کد خبر 138236
۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴
 دلایل ارزشمندی نماد افق در بازار سرمایه

شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش با نماد آن (افق) جزو معدود شرکت های خصوصی بورس است که با شناوری کمتر از 10 درصد، در چند سال گذشته یک رشد صعودی و تدریجی داشته و همچنین در راستای توزیع منافع به همه سهامداران همواره سود نقدی بالایی پرداخت کرده است.

به گزارش پرشین خودرو، فروشگاه زنجیره ای افق کوروش با نماد افق که از زمستان سال 97 با قیمت حدود 550 تومان عرضه اولیه شده است و عنوان پرفروش ترین عرضه اولیه را به خود اختصاص داد در حال حاضر به دلیل این که در ابتدای سال 99 حدود 200 درصد افزایش سرمایه داشته با قیمت 4500 تومان معامله می شود که نشان می دهد از زمانی که عرضه شده سود خوبی به سهامداران خود داده و بخشی از این مساله مدیون برنامه عملیاتی مدیران شرکت است.

در واقع شرکت افق کوروش با ترکیبی از سهامداران عمده همچون گروه صنعتی گلرنگ، گروه سرمایه گذاری کوروش، گروه مدیریت صنعت خرده فروشی کوروش، گلرنگ پخش و گلپخش اول تشکیل شده و کمتر از 10 درصد از سهام این شرکت در اختیار سهامداران خرد قرار دارد و این به معنی این است که این نماد تحت تاثیر معاملات سوداگران در بازار بورس نیست و نمودار رشد تدریجی این نماد مهر تاییدی بر روندی صعودی مطابق با بنیاد و سودسازی شرکت دارد.

این شرکت جزو معدود شرکت های خصوصی حوزه خرده فروشی است که کاملا به بخش خصوصی تعلق دارد و با وجود اینکه سهم شناوری سهام پایین است اما برای کمک به شفافیت وارد بورس شده و با ارائه گزارش های مورد تایید سازمان بورس نشان داده که عملکرد شفاف و سودسازی تاکنون داشته است.

در حال حاضر ارزش سهام این نماد در سه ماهه حدود 5 درصد رشد داشته و براساس گزارش 12 ماهه به ازای هر سهم 343 تومان سود ساخته که عدد بسیار قابل قبولی است و با توجه به اینکه درآمد عملیاتی شرکت در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته این شرکت توانسته در مسیر برنامه توسعه ای خود حرکت کند و شاید یکی از عواملی که مانع سود بیشتر این شرکت شده افزایش هزینه های تورمی بوده که در یک سال گذشته بر اقتصاد کشور تحمیل شده بود.

بر همین مبنا هزینه های فروش، اداری و ... شرکت هم در یک سال گذشته رشدی بیش از 60درصد داشته و حاشیه سود را تحت تاثیر قرار داده، با این حال این شرکت به دلیل اینکه به دور از بروکراسی و مشکلات شرکت های دولتی است تلاش کرده بخشی از هزینه های اداری را مدیریت کند و با ایجاد بهره وری و ... بیشترین سودسازی را عاید سهامداران خرد کرده است.

از طرف دیگر باید توجه داشت که طبق گزارش های 12 ماهه 1400 این شرکت توانسته دارایی های ثابت مشهود خود را نسبت به سال 1399 رشدی 92 درصدی بدهد که نشان از سرمایه گذاری این شرکت برای اجرای پروژه های جدید دارد. در واقع سرمایه های ثابت مشهود این شرکت از حدود 559 میلیارد تومان در سال 1399 به 1073 میلیارد تومان در گزارش 12 ماهه 1400 رسیده است.

طبق گزارش 12 ماهه دریافتی های شرکت نسبت به سال 99 رشدی 84 درصدی داشته و به حدود 983 میلیارد تومان رسیده در حالی که سال گذشته در مجمع مجموع دریافتی های شرکت 563 میلیارد تومان اعلام شده بود و این شرکت در بخش دارایی های غیرجاری شرکت نیز رخ داده و مجمع آن به 2218 میلیارد تومان رسیده است.

در حال حاضر این شرکت حدود 1011 میلیارد تومان سود انباشته دارد که می تواند در مجمع پیش رو توزیع کند یا در مجمع فوق العاده برای افزایش سرمایه و اجرای قوی تر پروژه های توسعه ای خود استفاده کند و این یکی از مهمترین ویژگی های شرکت افق کورش است که در سال های اخیر با ارائه گزارش های شفاف درباره عملکرد و میزان سودسازی شرکت در مسیر شفاف سازی حرکت کرده و همواره با افزایش سرمایه سهامداران خرد شرکت را از سود و درآمد شرکت منتفع کرده و این یک امتیاز بزرگ برای سهامدارانی است که سهام جزئی از دارایی آن در اختیار سهامداران خرد است و به نوعی مدیران شرکت به نفع همه سهامداران در مجمع تصمیم می گیرند.

کد خبر 138236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha