پس از گذشت 3 ماه فقط 10 درصد قطعات یدکی شناسه اصالت دریافت کرد /  مهلت تعیین شده در الصاق شناسه اصالت قطعات یدکی تمدید شود

در حالی وزارت صمت شرط ورود لوازم یدکی به بازار را دریافت کد رهگیری اعلام کرده و آخرین فرصت الصاق شناسه اصالت بر قطعات یدکی خودرو 15 مرداد تعیین شده است که به گفته یک مقام صنفی تعیین ضرب الاجل در اجرای چنین طرحی ظلم به اصناف است و با توجه به اجرای 10 درصد این طرح ، باید این زمان تمدید شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، الصاق شناسه اصالت بر قطعات یدکی خودرو، از 15 فروردین ابلاغ شد و در ابتدا برای دو گروه کالایی شامل کمک فنر و باتری آغاز شد و سپس نصب کد اصالت برای 53 قطعه دیگر هم الزامی شد. اما اخیرا معاون صنایع عمومی وزارت صمت، شرط ورود لوازم یدکی به بازار دریافت کد رهگیری اعلام کرده و فرصت نهایی الصاق شناسه اصالت بر قطعات یدکی را تا 15 مرداد اعلام کرده است.

به گفته محمد مهدی برادران پس از این تاریخ، هر محصولی که فاقد کد اصالت باشد مشمول مقررات کالای قاچاق می‌شود.

وی همچنین گفته «با وجود مهلت تعیین شده همچنان برخی تامین کنندگان برای اجرای نصب شناسه اصالت مقاومت می‌کنند در حالی که فرصت چندانی ندارند و شرط عرضه لوازم یدکی به بازار دریافت کد رهگیری است و تولیدکنندگان باید تمام محصولاتشان را با کد رهگیری به بازار عرضه کنند.»

اما تاکید وزارت صمت بر نصب شناسه اصالت بر روی لوازم یدکی و اعلام فرصت نهایی در حالی در روزهای اخیر اعلام شده است که با وجود مشکلات و نگرانی های زیادی که دریافت اصالت کالا برای فروشندگان و عرضه کنندگان قطعات یدکی ایجاد کرده است این سوال مطرح می شود که اصرار وزارت صمت بر مهلت تعیین شده در اجرای طرح هایی که بسترهای آن از ابتدا به درستی فراهم نشده است به چه علت است؟ و آیا الزام و شروط تعیین شده وزارت صمت در عرضه قطعات یدکی به بازار می تواند در اجرای بهتر و کامل این طرح کمک به عرضه کنندگان و مشتریان کمک نماید؟

در همین ارتباط سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو تهران در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به تلاش های صورت گرفته در اجرای نصب شناسه اصالت بر روی قطعات یدکی گفت: تمام تولیدکنندگان و عرضه کنندگان قطعه یدکی ضمن اینکه از شفافیت در اجرای این طرح استقبال می کنند اما دلیلی ندارد که وزارت صمت برای این طرح ضرب الاجل تعیین کند.

مهدی کاظمی با اشاره به دغدغه و نگرانی بسیاری از فروشندگان قطعات یدکی خودروهای قدیمی و خارجی در آغاز اجرای این طرح اظهار داشت: بسیاری فروشندگان قطعات یدکی با الزام نصب شناسه بر روی قطعات یدکی در مراحل اولیه اجرای آن برای گروه کمک فنر، به خصوص قطعات یدکی خودروهای پیکان، هیلمن و لندرور و برخی خودروهای انگلیسی و ژاپنی که از رده خارج شده و فاکتور و برگ سبز این قطعات نیز موجود نیست دغدغه هایی را اعلام کردند که اتحادیه لوازم یدکی در جلسات مستمر با مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت نسبت به رفع این نگرانی اقدام کرد.

به گفته وی با وجود همراهی وزارت صمت در بسترسازی ها و رفع برخی مشکلات در دریافت کد رهگیری همچنان برخی از تولیدکنندگان و واردکنندگان قطعات یدکی علی رغم اطاعات کافی در اجرای مراحل کار، موفق به ورود سامانه توسعه تجارت برای دریافت شناسه کالا نشدند که با پیگیری های اتحادیه و راهکار پیشنهادی برای حل مشکل دریافت شناسه کالا برای موجودی قطعاتی که از سال های گذشته در انبارها باقی است مقرر شد تا با معرفی این افراد به سازمان صنعت، معدن و تجارت، دریافت شناسه کالا این قطعات با ورود به سامانه و توسط سازمان صنعت و معدن انجام شود.

وی در ادامه به شروط و زمان تعیین شده وزارت صمت برای نصب شناسه بر روی قطعات یدکی تاکید کرد: البته پیشنهاد اتحادیه در مهلت اجرای این طرح 30 شهریور ماه بود اما وزارت صمت نیمه مرداد را فرصت نهایی اجرای آن تعیین کرده است این در حالی است که لازم است وزارت صمت علاوه بر راه اندازی کامل و دقیق سامانه برای مراجعه تمام تولیدکنندگان و فروشندگان با هر میزان اطلاعات، نسبت به ارائه آموزش های کافی در فرصت باقی مانده برای ورود به سامانه ارائه اقدام جدی تری نماید.

سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو تهران با تاکید بر اینکه کمک و حمایت وزارت صمت برای ورود افراد به سامانه جهت دریافت شناسه کالا بسیار اهمیت دارد، تصریح کرد: با توجه به افزایش تعداد قطعات مشمول دریافت شناسه به بیش از 53 قلم قطعه و افزایش مشکلات در ورود به سامانه، باید این مهلت تعیین شده در الصاق شناسه اصالت بر روی قطعات یدکی تمدید شود.

کاظمی همچنین با اشاره به تنوع هر قطعه یدکی در مدل و کیفیت های متفاوت، اجرای دریافت شناسه کالا را بسیار زمانبر دانست و تاکید کرد: اگر چه این طرح قابل اجراست اما درخواست ما از وزارت صمت این است که در خصوص زمان اجرای آین طرح، فشار زیادی را به تولیدکنندگان و فروشندگان قطعات یدکی وارد نکنند تا با همراهی و حمایت وزارت صمت طرح نصب شناسه بر روی قطعات به سرانجام و نتیجه مورد انتظار برسد.

به گفته وی در شرایطی که اتحادیه و اصناف در اجرای این طرح همراه وزارت صمت هستند و برای انجام بهتر آن تلاش می کنند دلیلی ندارد که وزارت صمت برای این طرح ضرب الاجل تعیین کند.

وی همچنین با بیان اینکه عرضه کنندگان قطعات یدکی موافق با هر گونه شفافیت در بازار هستند، گفت: تمام صنوف در اتحادیه لوازم یدکی خودرو خواستار اجرای مصوبات دولت و مجلس هستند چرا که این طرح ها حمایت خوبی از مشتریان در شناسایی و شفافیت بازار قطعه یدکی می کند اما این مساله نیازمند زمان کافی است و برای شفافیت 50 قلم قطعه یدکی داخلی و وارداتی حداقل یک سال زمان لازم است.

سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو تهران در ادامه با توجه به اجرای 10 درصدی طرح الصاق شناسه بر روی قطعات یدکی، در خصوص شروط وزارت صمت و قرار گرفتن قطعات فاقد شناسه در لیست قطعات قاچاق گفت: اینکه پس از مهلت تعیین شده هر محصولی که فاقد کد اصالت باشد مشمول مقررات کالای قاچاق می‌شود ظلم به اصناف است و باید راهکارهای بهتری برای اجرای این طرح ارائه کنند.

کاظمی در پایان با توجه به مسیرهای ورود قطعات قاچاق به بازار گفت: علی رغم برخی اظهار نظرها در خصوص حجم قطعات قاچاق در بازار، این عدد کمتر از 4 تا 5 درصد از حجم بازار قطعات یدکی است و عمده این قطعات توسط کولبرها و بواسطه نظارت ضعیف در گمرکات وارد می شوند.
 

کد خبر 138333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha