قیمت عوارض آزادراهی 1401، تا 101 درصد افزایش قیمت!

در بسیاری از آزادراه‌ها باجه‌ای برای پرداخت عوارض آزادراهی وجود ندارد و شما باید عوارض آزادراهی خود را به‌ صورت آنلاین پرداخت کنید. عدم پرداخت عوارض آزادراهی شامل جریمه می‌شود.

به گزارش خبر آنلاین در مورد افزایش قیمت عوارض آزادراهی:

سفر با خودروی شخصی و پرداخت عوارضی اگر مسیرتان از آزادراه‌ها باشد، 2 واژه جداناشدنی از هم هستند. همانطور که می‌دانید هزینه ساخت و نگهداری از آزادراه‌ها بسیار بالاست و در بسیاری از کشورها مبلغی را به عنوان عوارض از تردد کنندگان دریافت می‌کنند. امروز وزیر راه و شهر سازی قیمت عوارضی در آزاردراه‌های مشارکتی در سال 1401 را اعلام کرد.

 

 

داستان عوارض آزادراهی و آزادراه‌های مشارکتی

به دلیل هزینه‌بر بودن احداث آزادراه‌ها، معمولا دولت با یک شرکت خصوصی برای ساخت و نگهداری همکاری می‌کند. آزادراه‌ها از نظر فنی استانداردهای بالاتری دارند و به‌همین باعث می‌شوند تا در مصرف سوخت و زمان صرفه‌جویی شود، البته ناگفته نماند که با احداث آزادراه‌ها حوادث جاده‌ای هم کمتر می‌شود. پرداخت عوارض آزادراهی یعنی مبلغی که به‌ازای استفاده کردن از آن آزادراه باید پرداخت کنید؛ این مبلغ برای جبران هزینه بهره‌برداری، نگهداری و بازسازی دریافت می‌شود.

 

نرخ عوارض آزادراهی 1401

 

قیمت عوارضی در سال 1401 که براساس جدول زیر از 10 مرداد اجرایی شده به شرح زیر است:

 

آزادراه

قیمت عوارض آزادراهی

میزان افزایش قیمت

زنجان _ تبریز

7 هزار تومان

40% افزایش

کاشان _ اصفهان

20 هزار تومان

101% افزایش

کنارگذر غربی اصفهان

14500 تومان

27.5% افزایش

قزوین _ رشت

15500 تومان

16.7% افزایش

ساوه _ سلفچگان

11500 تومان

24.4% افزایش

خرم آباد _ پل زال

26500 تومان

26.2% افزایش

تهران _ پردیس

7500 تومان

24.4% افزایش

پل دریاچه ارومیه

11 هزار تومان

19.3% افزایش

باغچه _ مشهد

7500 تومان

21.6% افزایش

کنارگذر شمالی مشهد

8 هزار تومان

38.8% افزایش

اهواز _ بندر امام

6 هزار تومان

27.3% افزایش

ساوه _ همدان

10 هزار تومان

23.6% افزایش

پل زال _ اندیمشک

10 هزار تومان

33.5% افزایش

قم _ گرمسار

23 هزار تومان

27.1% افزایش

تهران _ شمال (قطعه4)

14 هزار تومان

29.4% افزایش

تهران _ شمال (قطعه1) غیر پیک

50 هزار تومان

35% افزایش

تهران _ شمال (قطعه1) پیک

70 هزار تومان

41.9% افزایش

تهران _ شمال (تونل البرز) غیر پیک

30 هزار تومان

-

تهران _ شمال (تونل البرز) پیک

50 هزار تومان

-

تهران _ شمال (مجموع) غیر پیک

94 هزار تومان

18.9% افزایش

تهران _ شمال (مجموع) پیک

134 هزار تومان

18.9% افزایش

همت _ کرج

11500 تومان

35% افزایش

کنارگذر جنوبی

34 هزار تومان

-

 
 

 

پرداخت عوارضی به‌صورت آنلاین

مدتی است که پرداخت عوارضی آنلاین شده و دیگر در برخی از آزادراه‌ها خبری از باجه‌های پرداخت عوارضی نیست. برای پرداخت عوارضی کافیست به اپلیکیشن‌های معتبر برای پرداخت عوارضی مراجعه کنید. تاپ، سوپر اپلیکیشن قدرت گرفته از بانک پارسیان یکی از معدود اپلیکیشن‌های ارائه دهنده سرویس پرداخت عوارض آزادراهی است. برای پرداخت عوارضی از طریق تاپ کافیست به بخش خودرو در تاپ مراجعه کنید و با لمس گزینه عوارض آزادراهی، پس از ثبت پلاک و مشاهده استعلام، مجموع خلافی خود را بدون کارمزد پرداخت کنید.

 

نکته مهم: با شارژ کیف پول خود در سوپر اپلیکیشن تاپ، در لحظه عبور از عوارضی، مبلغ عوارض به‌صورت خودکار از اعتبار کیف پولتان در امنیت کامل پرداخت می‌شود. کافیست کیف پولتان را فعال کنید و پلاک خودرو را در تاپ ثبت کنید تاپس از عبور از عوارضی، مبلغ در لحظه از اعتبار شما کسر شود.

 

جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی

همانطور که گفتیم در بسیاری از آزادراه‌ها باجه‌ای برای پرداخت عوارض آزادراهی وجود ندارد و شما باید عوارض آزادراهی خود را به‌صورت آنلاین پرداخت کنید. عدم پرداخت عوارض آزادراهی شامل جریمه می‌شود. شما تا 7 روز پس از گذر از عوارضی فرصت دارید تا بدون جریمه مبلغ عوارضی خود را از طریق تاپ پرداخت کنید، پس از 7 روز براساس زمان دیگر باید مبلغ عوارض پلکانی را پرداخت کنید که مبلغ و نحوه محاسبه عوارض پلکانی در چند روز آتی اعلام می‌شود.

 

 

تاپ، چند اپلیکیشن در یک اپلیکیشن

سوپر اپلیکیشن یعنی نرم افزاری که 0 تا 100 خدمات مرتبط با یک حوزه مشخص را به کاربران ارائه می‌دهد. شما با نصب سوپر اپلیکیشن تاپ دیگر نیازی به دانلود چند اپلیکیشن پرداختی ندارید. تاپ با ارائه بیش از 70 سرویس کاربردی در کنار سرویس پرداخت عوارض آزادراهی همراه شماست.  کارت به کارت، خرید شارژ و بسته، موجودی، پرداخت قبوض، خلافی، طرح ترافیک و آلودگی هوا در کنار خدماتی مانند خرید بلیت هواپیما، اتوبوس، قطار، رزرو هتل و تور شما را از دانلود چندین اپلیکیشن بی‌نیاز می‌کند./

 

کد خبر 138635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha