کد خبر 139165
۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴
همه چیز در مورد برگ سبز خودرو

پس از عبور از مرحله تعویض پلاک، بررسی اصالت خودرو، تایید هویت مالک و مواردی از این قبیل، پلیس راهنمایی و رانندگی اقدام به صدور برگ سبز ماشین می‌کند.

آیا می‌دانید برگ سبز خودرو چیست و چه تفاوتی با سند رسمی دارد؟ این سوال ذهن بسیاری از دارندگان خودرو را به خود مشغول کرده است. برگ سبز، یک سند رسمی است که به استناد ماده 1287 قانون مدنی و توسط پلیس به وجود آمده و اهمیت فراوانی برای دارندگان خودرو دارد.

در این مقاله به پرسش‌هایی درباره برگ سبز ماشین، تفاوت آن با سند رسمی، نحوه و هزینه پیگیری آن پاسخ خواهیم داد. اگر ابهامی درباره برگ سبز دارید، مطالعه مقاله پیش رو را از دست ندهید.

برگ سبز خودرو چیست؟

پس از عبور از مرحله تعویض پلاک، بررسی اصالت خودرو، تایید هویت مالک و مواردی از این قبیل، پلیس راهنمایی و رانندگی اقدام به صدور برگ سبز ماشین می‌کند. در قسمت بالایی این برگ سبز عبارت «سند مالکیت خودرو» و همچنین شماره مالکیت خودرو نیز درج شده و در نتیجه برگ سبز خودرو سند قانونی است.

در برگ سبز ماشین اطلاعاتی از جمله مشخصات کامل خودرو مانند نوع،‌ رنگ، ظرفیت، تعداد سیلندر، شماره شاسی، شناسه خودرو، شماره موتور و نوع سوخت درج می‌شود؛ همچنین اطلاعات شخصی مالک نیز باید در برگ سبز به ثبت برسد.

اگر خودروی صفر یا دست دوم خریداری کنید، پس از دریافت سند و برگ سبز آن می‌توانید اقدام به خرید بیمه کنید. بیمه شخص ثالث از نوع اجباری است و کلیه وسایل نقلیه باید این بیمه را در اختیار داشته باشند؛ اما بیمه بدنه کاملا اختیاری است. البته این بیمه در صورت بروز حوادثی مانند تصادف، آتش‌سوزی و سرقت کمک بزرگی به دارندگان خودرو می‌کند. قیمت بیمه بدنه و شخص ثالث باتوجه‌به عوامل مختلفی مانند نوع ماشین و سال ساخت آن برآورد می‌شوند و برای هر ماشین متغیر است.

تفاوت برگ سبز با سند رسمی خودرو در چیست؟

اکنون که با برگ سبز ماشین آشنا شدیم، به سراغ تفاوت آن با سند رسمی خواهیم رفت. در سال‌های گذشته هنگام فروش خودرو، برگه‌ای سبز به خریدار داده می‌شد که بالای آن عنوان «شناسنامه وسیله نقلیه» درج شده بود. پس از مدتی این عنوان به «سند مالکیت خودرو» تغییر پیدا کرد؛ اما در اصل برگ سبز، سند مالکیت پلاک است و ارتباطی با سند رسمی خودرو ندارد. در گذشته که پلاک با تغییر مالک تغییر نمی‌کرد،‌ دفاتر هنگام تنظیم سند، یک نسخه از آن را نیز برای راهنمایی و رانندگی می‌فرستادند تا در صورت نیاز به استعلام نام مالک، مشکلی ایجاد نشود.

البته به‌تازگی اعلام شده که برگ سبز خودرو سند مالکیت است و هیچ اجباری برای گرفتن سند رسمی در کنار آن وجود ندارد؛ اما دارندگان خودرو همچنان می‌توانند برای دریافت سند رسمی نیز اقدام کنند.

امروزه برای مواردی مانند ترخیص خودرو از پارکینگ و تعویض پلاک به برگ سبز نیاز است؛ اما امور معمول مانند خرید، تمدید و استعلام بیمه موتور سیکلت و سایر وسایل نقلیه با استفاده از شماره پلاک و شماره ملی دارنده خودرو انجام می‌شود.

 

برگ سبز خودرو

 

برگ سبز خودرو صفر را از کجا بگیریم؟ نحوه پیگیری برگ سبز ماشین

کلیه مدارک مربوط به نقل و انتقال خودرو باید برای مالک ارسال شود. اگر خودروی شما صفر باشد، پس از طی مراحل قانونی، این مدارک که کارت سبز نیز شامل آن‌ها می‌شود، در حدود ۷ تا ۳۰ روز به دستتان خواهد رسید. اگر این مدت زمان بیش از حد معمول طول کشید،‌ با مراجعه به بخش مرسولات سازمانی اداره پست، اقدام به پیگیری برگ سبز خودرو با کد ملی کنید. این برگ توسط پلیس راهنمایی و رانندگی صادر می‌شود و  برای استعلام برگ سبز خودرو از ناجا به صورت حضوری یا آنلاین می‌توانید نیز اقدام کنید. برای استعلام برگ سبز خودرو صفر یا کارکرده، شماره مالکیت ماشین نیز لازم است. البته برگ سبز ماشین‌های صفر از طرف شرکت خودروسازی به نام مالک زده می‌شود و نیازی نیست به اصالت آن شک کنید.

یکی از مراحل قانونی که باید پیش از خرید و فروش خودرو طی شود، پرداخت مالیات نقل و انتقال آن است. در غیر این صورت پلاک خودرو را نمی‌توانید تعویض کنید. برای سرعت بخشیدن به این فرایند، با مراجعه به سامانه مالیات نقل و انتقال خودرو، مبلغ مالیات را استعلام گرفته و آن را در چند دقیقه پرداخت کنید.

هزینه صدور برگ سبز خودرو چقدر است؟

هزینه صدور برگ سبز ماشین در هر سال متغیر است. این هزینه در سال ۱۴۰۱ برای کلیه ماشین‌ها مبلغی حدود ۲۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده و هزینه نقل و انتقال آن نیز حدود ۱۵۰ هزار تومان است. این هزینه ثابت نیست و به صورت سالانه اعلام می‌شود.

 

دریافت برگ سبز خودرو

 

عدم دریافت برگ سبز خودرو صفر و کارکرده چه عواقبی دارد؟

در سال‌های اخیر برگ سبز ماشین به عنوان سند مالکیت آن در نظر گرفته می‌شود؛ ازاین‌رو برای انجام بسیاری از امور به صورت قانونی، به آن نیاز خواهید داشت. بدون در دست داشتن این سند نمی‌توانید ماشین را انتقال داده یا کارهای مربوط به تعویض پلاک آن را انجام دهید.

استفاده از کلیه خدمات آنلاین خودرو با چند کلیک، در آیتول

در این مقاله همه چیز در مورد برگ سبز ماشین را شرح دادیم و کلیه ابهام‌های رایج در این رابطه را برطرف کردیم. حالا که می‌دانید برگ سبز خودرو چیست و چه کاربرد و ضرورتی دارد و همچنین با نحوه پیگیری آن آشنا هستید، دیگر سوالی در این رابطه برایتان ایجاد نخواهد شد.

با خدماتی که سامانه خودرو من آیتول در اختیار کاربران خود می‌گذارد، کلیه امور مربوط به خودرو را به صورت آنلاین و فقط با چند کلیک انجام دهید. خرید و تمدید بیمه شخص ثالث و بدنه ماشین، پرداخت عوارض خودرو، اخذ نوبت تعویض پلاک و معاینه فنی غیرحضوری و مواردی از این قبیل را با استفاده از سایت یا اپلیکیشن آیتول انجام دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از این خدمات به آدرس اینترنتی itoll.ir مراجعه کنید. همچنین برای دریافت «اپلیکیشن آیتول» از طریق پلتفرم‌هایiApps ، SibApp، Google Play، مایکت و بازار، همراهی مطمئن و همیشگی در خدمات خودروی خود به‌دست خواهید آورد!

 

کد خبر 139165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha