کد خبر 136596
۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۸
راه طولانی تا خودران شدن خودروها

بر اساس مطالعات انجام شده روی اتوپایلوت تسلا و سایر سامانه های کمک به راننده، بشر با رانندگی بدون نیاز به راننده فاصله زیادی دارد.

به گزارش پرشین خودرو، مرکز تحقیق و فناوری خودروی چین China Automotive Technology and Research Centre با مخفف CATRC که مقر اصلی آن در تیانجین Tianjin قرار دارد و یک نهاد دولتی به حساب می آید، 6 خودران محبوب و رایج در چین را مورد مطالعه و بررسی قرار داده است و متوسط امتیازی که آنها از 100 به دست آورده اند 67.2 است. این قدر فاصله در خصوص فناوری هایی که با ایمنی و جان مردم سر و کار دارند اصلاً قابل اغماض و چشم پوشی نیست و از این رو در نتیجه این تحقیقات آمده است: «راهی طولانی باقی مانده است که بتوان فرمان را به دست این فناوری ها سپرد.»

در این پژوهش خودروهای تسلا مدل3، ب ام و مدل iX3، نیو NIO EC6، بی وای دی هان Han EV، شپنگ Xpeng P7 و هوزون نژا یو پرو Hozon Nezha U Pro.

تسلای مورد آزمایش از تولیدات کارخانه این خودروساز در چین بوده و می توان گفت از این 6 مدل مورد آزمایش، فقط ب ام و برند غربی به حساب می آید و بقیه ساخت چین هستند.

در بین همین 6 مدلی که مورد آزمایش قرار گرفت، شپنگ پی7 عملکرد کلی بهتری داشت و از 100 امتیاز موفق به کسب 83.7 شد. بی وای دی هان برقی 80 و ب ام و آی.ایکس3 امتیاز 79 به دست آوردند.

تسلای مدل3 که اتوپایلوت آن نیاز دائم به مراقبت راننده دارد با 70 امتیاز در بین 6 خودرو مقام چهارم را به دست آورد اما 3 امتیاز از حد متوسط بالاتر بود. در این جدول 6 تایی مقام آخر هم به نیو ایی.سی6 رسید و امتیاز آن 21.8 بود. البته ذکر این نکته هم لازم است که با افزودن نرم افزار نیو پایلوت NIO Pilot با 39 هزار یوآن [6130 دلار آمریکا] می توان به طور چشمگیری در عملکرد این خودران بهبود ایجاد کرد.

در پارک خودکار خودرو امتیاز نیو، هوزون و ب ام و، پایین تر از امتیاز متوسط بود و شپنگ تنها خودرویی بود که امتیاز قابل قبولی به دست آورد.

در معیار اجتناب از برخورد با مانع، نیو، هوزون، بی وای دی و ب ام و امتیاز پایین تر از حد متوسط کسب کردند. خیلی زودتر از حد انتظار، رانندها مجبور شدند کنترل خودرو را به دست بگیرند.

در معیار «ارتباط دوسویه سامانه-راننده» هر 6 مدل مورد آزمایش پایین تر از حد مورد انتظار عمل کرده اند. در این معیار، نرم افزارها به کمک دوربین یا سنسور باید تشخیص بدهند که راننده دست از روی فرمان برداشته یا حواسش به جاده نیست. همه این مدل های مورد آزمایش، تأخیر بیش از حد انتظار از خود نشان داده اند و اثربخش و کارآمد ارزیابی نشده اند و امتیاز متوسط آنها از 100 رقم 54.7 بود.

ژو بویا Zhou Boya رئیس مرکز تحقیقات CATRC در مصاحبه با روزنامه China Consumer News گفته است: «سامانه های کمک به راننده در خودروهای هوشمند رایج با وضعیت پایدار و باثبات فاصله زیادی دارند. تمامی این مدل ها فقط در شرایط کنترل شده و فقط تحت کنترل دستی رانندگان از خود توانایی های محدود و در حد انتظار نشان داده اند.»

در حال حاضر در هیچ نقطه ای از دنیا سامانه های کمک به راننده تحت عنوان خودران کامل توسط هیچ کارشناسی تأیید نشده است.

رانندگی اتوماتیک یا خودران نیازمند فناوری های پیچیده ای مثل ماشین یادگیری و سنسورهای پیشرفته است. با این که وایمو Waymo خودران معروف گوگل از سال 2009 آغاز به کار کرده و در این رشته پیشرو و پیشگام به حساب می آید، هنوز تأییدهای لازم را ندارد و به سودآفرینی نرسیده است. جان کرافچیک مدیر عامل وایمو که از سال 2015 به این شرکت پیوسته بود در ماه آوریل سال 2021 از سمت خود کناره گیری کرد.

با این که بسیاری از خودروسازان چینی برای فروش بیشتر محصولات خود از تبلیغات با عنوان رانندگی خودمختار «autonomous driving» استفاده می کنند، سرمایه گذاری هنگفتی برای پیشبرد و به نتیجه رسیدن آن لازم است.

بر اساس آمار منتشر شده توسط وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین، سال گذشته این کشور 3.54 میلیون دستگاه خودرو با انرژی های نو [خودروهای برقی، هیدروژنی و غیربنزینی] تولید کرده و 3.52 میلیون دستگاه از آن را فروخته است. به بیان دیگر در هر دو اندازه گیریِ تولید و فروشِ خودروها با انرژی نو، سال 2021 نسبت به سال 2020 رشد 160 درصدی نشان داده است.

کد خبر 136596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha