فراری دادن بهره‌بردار با توسل به تعصبات قومیتی و مناسبات اجتماعی منطقه

فعالیت معادن فاریاب که قرار بود از ابتدای مردادماه جاری از سر گرفته شود با ورود تعدادی از کارگران پیشین این معدن و ایجاد رعب و وحشت در میان سایرین به تعویق افتاد.

به گزارش پرشین خودرو، این اتفاق در حالی رقم خورده است که این افراد معترض هیچ گونه قرارداد و معوقه‌ای از این معدن ندارند و کارگر معدن محسوب نمی‌شوند چرا که به دلیل کاهش منابع معدن تعدیل شده‌اند و تونل‌ها نیز ظرفیت نیروی بیشتر از این تعداد را ندارد از سوی دیگر به دلیل توقف فعالیت معدن، پالایشگاه نیز فعال نیست.

سیدمحمد موسوی رئیس هیات امنا خانه صنعت کاران ایران، در این خصوص اظهار داشت: در شرایطی که در جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی با مشکل مواجه هستیم رفتارهایی انجام می‌شود که با عدم فهم صحیح قوانین، سرمایه‌گذاران موجود را نیز فراری می‌دهد.

وی افزود: در منطقه‌ای که از محروم ترین مناطق کشور است(شهرستان منوجان کرمان) برخی با وسیله قراردادن کارگران و سوءاستفاده از این قشر در جهت منافع خود تلاش می‌کنند که کاملا بر خلاف بیانات مقام معظم رهبری در خصوص رونق تولید و خام فروشی است.

موسوی تصریح کرد: در این شرایط برخی کارگران را با توسل به تعصبات قومی و منطقه‌ای و مناسبات اجتماعی محلی علیه بهره‌بردار معدن می‌شورانند و توجهی به نابودی صدها شغل در این منطقه محروم ندارند.

 

سید محمد موسوی


رئیس هیات امنا خانه صنعت کاران ایران افزود: جا دارد از مالک معادن فاریاب به دلیل عمل به وعده آغاز فعالیت و پرداخت معوقات کارگران تشکر کنیم نه اینکه کارگران را تشویق به امضا نکردن قرارداد و ایستادگی قلدرمابانه در مقابل فعالیت قانونی معدن نماییم.

موسوی با اعلام اینکه دیر یا زود قوه قضائیه و سازمان بازرسی به این قضیه ورود و متخلفان را شناسایی می‌کند، گفت: در این برهه باید برخی از مسئولان محلی را که با استفاده بیش از اندازه از قدرت قانونی خود، تولید را دچار اخلال کرده‌اند به توجه بیشتر به بیانات حضرت آقا دعوت کنیم.

وی با درخواست از استاندار کرمان برای ورود قاطعانه به این موضوع تاکید کرد: توقع ما این است که استاندار محترم با نگاه بصیرتی و تبیینی به این موضوع ورود و از ادامه این چالش جلوگیری کند چراکه ادامه برخورد قهری برخی با فعالیت معادن فاریاب، خلاف منویات مقام معظم رهبری در بحث اشتغال، توسعه صنعتی و سرمایه گذاری مولد و ... است.

در همین خصوص، محمد علی‌محمدی مالک شرکت معادن فاریاب، گفت: بخش روباز معدن فاریاب به پایان رسیده است و میزان استخراج آن به یک واحد از 120 واحد رسیده است که دیگر صرفه اقتصادی ندارد.

وی با اشاره به عدم برگزاری جلسات با مقامات محلی، افزود: به هر حال مسئولان محلی به فکر ایجاد شغل در منطقه هستند اما اقداماتی که انجام می‌شود بیشتر شعاری و استفاده از گسل‌های قومیتی و منطقه‌ای است که برای بقای تولید در کشور خطرناک است.

علی محمدی، تصریح کرد: در آخرین اقدام، قراردادی برای حدود یک هزار نفر از کارگران پیشنهاد شد که متاسفانه برخی از امضای آن ممانعت کردند و چاره‌ای جز تعطیلی موقت پیش روی بهره‌بردار قرار ندادند.

وی ادامه داد: این رفتار از سوی تعدادی از کارگران، این شائبه را ایجاد کرده است که برخی در پی اقدامات فراقانونی با استفاده از مردم بومی منطقه هستند و با این رفتار تولید در کشور را هدف قرار داده‌اند.

علی‌محمدی تصریح کرد: معدنی که منابع روباز آن به اتمام رسیده است و کار درون تونل‌های آن به شیب پنج درجه رسیده است با هر روز توقف، مشکلات زیادی را متحمل می‌شود و حتی ممکن است با توقف فعالیت آب وارد تونل‌ها شده و به ریزش سقف معدن در بهره‌برداری‌های آینده منجر شود.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری 15 هزار میلیاردی در این معادن گفت: خانه صنعتکاران ایران هر چه را که در حیطه وظایفش بود انجام داده است اما متاسفانه وزارت صمت باید در این خصوص اقدامات بازدیدی انجام می‌داد تا مشکلات را مشخص و به بهره‌بردار اعلام و چاره‌جویی کند که تا امروز هیچ واکنش موثری به این موضوع نداشته است.

به گفته وی، مشکلات دیگری مانند فصل تابستان و کمبود برق نیز وجود دارد که فعلا جای پرداختن به آن نیست.

کد خبر 138551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha