی انجام دهید. ما سعی کردیم که نکات اصلی و شایع را به خلاصه‌‌ترین شکل ممکن بیان کنیم تا خیلی راحت به جواب سوال‌هایتان برسید. اگر شما هم در این زمینه تجربه‌ای دارید، لطفا آن را با ما و سایر مخاطبان این مقاله به اشتراک بگذارید.

 

#حسین_مزاریان

کد خبر 135685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha