نگاهی به نوسان کیفی مواد اولیه تا خرید از سورس های دست چندم قطعه سازی / نقش تحریم ها در افت کیفی خودروسازان

در حالی این روزها موضوع کیفیت و ایمنی خودروهای داخلی به محور اصلی اظهارنظرها و مطالبه مسئولان و مردم تبدیل شده است که تولید خودروی با کیفیت و مطابق استانداردهای جهانی از وظایف ذاتی خودروسازان است اما علت اینکه صنعت خودروسازی ایران در طول سال های گذشته از نظر کیفیت روند مناسبی نداشته، چیست؟

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اگر چه سالهاست خودروسازی کشور دچار چالش کیفیت است اما تصادف زنجیره‌ای 20 دی ماه در محور بهبهان - رامهرز که موجب کشته و مصدوم شدن حدود 50 نفر از هموطنانمان شد، بیش از همیشه موضوع عدم ایمنی و استانداردهای لازم را در مورد خودروهای تولید داخل زیر سوال برد.

البته پس از واکنش های رئیس سازمان ملی استاندارد به این حادثه و گلایه از افت کیفی خودروها و انتقاد تند رئیس پلیس راهور ناجا به تولید خودروهای بی‌کیفیت و نسبت دادن ارابه مرگ به تولیدات خودروسازان، حال وزیر صمت نیز با ابراز تاسف از حادثه اخیر، اعلام کرده که خودروسازی ایران در طول سال های گذشته از نظر کیفیت و قیمت روند مناسبی نداشته است.

همچنین در اظهار نظری مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت با قبول اینکه کیفیت خودروهای داخلی پایین است مطرح کرده که وزارت صمت در مورد ایمنی خودروها کوتاه نمی آید و اگر مشکلی در ایمنی باشد قابل اغماض نیست.

حال با توجه به واکنش ها و نقدهایی که در خصوص افت کیفیت و ایمنی خودروهای داخلی مطرح می شود، مسئول اصلی این جریان کیست؟ آیا مقصر وضع موجود در تولید خودروهایی که کیفیت آنها دائما در حال نوسان است خودروساز است؟

در همین ارتباط امیرحسن کاکایی مدیر گروه قوای محرکه دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به اینکه ایمنی خودروها از مساله کیفیت اهمیت بیشتری دارد، تاکید کرد: متاسفانه نه تنها کیفیت خودروها در این سالها تغییری نکرده است بلکه نوسان کیفیت در شرکتهای خودروسازی افزایش یافته است چنانچه در 10 سال اخیر با اتفاقاتی که در این صنعت افتاده، بازه نوسان کیفیت بیشتر هم شده است.

وی با این حال اظهارات اخیر رئیس پلیس راهور ناجا در خصوص کیفیت خودروها را عامل نگرانی مردم دانست و گفت: اگر چه معتقدم کیفیت خودروها افت کرده است اما تشبیه «ارابه مرگ »به خودروهای داخلی از سوی رئیس پلیس راهور به لحاظ حقوقی و کارشناسی به هیچ وجه دقیق نبود.

وی با توجه به حادثه اخیر تصادف زنجیره ای خودروها و موضوع باز نشدن ایربگ اغلب خودروها در این حادثه گفت: بررسی صحنه تصادف نشان می دهد که یکی دو دستگاه کامیون از روی تعداد زیادی ار خودروها رد شد که اصلا این نحوه تصادف هیچ ارتباطی به عملکرد ایربگ در چنین شرایطی ندارد.

انجام تست های تخریبی تواتری ایربگ خودروها

به گفته این کارشناس صنعت خودرو تست های تخریبی در تواترهای مناسب برای نصب ایربگ و داشبورد خودروها جزء پروسه ای است که در جریان تولید صورت می گیرد بنابراین آیا جمله عامی که رئیس پلیس راهور در خصوص مشکل ایربگ خودروهای مطرح کردند صحت دارد یا خیر؟ قطعا از سوی دادستانی و تیم کارشناسی این مساله در حال بررسی است اما بر اساس آخرین اطلاعات تاکنون دیاگ و جعبه سیاه OBD ایربگ خودروها هنور باز و چک نشده است.

 

امیرحسن کاکایی



کاکایی در ادامه با اشاره به اظهارات پلیس، سازمان استاندارد و وزارت صمت نسبت به کیفیت خودروها تصریح کرد: درچند سال اخیر به دلیل مشکلات تحریم، جریان تامین و تولید خودروسازان با موانعی مواجه شده است به عنوان مثال ورق فولاد مورد نیاز خودروسازان پیش از تحریم ها از کره جنونی و ژاپن و همچنین بخشی از فولاد مبارکه تامین می شد اما با در 3 سال اخیر و با اعمال تحریم های جدید ناگزیر شدیم حداکثر بهره برداری را از فولاد مبارکه داشته باشیم در حالی که ورق فولاد تولیدی آنها نوسان کیفیت دارد.

نقش تحریم ها بر افت کیفی محصولات خودروسازان

وی افزود: امروز خودروسازان برای تامین برخی مواد و دور زدن تحریم ها باید هزینه بیشتری کنند که این شرایط مسلما موجب نوسان کیفیت محصولات خودروسازان می شود چرا که در دور زدن تحریم ها خودروساز و قطعه ساز نمی تواند از سورس های اصلی خرید کند؛ واقعیت هایی که مسلما در افت کیفیت محصول خودروسازان تاثیر دارند.

وی همچنین به ادعای برخی مسئولان در خصوص درصد بالای داخلی سازی در صنعت خودرو و به خطا انداختن ذهنیت جامعه اشاره کرد و گفت: در خودرو داخلی که امروز تولید می شود حدود 600 تا 700 دلار از مواد اولیه ای که بکار می رود به هیچ وجه امکان داخلی سازی ندارد و اگر هم بخشی از آن داخلی سازی شود میلیاردها دلار سرمایه گذاری نیاز دارد از سویی 600 تا 700 دلار از نیاز خودروسازان مربوط به چیپ ها و تراشه های الکترونیک است که این قطعات نیز به جهت نبود تکنولوژی و سرمایه گذاری بالای امکان تولید در داخل را ندارند.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران همچنین با توجه به نقدهای مربوط به انجام تست های ایمنی خودروها گفت: بر اساس ماده 56 برنامه ششم توسعه کشور سازمان استاندارد و وزارت صمت باید امکانات تست ایمنی خودرو را ایجاد و توسعه دهند این در حالی است که هزینه های مربوط به تحقیق و توسعه و آزمون های ایمنی و تصادف بسیار بالا است و زمانی این هزینه ها صرفه اقتصادی دارد که تیراژ تولید بالا باشد.

نبود نظام تضمین کیفیت قوی در پروسه تامین قطعات

کاکایی در ادامه به تاثیر داخلی سازی قطعات بر کیفیت خودروها پرداخت و تاکید کرد: درگذشته قطعاتی که در کشور تولید می شد، تحت لیسانس یک شرکت خارجی بود اما در چند سال اخیر به دلیل مشکلات تحریم ها و همچنین مطرح شدن نهضت داخلی سازی قطعات، خیلی از افراد بدون اینکه از صلاحیت لازم در این حوزه برخوردار باشند، با شراکت چینی ها قطعاتی را مونتاژ کردند، در صورتی که در بحث تولید فقط مباحث مالی مطرح نیست و باید نظام تضمین کیفیت محکم و سختی نیز وجود داشته باشد.

وی در پایان با اشاره به اینکه معتقدم نوسان کیفیت در شرکتهای خودروسازی افزایش یافته است، افزود: در شرایطی که تامین قطعات و مواد اولیه با مشکل همراه است آیا مقصر وضع موجود در تولید خودروهایی که کیفیت آنها دائما در حال نوسان است خودروساز است؟ آیا در چنین بازاری خودروساز چاره ای جز تولید دارد؟ با این حال خودروسازی در چنین شرایطی که ناگزیر به تولید است اما باز هم به هر قیمتی خودروهای درکف را تکمیل نمی کند.

 

کد خبر 136706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha