بی اعتمادی و نوسانات ارزی موجب مقاومت در بازار خودرو شد

در ماه‌های گذشته آنچه بیشترین تاثیر را در افزایش قیمت بازار خودرو داشته، کمبود عرضه از سوی خودروسازان و بی ثباتی ارزی بوده است با این حال بررسی بازار خودرو در هفته اخیر حاکی از انجماد تقاضا و بازگشت رکود عمیق به معاملات پس از افت جزئی قیمت ها دارد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در روزهای اخیر با کاهش دو هزار تومانی نرخ ارز، اگر چه شاهد افت قیمت دو تا پنج میلیون تومانی قیمت انواع خودروی داخلی و کاهش قیمت‌ها در خودروهای مونتاژی و خارجی بودیم اما به گفته کارشناسان تاثیر نوسانات بازار ارز در بازار خودرو چشم گیر نبوده است.

این شرایط در حالی است که در روزهای گذشته مشتریان با مشاهده کاهش قیمت ارز در بازار، به امید کاهش بیش از پیش قیمت‌ها از خرید دست کشیدند و با تداوم بی ثباتی در بازار ارز و نبود چشم انداز روشن و مشخص از آینده بازار، بسیاری از فروشندگان نیز از فروش خودداری می کنند.

فعالان بازار می‌گویند خریداران اگر چه در بازار حضور دارند اما منتظر کاهش قیمت‌ها هستند و برای خرید دست نگه داشته‌اند. از آن‌ طرف فروشندگان که معامله چندانی انجام نمی‌دهند منتظر ثبات قیمت‌ها هستند تا مصرف‌کنندگان به خرید ترغیب شوند.

در همین ارتباط یک فعال بازار خودرو، با اشاره به آخرین وضعیت معاملات و قیمت در بازار خودرو معتقد است اعلام افت قیمت خودرو به دنبال کاهش دو هزار تومانی نرخ دلار بیشتر هیاهوست زیرا نوسانات و جریان نزولی نرخ ارز، چندان قابل توجه نبوده که در کاهش قیمت خودرو تاثیر گذار باشد.

کاظم محمدی نیکخواه، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به تاثیر اخبار سیاسی و بی ثباتی بازار ارز در رکود معاملات در بازار گفت: بی اعتمادی به اخبار سیاسی و عدم نتیجه قطعی مذاکرات و از سویی نوسانات چند ماه اخیر بازار ارز نیز علاوه بر رکود در خرید و فروش، موجب مقاومت بازار خودرو در برابر کاهش قیمت ها شده است.

وی تاکید کرد: کاهش دو تا پنج میلیونی قیمت خودرو متاثر از نوسانات اخیر بازار ارز به هیچ وجه در بازار خودروهای داخلی که عمده آنها محصولاتی در رنج 200 تا 300 میلیونی است چشم گیر نیست و عملا موجب ترغیب خریداران برای مراجعه به بازار نمی شود.

به گفته این فعال بازار خودرو، امروز بیشتر متقاضیان و خریداران در بازار خودرو چشم انتظار ثبات ارزی در کشور هستند تا بتوانند تصمیم گیری به جا و درستی در این بازار داشته باشند.

نیکخواه همچنین به تصمیم وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار در افزایش قیمت کارخانه ای شرکتها برای جلوگیری از زیان خودروسازان و نزدیکی نرخ بازار به قیمت کارخانه اشاره کرد و گفت: اگر چه خودرو در سه سال گذشته به کالایی سرمایه ای تبدیل شد اما با تصمیم گیری درست وزارت صمت در اصلاح و افزایش نرخ کارخانه ای خودروها و کاهش فاصله قیمت در بازار امروز تا حدود زیادی تقاضای کاذب در بازار فروکش کرده است روندی که در صورت عرضه بیشتر خودروسازان موجب نزدیک شدن بیشتر قیمت‌ بازار با کارخانه می شود و با ایجاد ثبات ارزی منجر به خروج رکود از بازار و جریان کاهشی قیمت خودرو خواهد شد.

وی در عین حال معتقد است تا زمانی که شرکتهای خودروساز دولتی و قیمت گذاری نیز دستوری است شاهد چنین اتفاقات و اختلافاتی در قیمت خودرو و ایجاد جذابیت در این بازار خواهیم بود.

این فعال در بازار خودرو بیان کرد: تکمیل خودروهای ناقص و افزایش عرضه خودروسازان همراه با توزیع درست و جلب اعتماد متقاضیان به تولید بیشتر موجب رونق معاملات و حذف قطعی دلالان از بازار خودرو می شود.

نیکخواه همچنین با توجه به اهتمام خودروسازان در کاهش خودروهای در کف تصریح کرد: شرکتها با نزدیک شدن به ماه های پایانی سال و تغییر مدل خودروها چاره ای جز تکمیل خودروهای ناقص ندارد بنابراین با عمل به تعهدات شرکت ها و افزایش عرضه به بازار، انتظار می رود با ورود به سال آینده و ایجاد ثبات ارزی شرایط بهتری را در بازار خودرو و قیمت ها شاهد باشیم.

اما بررسی بازار خودرو در هفته پایانی دی‌ماه نشان می دهد که اگر چه مدار قیمتی بیشتر خودروها تا حدودی کاهشی بوده است اما این کاهش چندان چشم گیر نبوده است بگونه‌ای که ارزیابی ها حاکی است که در محصولات ایران‌ خودرو قیمت سمند مدل ال‌.ایکس به 256 میلیون تومان، پژو پارس ساده نیز با کمی کاهش به 271 میلیون تومان و پژو 206 تیپ2 نیز به قیمت 265 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. در حالی که قیمت پژو 206 تیپ5 با کاهش 3 تا 4 میلیونی در هفته ای که گذشت به 321 میلیون تومان رسیده است.

همچنین ارزیابی جریان قیمتی در بازار خودرو حاکی است که در میان سایر محصولات ایران خودرو رانا پلاس به قیمت 270 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین دنا معمولی قیمتی برابر 357 میلیون تومان دارد.

اما در بازار محصولات سایپا نیز بررسی ها نشان می دهد که قیمت پراید111 با کمی کاهش به 187 میلیون تومان و ساینا نیز به 190 میلیون تومان رسیده است و تیبا صندوق دار و هاچ بک به ترتیب 180 و 183 میلیون تومان قیمت خورده است.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 136502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha