ایران‌ خودرو و سایپا تاکنون هر یک، 5000 میلیارد تومان زیان داده‌اند

دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: ایران‌ خودرو و سایپا از ابتدای امسال تاکنون هر یک پنج هزار میلیارد تومان زیان داده‌اند و برای رفع این مشکل، بارها فروش خودرو با نرخ حاشیه بازار را پیشنهاد کردیم که تجربه موفق آن در دهه 70 نیز وجود داشته است.

به گزارش پرشین خودرو، احمد نعمت‌ بخش، با اعلام این خبر اظهار داشت: بارها و بارها از تریبون‌های مختلف اعلام کرده‌ایم قیمت‌گذاری دستوری بلای جان صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور شده و واکاوی آمارهای خودروسازان بزرگ در بورس و سامانه کدال هم موید همین مساله است.

وی ادامه داد: نتیجه قیمت‌گذاری دستوری، توزیع سالیانه بیش از 100 هزار میلیارد تومان رانت بین مردم بوده که ناشی از تفاوت قیمت بازاری و کارخانه‌ای خودروهاست.

نعمت بخش افزود: همچنین بررسی‌ها نشان داده بین 80 تا 85 درصد افرادی که در قرعه‌کشی‌ها شرکت می‌کنند، به قصد سود و کسب رانت آن وارد می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه تداوم عرضه‌ خودرو در بورس سبب می‌شود تا ضمن برچیده شدن هرگونه رانت و فساد در این حوزه، خودروسازان به‌تدریج از زیان خارج شوند و این مهم با ورود خودروهای پرتیراژ به بورس سرعت بیشتری خواهد یافت، تصریح کرد: در اینصورت، خودروسازان می‌توانند مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت کنند و پس از آن است که می‌توانند از قطعه سازان مطالبه کیفیت بالاتر داشته باشند.

دبیر انجمن خودروسازان خاطرنشان کرد: قیمت‌گذاری خودرو در بورس به‌تدریج به واقعی شدن قیمت‌ها و تک نرخی شدن خودرو خواهد انجامید و با کنار رفتن آن 85 درصدی که به قصد دلالی و کسب رانت وارد طرح‌های قرعه‌کشی‌ می‌شدند، کم‌کم خودروسازان باید به فکر ارائه طرح‌های تشویقی برای فروش محصولاتشان باشند.

کد خبر 139974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha