حمله به اوکراین و بحران کمبود تراشه عامل کاهش فروش خودرو در 2022

حمله روسیه به اوکراین در کنار عواملی همچون افزایش قیمت نفت و آلومینیم، مشتریان خودرو در سال 2022 را برای نو کردن خودروهایشان مردد خواهد کرد.

به گزارش پرشین خودرو، این دو مؤسسه مشاوره ای و تحقیقاتی گفته اند که فروش خودروهای سبک در جهان با 400 هزار دستگاه کاهش، 85.8 میلیون دستگاه در سال 2022 پیش بینی می شود.

جف شوستر رئیس عملیات قاره آمریکا و مدیر پیش بینی های جهانی خودرو در مؤسسه تحقیقاتی LMC Automotive می گوید تأمین، عرضه و قیمت خودرو در جهان با فشار مضاعفی رو به رو شده که بستگی خیلی زیادی به شدت و طول مدت درگیری ها در اوکراین دارد.

حمله روسیه به اوکراین باعث شده است که قیمت نفت از بشکه ای 100 دلار بالاتر برود که از سال 2014 تا به حال اتفاق نیفتاده بود. نفت بنت هنگام تنظیم این خبر 105 دلار شده بود.

صنعت خودرو هنوز بر کمبود شدید تراشه جهانی فائق نیامده و این کمبود بر تولید خودرو سایه انداخته و در برخی از خودروسازان موجب توقف خط تولید شده است. هر چند افزایش قیمت خودروهای نو و دست دوم، آثار این توقف تولید را کاهش داده است.

انتظار می رود در ماه فوریه فروش خودروهای نو در بازار 5.7 درصد کاهش یافته و به 922,100 دستگاه برسد. این موضوع باعث می شود متوسط قیمت خودروها با 18.5 درصد رشد به 44,460 دلار برسد.

توماس کینگ رئیس داده ها و تحلیل جی.دی.پاور هم می گوید: «وقفه در زنجیره تأمین و توقف در خطوط تولید چند خودروساز به معنی تشدید کمبود خودرو در انبار نمایندگی ها و ادامه روند در ماه مارس خواهد بود.»

با همه این کاهش هایی که پیش بینی شده است، در مجموع میزان تولید و فروش خودروهای سبک جهانی در سال 2022 به میزان 5 درصد بالاتر از سال 2021 خواهد بود.

منبع: رویترز

کد خبر 137267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha