علت صدای جیرجیر ماشین چیست؟ / بررسی دقیق دلایل صدای جیرجیر چرخ خودروها

لاستیک‌هایی که با صداهای مختلف مانند خش‌خش، غرش و یا جیرجیر صدا می‌کنند، می‌توانند آرامش سرنشینان خودرو را به هم بزنند. تا به‌ حال دنبال علت انواع صدا مانند دلیل صدای جیرجیر ماشین بوده‌اید؟ آیا دلایل صدای جیرجیر خودرو را می‌دانید؟

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، صدای لاستیک ممکن است آن‌قدر حواستان را پرت کند که صدای موسیقی، تماس تلفنی و مکالمات را نشنوید. جدای از مزاحم بودن، ممکن است مشکلی در ماشین وجود داشته باشد که رفع آن از اهمیت خاصی برخوردار است. ما در ادامه علل صداهای مختلف نظیر علت صدای جیرجیر ماشین را بررسی می‌کنیم.

 

بررسی دقیق دلایل صدای جیرجیر چرخ خودروها

صدای لاستیک همیشه خطرناک یا غیرقابل تعمیر نیست. در برخی موارد، بخش‌های حیاتی چرخ‌های خودرو در حال شکستن یا آسیب هستند. در این صورت می‌توانید با استفاده از صداهای موجود مشکلات را قبل از تبدیل‌شدن به کابوس تشخیص دهید.

 

علت صدای جیرجیر ماشین، دلیل صدای جیرجیر اتومبیل، دلایل صدای جیرجیر خودرو، صدای جیرجیر ماشین هنگام حرکت، علت صدای جیرجیر خودرو در حین شتاب، صدای جیرجیر کمک‌فنر جلو، صدای جیرجیر ماشین هنگام ترمز، صدای جیرجیر چرخ در سرعت‌پایین، رفع صدای جیرجیر کمک‌فنر، صدای جیرجیر از عقب ماشین، صدای جیرجیر ماشین در دست‌انداز، صدای جیرجیر تسمه تایم صدای جیرجیر لاستیک جلو، علت صدای جیرجیر لاستیک ماشین، صدای جیرجیر هنگام استارت

 

برخی از علت صدای جیرجیر لاستیک ماشین در زیر ذکرشده است. صدای تولیدی از ترکیب تماس سطح جاده و لاستیک خودرو ایجاد می‌شود. بنابراین موارد زیر صرفاً راهنمای کلی برای منابع رایج صدای لاستیک است:

 

۱- شرایط جاده

بزرگ‌ترین عامل در ایجاد انواع صدای لاستیک مانند صدای جیرجیر لاستیک جلو، شرایط خیابان یا بزرگراهی است که خودرو در آن تردد می‌کند. این‌که برخی از سطوح جاده باعث خش‌خش یا جیرجیر لاستیک‌ها شوند، غیرعادی نیست. قیر تازه و سایر روکش‌های جاده ممکن است به لاستیک‌ها بچسبد و باعث ایجاد صدای نرم یا جیرجیر لاستیک‌ها شود. جاده‌های سنگ‌ریزه، سنگفرش و آجری با سطح ناهموارشان باعث می‌شود تا لاستیک‌ها صدا تولید کنند.

شرایط بزرگراه ممکن است با حرکت به یک شرکت یا شهرستان دیگر بدتر شود و باعث شود که جاده ازنظر تکه‌ها، ناهموار به نظر برسد. تغییرات در سطح جاده باعث تولید صدای بلند می‌شود.

 

۲- آج لاستیک

الگوی آج روی لاستیک‌ها ازنظر صدا تفاوت ایجاد می‌کند. درواقع، آج لاستیک مسئول بیشتر صداهایی است که تایرها ایجاد می‌کنند. فضاهای بین خطوط یا قطعات آج هوا را به دام می‌اندازد و سپس آن را در یک الگوی چرخه‌ای آزاد می‌کند. خود آج نیز زمانی که لاستیک‌ها با زمین تماس می‌گیرند صدا ایجاد می‌کند. درنتیجه صدای ثابت و از نوع ضربه‌ای، بسته به الگوی آج لاستیک ایجاد می‌شود.

لاستیک‌های با طرح آج‌دار در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف معمولاً صدای کمتری نسبت به لاستیک‌ها با بلوکه‌ای آج‌دارند. بلوک‌های مختلف در الگوهای متفاوت هنوز هم‌صدا را ایجاد می‌کنند، اما همه آن‌ها صدای یکسانی ایجاد نمی‌کند. بنابراین تایرها بی‌صداتر به نظر می‌رسند. لاستیک‌های برفی و سایر لاستیک‌های فصلی ممکن است صدای بلندتری نسبت به لاستیک‌های هوای گرم داشته باشید.

مواردی که آج لاستیک فرسوده می‌شود، لاستیک‌ها انواع صداهایی که ایجاد می‌کنند که وضعیت رو به وخامت آن‌ها را از بین می‌برد. ممکن است صدای تکراری «جیرجیر» را بشنوید که از یک تایر می‌آید. به نظر می‌رسد که یک غلتک رنگ روی رنگ چسبنده، به جلو و عقب می‌غلتد. زمانی که پنجره‌ها را پایین می‌آورید، صدا را به سمت شما عکس می‌کند و ممکن است برجسته‌تر باشد. راه‌حل یک لاستیک تازه است.

 

3- مشکلات لاستیک

اگر چرخ‌های هم‌تراز نباشند، ممکن است صدای کوبیدن یا تکان ایجاد کنند. در این حالت ممکن است ماشین در سرعت‌های بالاتر تکان بخورد یا بلرزد. ناهماهنگی که فوراً تعمیر نمی‌شود باعث فرسودگی بیش‌ازحد و سروصدای لاستیک‌ها می‌شود. دلایل صدای جیرجیر خودرو را بررسی کنید. بنابراین مهم است که این مشکل در اسرع وقت برطرف شود.

لاستیک‌هایی که به‌درستی چرخانده نشده‌اند نیز صدا ایجاد می‌کنند زیرا الگوهای آج متفاوت است. چرخاندن لاستیک‌ها به "یکنواخت" کردن این الگوهای سایش کمک می‌کند تا لاستیک‌ها بی‌صداتر و ماندگار شوند. لاستیک‌های کم‌باد و پرباد نیز می‌توانند صداهای عجیبی ایجاد کنند. فشار لاستیک و دلیل صدای جیرجیر اتومبیل را به‌طورمعمول بررسی کنید و توصیه‌های خودرو و سازندگان لاستیک را در فشار صحیح لاستیک دنبال کنید.

گل‌وبرف یخ‌زده می‌تواند در چاه‌ها و رینگ چرخ‌ها جمع شود و باعث ایجاد صداهای مالش عجیبی از لاستیک‌ها شود. پس اگر در شرایط یخ‌زده یا گل‌آلود رانندگی کرده‌اید، علت صدای جیرجیر ماشین را بررسی کنید که آیا این منبع صدای لاستیک است یا خیر. لاستیک‌هایی خیلی بزرگ، ممکن است در هنگام چرخش تند ساییده شوند.

 

علت صدای جیرجیر ماشین، دلیل صدای جیرجیر اتومبیل، دلایل صدای جیرجیر خودرو، صدای جیرجیر ماشین هنگام حرکت، علت صدای جیرجیر خودرو در حین شتاب، صدای جیرجیر کمک‌فنر جلو، صدای جیرجیر ماشین هنگام ترمز، صدای جیرجیر چرخ در سرعت‌پایین، رفع صدای جیرجیر کمک‌فنر، صدای جیرجیر از عقب ماشین، صدای جیرجیر ماشین در دست‌انداز، صدای جیرجیر تسمه تایم صدای جیرجیر لاستیک جلو، علت صدای جیرجیر لاستیک ماشین، صدای جیرجیر هنگام استارت

 

4- بلبرینگ چرخ و صداهای دیگر

گاهی اوقات صداهایی از ناحیه لاستیک به‌هیچ‌وجه از لاستیک‌ها نمی‌آید. صدای غرش آزاردهنده یا صدای هلیکوپتر که از چرخ‌ها می‌آید، نشان‌دهنده این است که یاتاقان‌های چرخ نیاز به تعویض دارند. صداها معمولاً در سرعت‌های بالاتر و زمانی که یاتاقان‌ها در حین دور زدن منحنی‌ها، تحت‌فشار هستند بلندتر می‌شوند.

زمانی که بلبرینگ چرخ و اتصالات CV خراب می‌شود، ممکن است احساس بازی یا لرزش بیشتر در فرمان داشته باشید. یاتاقان‌های بد یا اتصالات CV خطرناک هستند و همچنین در شرایط رانندگی سنگین، به‌سرعت لاستیک‌ها فرسوده می‌شوند. اگر فکر می‌کنید که منبع صداهای لاستیک‌ها این است، چرخ‌های خود را به‌طور کامل بررسی کنید.

خرابی ترمزها نیز صداهای عجیبی ایجاد می‌کند. زمانی که پدال ترمز را می‌زنید تا به وضعیت نامناسب هشدار دهید، ممکن است صدای خراش یا جیرجیر ایجاد کند. در برخی خودروها، ترمزهای ضد قفل هنگام ورود به خودرو یا ماشینی که سیستم ABS را به‌طورمعمول بررسی می‌کند، صداهای رباتیک تولید می‌کنند. ترمزهای درام، هنگام ترمز کردن ضربه می‌خورند یا اگر زنگ‌زده باشند، صدا می‌کنند.

تولیدکنندگان تایر در حال طراحی لاستیک‌ها باهدف کاهش صدا هستند. در مورد لاستیک‌های جدید کم‌صدا که برای مدل خودروی شما توصیه می‌شود، از مرکز خدمات تایر بپرسید.

 

رفع صدای جیرجیر کمک‌فنر

سیستم تعلیق خودرو یا فنربندی به‌گونه‌ای طراحی‌شده که سواری نرم و راحت‌تری داشته باشید. سیستم تعلیق ضربه‌ها و ارتعاشاتی را که در اثر دست‌اندازها، گودال‌ها، چاله‌ها در جاده به چرخ‌ها وارد می‌شود را جذب می‌کند. سیستم تعلیق کمک می‌کند تا همه این مشکلات ناراحت‌کننده مانند صدای جیرجیر ماشین در دست‌انداز را در طول مسیر جذب کند تا سواری ایمن و دلپذیر داشته باشید. بدون اینکه هیچ صدای دیگری به قاب خودرو و به سرنشینان آن وارد شود.

رایج‌ترین دلیل صدای جیرجیر کمک‌فنر جلو، عدم روان کاری است. سیستم تعلیق شما از دو قطعه فلزی و یک قطعه لاستیکی تشکیل‌شده است، بنابراین بدون روغن‌کاری مناسب، سواری آرام نخواهید داشت.

اگر سیستم تعلیق با اتصالات گریس روی اتصالات توپ، اتصالات انتهایی میله تاب‌دار و پیوندهای فرمان دارید، بهترین پیشنهاد برای جلوگیری از صدای جیرجیر این است که همه آن‌ها را پر از گریس پمپ کنید. به‌احتمال‌زیاد با انجام این کار مشکل صدای جیرجیر حل خواهد شد. جداکننده‌های لاستیکی که بین قسمت‌های بالای فنرها و کمک‌فنری در بدنه قرار می‌گیرند نیز عوامل رایج ایجاد صدا هستند.

به‌طورکلی، می‌توانید با انداختن فنرها و پر کردن گریس بلبرینگ در دو طرف جداکننده، علت صدای جیرجیر ماشین را بررسی و سپس متوقف کنید. اگر این روش کار نمی‌کند، دلیل صدای جیرجیر اتومبیل می‌تواند به علت فرسودگی کامل یا نیاز به تعویض باشد. همچنین می‌توانید از یک برس رنگ برای چرب کردن فنرهای سیم‌پیچی که سیم‌پیچ‌ها به هم می‌رسند، استفاده کنید. در ادامه دلایل صدای جیرجیر خودرو را بیشتر توضیح می‌دهیم.

 

روغن‌کاری مفاصل توپ و مفاصل تعلیق جواب نمی‌دهد؟

مفاصل توپ و بوش‌های تعلیق اغلب زمانی که در آستانه خرابی هستند شروع به جیرجیر می‌کنند که مسئله بسیار جدی‌تری است. مفاصل بد توپ معمولاً علائم سنگین‌تری مانند ضربه زدن بر روی دست‌اندازها و لرزش در فرمان را نشان می‌دهند. برخی از آن‌ها اتصالات گریس دارند، اما گریس به‌تنهایی چیزی را که در اثر زمان و استفاده پاره شده، حفظ نمی‌کند. به همین دلیل، صدای جیرجیرهای دائمی خواهید داشت، مانند زمانی که دوتکه لاستیک مرطوب را به هم می‌مالید.

 

صدای جیرجیر تسمه تایم به شما چه می‌گوید؟

تسمه تایم یکی از باارزش‌ترین عملکردها را در موتور احتراق داخلی خودرو شما دارد. عضوی دور از چشم و معمولاً دور از ذهن است. تسمه تایم یکی از اجزای موتور است که تا لحظه‌ای که کار نکند دور از ذهن است. وظیفه تسمه تایم اطمینان از هم‌راستا بودن میل‌لنگ و میل بادامک در یک است.

زمانی که تسمه تایم شروع به خراب شدن می‌کند، موتور در معرض خطر مشکلات بزرگی ازجمله باز و بسته شدن نامناسب دریچه‌های موتور قرار می‌گیرد. خبر خوب این است که احتمالاً پیش از این‌که وضعیت بدتر شود به شما هشدارهای منصفانه داده خواهد شد.

پس صدای تسمه تایم به شما چه می‌گوید؟ خیلی از چیزهایی که می‌بینند، همیشه مستقیماً به دلیل تسمه تایم نیست، بلکه به اجزای مرتبط هستند.

 

دو صدای اصلی تسمه تایم متناوب و ثابت داریم:

نویز متناوب که معمولاً صدای جیرجیر نیز نامیده می‌شود، این معمولاً نتیجه یک تسمه نامرتب است. در اینجا نکته مهمی است که باید با نویز متناوب به خاطر بسپارید: صدا و زیروبمی صدا ثابت می‌ماند، حتی با افزایش خروجی موتور. مایع آلوده، نصب نامناسب و فرسوده‌شدن دنده‌های تسمه نیز می‌تواند باعث ایجاد صدای جیرجیر تسمه شود.

سروصدای مداوم همان صدای بلند «جیغ» است که همراه با چرخش کلید هنگام روشن شدن موتور به گوش می‌رسد. برخلاف صدای جیرجیر تسمه، صدای جیرجیر ماشین هنگام حرکت باعث افزایش حجم می‌شود. به‌علاوه، صدای جیرجیر هنگام استارت با درگیر شدن یا جدا کردن لوازم جانبی خاص خودرو تغییر می‌کند. به‌عنوان‌مثال، وقتی کولرگازی را روشن می‌کنید، صدای جیغ می‌تواند تشدید شود. نتیجه ادامه جیغ زدن درنتیجه تنش بین تسمه و قرقره‌ها نیست. صدای مشابه جیرجیر، نیز می‌تواند از نصب قطعات ضعیفی موتور باشد.

 

علت صدای جیرجیر ماشین، دلیل صدای جیرجیر اتومبیل، دلایل صدای جیرجیر خودرو، صدای جیرجیر ماشین هنگام حرکت، علت صدای جیرجیر خودرو در حین شتاب، صدای جیرجیر کمک‌فنر جلو، صدای جیرجیر ماشین هنگام ترمز، صدای جیرجیر چرخ در سرعت‌پایین، رفع صدای جیرجیر کمک‌فنر، صدای جیرجیر از عقب ماشین، صدای جیرجیر ماشین در دست‌انداز، صدای جیرجیر تسمه تایم صدای جیرجیر لاستیک جلو، علت صدای جیرجیر لاستیک ماشین، صدای جیرجیر هنگام استارت

 

علت صدای جیرجیر ماشین

- شل یا ساییده شدن تسمه یکی از دلایل صدای جیرجیر خودرو و صدای جیرجیر از عقب ماشین است.

- دینام قدیمی یا خراب می‌تواند صداهای جیغ ایجاد کند.

- اگر ماشین هنگام چرخاندن فرمان جیرجیر می‌کند یا جیغ می‌کشد، احتمالاً دلیل صدای جیرجیر اتومبیل، سیستم فرمان است.

- صدای جیرجیر ماشین هنگام ترمز روش دوستانه‌ای است که به شما می‌گوید زمان سرویس‌دهی آن‌ها فرارسیدهاست.

- صدای جیرجیر ممکن است در زمان‌های متفاوتی رخ دهد. شما باید به دنبال رفع علل صدا مانند علت جیرجیر خودرو در حین شتاب‌، صدای جیرجیر چرخ در سرعت‌پایین و ترمز کردن باشید. هر زمان که صدای آزاردهنده رخ می‌دهد، باید به آن توجه کنید و توسط مکانیک بررسی شود. چند دلیل احتمالی وجود دارد که چنین صداهایی از ماشین می‌آید همه آن‌ها ممکن است به معنای نیاز به تعمیر باشند.

 

سخن پایانی

ما در این مقاله به بررسی صدای جیرجیر ماشین در زمان‌های مختلف رانندگی پرداختیم. علت‌های مختلف این مشکلات نظیر دلایل صدای جیرجیر خودرو را بررسی کردیم. گفتیم که دلیل صدای جیرجیر ماشین به عوامل مختلفی نظیر شرایط جاده، نوع آج لاستیک و ... وابسته است. همچنین گفتیم علت صدای جیرجیر ماشین هنگام استارت نیز می‌تواند از شل شدن یا فرسودگی تسمه باشد./

 

خبرنگار: حسین مزاریان
 

 

کد خبر 138406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha