تسهیل و بهبود فرایند های تولید و تزریق ایده های جدید در بستر پارک علم و فناوری در صنعت خودرو

ایجاد پارک های علم و فناوری در صنعت خودرو یک الزام ضروری است و این پارک ها با تسهیل فرایند های تولید و تزریق فناوری جدید در صنعت خودرو می توانند نقش موثری در رشد و توسعه صنعت خودرو ایفا کنند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، هفته گذشته معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پیشنهاد کرد: همکاری این معاونت با ایران خودرو می‌تواند در حوزه‌هایی چون تاسیس پارک علم و فناوری در صنعت خودرو و تجازی‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌بنیان باشد و بر همین اساس خواستار تاسیس پارک علم و فناوری در صنعت خودرو کشور شد.

پس از اظهارات «علی خیرالدین در همایش ظرفیت‌های همکاری شرکت‌های دانش بنیان در گروه صنعتی ایران‌ خودرو » مدیرعامل ایران خودرو نیز از آمادگی برای تشکیل پارک علم و فناوری در صنعت خودرو برای افزایش سهم نسبی شرکت های دانش بنیان در تولید خودرو خبر داد آن طور که مهدی خطیبی عنوان کرده، ایران خودرو در راستای اهداف صنعت خودرو آمادگی دارد با بهره مندی از ظرفیت نخبگان و دانشجویان، همکاری لازم را به عمل آورده و محلی را برای احداث پارک علم و فناوری صنعت خودرو اختصاص دهد.

به گفته خیرالدین معاون فناوری وزیر علوم، ایران خودرو می‌تواند از ظرفیت‌های چشمگیر موجود در زیست بوم فناوری و نوآوری کشور که در مجموعه‌هایی نظیر دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد کشور است، بهره برداری کند.

اما پیشنهاد ایجاد پارک علم و فناوری در ایران خودرو با توجه به اینکه امسال به نام سال دانش بنیان ها معرفی شده است در صورتی که به مرحله اجرا برسد چه نتایجی را به همراه خواهد داشت و آیا ایجاد چنین پارک های علمی و تخصصی در خودروسازی می‌تواند زمان تحقق شعار سال را کوتاه تر کند و به شکست تحریم ها و خودکفایی در داخلی سازی برخی قطعات خاص کمک نماید؟

به گفته بسیاری از کارشاسان ایجاد پارک علم و فناوری در مقطع کنونی که خودروسازی ایران در تحریم قرار دارد و با مشکل تامین برخی قطعات خاص مواجه است بسیار اهمیت دارد زیرا پارك های علم و فناوری تسریع كننده روند رشد و توسعه اقتصادی دانش محور هستند و ایجاد چنین پارك های تخصصی به عنوان واحدهای تحقیق و توسعه، می تواند بسیاری از مشكلات و موانع خودروسازان در حوزه دانشی و کسب فناوری جدید را از بین برده و به بهبود رابطه صنعت و نهادهای علمی به خصوص دانش بنیان ها کمک موثری نماید.

در همین ارتباط احمد فرهادی کارشناس صنعت خودرو، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن اشاره به طرح ایجاد پارک علم و فناوری در صنعت خودرو تاکید کرد: ایجاد پارک های علم و فناوری در صنعت خودرو یک الزام است و این پارک ها با تسهیل فرایندهای تولید و تزریق فناوری جدید در صنعت خودرو می توانند نقش موثری در رشد و توسعه صنعت خودرو ایفا کنند.

وی با بیان اینکه پارک های علم و فناوری باید به عنوان کارخانه های جذب ایده محسوب شود تصریح کرد: الزاما نباید صرفا خدمات فنی و مهندسی را از این پارک ها توقع داشت بلکه ایجاد پارک های فناوری در شرکتهای بزرگ خودروسازی می توانند در حوزه های مدیریتی، منابع انسانی، توسعه بازارهای صادراتی و ارتباط با مشتریان کمک موثری نماید.

به گفته وی خودروسازان می توانند از صاحب نظران و ایده پردازان با تجربه استفاده کرده و آنها را در چتر حمایتی این پارک ها قرار دهند در واقع چتر پارک علم و فناوری در صنعت خودرو باید کمی بازتر و گسترده تر در نظر گرفته شود و به افرادی که دانش و تکنولوژی طراحی و تولید قطعاتی را داشته اما سرمایه کافی را در اختیار ندارند کمک کرده و چنین افرادی در چتر حمایتی این پارک ها قرار گیرند.

این کارشناس صنعت خودرو همچنین با بیان اینکه رشد و توسعه صنعت خودرو در تعامل با دنیا و بهره گیری از دانش و فناوری روز شرکت های بزرگ خودروسازی محقق می شود، افزود: اما امروز که صنعت خودرو ایران به جهت تحریم ها امکان تعامل با خودروسازان بزرگ دنیا را ندارد برای بهبود نسبی در حوزه کیفی راهی جز پناه بردن و بهره مندی از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان و ایجاد پارک های علم و فناوری تخصصی در صنعت خودرو و جذب ایده های جدید را ندارد.

فرهادی همچنین به روند سرمایه گذاری در حوزه تحقیق و توسعه در صنعت خودرو ایران اشاره کرد و گفت: در خودروسازی دنیا شرکت های خودروساز حدود 3 تا شش درصد از درآمد خود را صرف مسائل مربوط به تحقیق و توسعه می کنند. این سهم در واقع از سود آنها هزینه می شود، حال آنکه در ایران خودروسازان به دلیل سیاست های دستوری ناگزیر به فعالیت های غیر اقتصادی و الزام به سرمایه گذاری و ایجاد سایت های جدید در کشورهای دیگر می شوند که نه تنها سود نمی کنند بلکه زیان هم می دهند بنابراین در این شرایط نمی توان انتظار داشت که خودروسازان در بخش تحقیق و توسعه هزینه چندانی کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مراکز تحقیق و توسعه در صنعت خودرو می توانند تبدیل به پارک های علم و فناوری شوند و باید از هر گونه موازی کاری در حوزه دانش و فناوری جلوگیری شود./

 

خبرنگار: زهرا حریری
 

 

کد خبر 138249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha