ایران خودرو حلقه مفقوده تجاری سازی در دانش بنیان‌ها

سال‌ها از تاسیس شرکت‌های دانش بنیان در کشور می‌گذرد و کمتر روزی است که در رسانه‌ها خبری از دستاوردهای جدید این دست شرکت‌ها نبینیم یا نشنویم اما در کمال تاسف تا امروز آنچنان که باید و شاید تاثیر این دستاوردها را به صورت ملموس ندیده‌ایم، اینجاست که ایران خودرو می‌تواند وارد این چرخه شده و به تجاری سازی این دستاوردها در حوزه خودرو بپردازد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، فرشید آصفی نوشت: یقینا برای شما نیز پیش آمده است که در رسانه ملی اخبار دستاوردهای علمی در حوزه های مختلف را شنیده و از خود سوال کرده‌اید که چرا نتیجه این همه دستاورد علمی در زندگی روزمره ملموس نیست؟

کشور ما به رغم داشتن رتبه اول منطقه در تولید علم در بهره‌وری از علم چندان موفق نبوده است و مانند بسیاری از موارد دیگر همین عدم بهره‌وری موجب شده است تا کل داستان تولید علم در چشم عموم جامعه یک داستان‌بافی رسانه‌ای باشد.

واقعیت اما اینجاست که ما در تولید علم نه تنها در منطقه بلکه در سطح جهان حرف‌های بسیاری برای گفتن داریم اما در بعد تجاری سازی که منجر به بهره‌وری و ایجاد ارزش افزوده می‌شود ناکام مانده‌ایم.

آمار انتشار مقاله، آمار ثبت اختراعات و دستاوردهایی که هر روز در گوشه و کنار می‌بینیم موید این موضوع است.

در کشوری نظیر آمریکا یا حتی هند که این روزها پیشرفت بی‌نظیری در حوزه علم و فناوری داشته است شرکت‌هایی فعال هستند که با شناسایی پروژه‌های علمی با شانس موفقیت بالا اقدام به سرمایه گذاری و فراهم کردن زیرساخت‌های پیشرفت آن پروژه می‌کنند بدون آنکه دانشمندان و پژوهشگران نگرانی بابت سرقت افکار و ایده‌های خود داشته باشند.

متاسفانه نبود چنین شرکت‌هایی در کشور تبدیل به پاشنه آشیل این حوزه شده و خروجی آن نیز خروج صدها نفری دانشمندان و نخبگان از کشور و پناهندگی به دامن کشورهای توسعه یافته است.

اینجاست که ایران خودرو با ایفای نقش موثر حداقل در حوزه خودرو می‌تواند با تجاری‌سازی این پروژه‌ها در پیشرفت صنعت خودرو و بی‌نیازی بیشتر به کشورهای خارجی نقشی مهم و اثرگذار ایفا نماید به خصوص که در سال جاری و به واسطه شعار سال، این مسیر برای ایران خودرو هموارتر از قبل است.

هر چند حوزه شرکت‌های دانش بنیان نیز از هجوم کلاهبرداران مصون نمانده است اما می‌توان با اتخاذ راهکارهایی‌ از ورود این قشر به تجاری سازی جلوگیری کرد که خوشبختانه ایران خودرو هم توان و نیروی کافی دارد هم سرمایه‌ای که بتوان کار را آغاز کرد.

ناگفته نماند که ایران خودرو در سال جاری با قدرت به فکر استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت خودرو است و اقدامات در خور توجهی نیز انجام شده است. به طور مثال در همین هفته پیشنهاد اقتصادی مدیرعامل ایران‌خودرو برای توسعه دانش‌بنیان‌ها مطرح شد همچنین تفاهم نامه سه جانبه همکاری تاسیس پارک علم وفناوری خودرو با همکاری ایران خودرو، وزارت صمت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای توسعه دانش‌بنیان‌ها به امضا رسید.

این اقدامات هر چند خوب است اما ایران خودرو باید اهدافی را مشخص نماید تا این پروژه صرفا به امضای قرارداد و همایش های آنچنانی منتهی نشود.

این هدف نیز باید و باید برای عموم جامعه ملموس باشد تا بتوان افکار عمومی را نسبت به پیشرفت صنعت خودرو قانع کرد چرا که پیشرفت واقعی تنها با همراهی افکار عمومی به دست می‌آید.

علی ایحال پیوند صنعت و دانشگاه اتفاق خوبی است که در صنعت خودرو شاهد آن هستیم اما باید به تجاری سازی پروژه‌های موجود و درگیر نکردن این پروژه‌ها در بروکراسی اداری توجه ویژه شود تا شاهد به ثمر رسیدن قراردادها و تفاهم‌نامه‌های موجود باشیم در غیر این صورت هرگز شاهد فراتر رفتن از امضای قرارداد در این مسیر نخواهیم بود و همکاری با دانش‌بنیان‌ها نیز به سرنوشت میزهای داخلی سازی و ده‌ها پروژه شکست خورده دیگر در صنعت خودرو تبدیل خواهد شد.

در پایان باید تاکید کنیم که ایران خودرو با توجه به فراهم بودن فضا، می‌تواند همان حلقه مفقوده تجاری سازی در همکاری با دانش‌بنیان‌ها باشد اتفاقی که تا امروز کمتر به طور سیستماتیک شاهد آن بودیم.

 

#فرشید_آصفی

کد خبر 138395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha