افتتاح جدیدترین دستاوردهای هلدینگ رایزکو

خطوط تولید مکانیزه کوتینگ کاتالیست و نوار آب‌بندی رایزکو با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، استاندار تهران، معاونان وزارت صمت، مدیران عامل گروه‌ صنعتی ایران‌خودرو، گروه خودروسازی سایپا و گروه بهمن مصادف با هفته دولت در مجتمع صنعتی رایزکو افتتاح شد.

به گزارش پرشین خودرو، محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور در این مراسم و پیرو افتتاح طرح‌های اقتصادی و عمرانی در هفته دولت، با تأکید بر این موضوع که سرمایه‌گذاری و اشتغال خط قرمز دولت است، گفت: توجه به سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی جزو اموری است که تمام ارکان دولت و رئیس‌جمهور به‌صورت مرتب آن را پیگیری می‌کنند. بر همین اساس برای تمام مشاغل خرد، کوچک، متوسط و بزرگ روش‌های تأمین مالی در نظر گرفته شده است.
وی توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان را از اولویت‌ها، ضرورت‌ها و مزیت‌های کشور برای اشتغال‌زایی عنوان و تصریح کرد: جوانان نخبه و تحصیل‌کرده از سرمایه‌های کشور و زمینه‌ساز توجه به اقتصاد دانش‌بنیان هستند.

ریسک پایین؛ کیفیت بالا

در حاشیه این مراسم مهدی پاکدامن، معاون تحقیق و توسعه هلدینگ رایزکو با اشاره به اینکه محصول كاتالیست چند سالی است به محصولات گروه رایزکو اضافه شده است گفت: این قطعه به‌عنوان یك قطعه مهم در كاهش آلایندگی‌های خودرو محسوب می‌شود كه آلاینده‌های خام ناشی از احتراق موتور را گرفته و به گازهای بی‌خطر تبدیل می‌کند تا بتوانیم هوای پاك و مناسبی برای تنفس داشته باشیم.

وی اظهار کرد: خطی كه امروز افتتاح كردیم، خط كوتینگ است كه بر مبنای بالاترین تكنولوژی‌های روز دنیا و بر مبنای آخرین سطوح استانداردی دنیا تأمین‌شده، انتقال تكنولوژی‌اش صورت گرفته و بحث بومی‌سازی‌اش در حال انجام است.
پاکدامن با اشاره به این موضوع که این خط قابلیت تولید کاتالیست تا سطح استاندارد یورو 7 را دارد گفت: ظرفیت ما با افتتاح این خط تولید به پنج هزار قطعه در روز می‌رسد که با این افزایش ظرفیت می‌توانیم به‌طور كامل نیاز كشور را پوشش دهیم.

وی همچنین درباره برنامه صادراتی این خط تصریح کرد: در شرایط فعلی همکاران ما در واحدهای صادرات و تحقیق و توسعه در خصوص این موضوع کار می‌کنند. در خصوص تولید نمونه‌های صادراتی فعالیت‌هایی انجام شده است اما ازآنجاکه کاتالیست یک قطعه اختصاصی برای هر خودرو است و یك محصول عمومی نیست كه بتوانیم به‌صورت خام و یا عمومی صادر كنیم، قاعدتاً برای هر خودرو و برای هر مشخصه موتوری باید طراحی خاص آن انجام شود.

پاکدامن درباره قدرت رقابت این محصول با محصولات خارجی اظهار کرد: بدون شک این توان وجود دارد. ما نه‌تنها هیچ‌گونه كسری ازلحاظ كیفی نداریم، بلکه در برخی موارد از کشورهای دیگر جلو هستیم. خوشبختانه در حال حاضر با توجه به سرمایه‌گذاری بزرگ و سنگینی هم كه در این زمینه با حمایت جناب آقای دكتر صمدی صورت گرفته، قابلیت فرایند بالایی داریم و می‌توانیم با پایین‌ترین ریسك كیفی به تولید محصولاتمان ادامه دهیم.


تولید کاتالیست هم‌تراز با شرکت‌های اروپایی

سعید رازفر، قائم‌مقام معاون تحقیق و توسعه هلدینگ رایزکو نیز در این مراسم، در رابطه با سطح کیفی این محصول گفت ازلحاظ سطح كیفی محصول و سطح دانش محصولات، اخیراً توانستیم گواهینامه نانومقیاس را دریافت کنیم كه این گواهینامه در واقع استفاده از بالاترین سطح تكنولوژی نانو در تولید محصولات کاتالیست است.

 

رایزکو



وی ادامه داد: کاتالیست یك قطعه با دانش فنی بسیار بالاست و رایزکو توانست این دانش را به‌صورت داخلی بومی‌سازی و آدیت دانش‌بنیان آن را به‌خوبی پاس کند.

رازفر افزود: به جرأت می‌توان گفت در حال حاضر سطح دانشی ما در کاتالیست با تمام كشورهای تراز اول دنیا برابری می‌كند و به‌راحتی می‌توانیم قطعاتی تولید كنیم كه قابلیت صادرات و استفاده در خودروهای خارجی را دارد. همچنین روی قطعات خودروهای خارجی مشغول به كار هستیم تا بتوانیم برای خودروهایی كه وارد كشور شده و به هر دلیل كاتالیست آن وارد نمی‌شود، تولید داشته باشیم.

وی ضمن اشاره به این موضوع که با افتتاح این خط به‌صورت مستقیم برای 200 نفر اشتغال‌زایی شده است گفت: برنامه‌ریزی برای تولید كاتالیست خودروهای دیزلی، كامیون‌ها و خودروهای دیزلی سنگین نیز انجام شده است و امیدواریم در هفته‌های آتی بتوانیم نمونه‌ها را به خودروسازان ارائه دهیم.

افتتاح خط تولید کوتینگ یک پروژه عظیم بود

در ادامه همچنین علیرضا نورعلی، مدیر اجرایی سایت کاتالیست هلدینگ رایزکو با اشاره به مراسم افتتاح خط کوتینگ کاتالیست گفت: هم‌زمان با هفته دولت خط مكانیزه كوتینگ كاتالیست گروه رایزکو بعد از مرحله طراحی و سفارش گذاری و بعد هم تحویل پكیج‌های خطوط، انتقال 12 تا 13 كانتینر اجزای خط به طبقه بالای سایت کاتالیست (كه خود ازلحاظ لجستیكی پروژه‌ای بزرگ به‌حساب می‌آید) و الزامات خاص خودش را دارد و به‌نوعی در گروه رایزکو پروژه جدیدی بود، افتتاح شد.

وی گفت: پس از نصب و راه‌اندازی خط کوتینگ کاتالیست از نهم اسفندماه 1400 آغاز به كار كرد و شکر خدا با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و جناب آقای دكتر صمدی شاهد افتتاح آن بودیم.

آغاز به کار خط تولید نوارهای آب‌بندی

همان‌طور که اشاره شد، هم‌زمان با افتتاح خط تولید کوتینگ کاتالیست خط تولید نوارهای آب‌بندی نیز در مجتمع صنعتی رایزکو آغاز به کار کرد.

در همین ارتباط سعید ناصریان مدیر اجرایی سایت نوار آب‌بندی، با اشاره به اینکه نوارهای آب‌بندی در خودرو سه نوع هستند، شامل نوارهای آب‌بندی استاتیك، سمی استاتیك و داینامیك، گفت: نوارهای استاتیك یا سمی استاتیك قطعاتی هستند كه تحت تنش نیستند، اما قطعات داینامیك ازجمله نوارهای دور درب خودرو، قطعاتی هستند در زمان باز و بسته شدن تحت تنش قرار می‌گیرد.

در حال حاضر شاهد افتتاح خط تولید نوارهای داینامیک در مجتمع صنعتی رایزکو هستیم و هم‌اکنون تولید نوارهای دور صندوق‌عقب برای خودروی تیبا آغاز شده است.

ناصریان ادامه داد: گروه رایزکو سرمایه‌گذاری كامل كرده تا خط را به‌طور کامل داشته باشد، می‌توان گفت تجهیزات لازم برای تولید مواد اولیه تا قطعه نهایی خریداری‌شده و در راه است و به‌زودی نصب خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه پیش‌تر این خط در ایران وجود داشته اما کیفیت مطلوبی حاصل نشده، گفت: با توجه به سابقه‌ای که هلدینگ رایزکو در حوزه تولید نوار آب‌بندی داشته است پیشنهاد شد تا این خط را مستقر كند تا در این حوزه نیز تولید داشته باشد.

به گفته ناصریان، در حال حاضر این خط مستقیماً حدود 50 نفر و به‌صورت غیرمستقیم در حدود 500 نفر اشتغال‌زایی داشته است.

گفتنی است خط تولید کوتینگ کاتالیست گروه رایزکو در سومین روز از هفته دولت افتتاح شد تا بخشی از نیاز کشور در صنعت خودرو، بومی‌سازی شود. این خط قابلیت تولید تا سطح استاندارد Euro7 را داشته و محصولات آن قابل‌استفاده برای انواع خودروهای گازسوز، بنزینی و موتورسیکلت است. خط تولید مکانیزه کاتالیست رایزکو با سرمایه‌گذاری 4 میلیون یورویی به مرحله اجرا رسیده است و طراحی و توسعه محصولات دانش‌بنیان بر مبنای فناوری نانو در راستای افزایش کیفیت و کاهش ارزبری از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی آن است.

 

کد خبر 138858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha