کد خبر 14728
۲۷ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۷
بازار خودرو چگونه به تعادل می رسد؟

پرشین خودرو: طی ماه های گذشته شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار با وجود الزام به ثبات قیمت ها در کارخانه بوده ایم که این امر فضا را برای واسطه گران مساعد کرده است.

به گزارش «پرشین خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، در سال جاری قیمت انوع خودرو در بازار حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافته که این امر سبب ایجاد اختلاف قیمت میلیونی محصولات در بازار و کارخانه شده است. این امر موجب شده تا خودرو به کالایی سرمایه ای تبدیل شده و برخی افراد سودجو با احتکار و دلال بازی به افزایش بی مورد قیمت ها دامن زده اند. براساس این گزارش در این شرایط نوسان روزبه روز ارز، کمبود نقدینگی و قطعات و برخی محدودیت های بین المللی نیز خودروسازان را با مشکل مواجه ساخته و سبب کاهش تولید شده و در نهایت کمبود عرضه محصول را به دنبال داشته است. البته مسئولان وزارت صنعت همواره تاکید بر ساماندهی بازار خودرو داشته اند و محسن صالحی نیا معاون امور صنایع نیز از عادی شدن روال تولید خودرو در ۶ ماهه دوم خبر داده است. وی اظهار داشت: مهمترین مشکل کاهش تولید خودرو کمبود نقدینگی بوده که با آغاز پرداخت تسهیلات هزار میلیارد تومانی وعده داده شده این مشکل به تدریج رفع و روند تولید به حالت عادی باز خواهد گشت. معاون وزیر صنعت همچنین در خصوص اختلاف قیمتی شدید بازار و کارخانه و احتمال احتکار محصولات توسط خود خودروسازان تصریح کرد: براساس قانون تمام نمایندگی های فروشی دو شرکت بزرگ سایپا و ایران خودرو موظف به فروش محصولات با قیمت مصوب هستند. وی ادامه داد: احتکار محصول در شرکت های خودروسازی امکان ندارد چرا که پارکینگ های این شرکت ها جوابگوی این میزان حجم تولید را ندارند و نابسامانی ایجاد شده در بازار توسط برخی افراد سودجو در بازار پدید آمده است. صالحی نیا در خصوص راهکار حل این مشکل گفت: تولید محصول بیشتر، عرضه بیشتر را به همراه دارد و به رفع این مشکل کمک خواهد کرد. فروش اینترنتی راهکار کاهش قیمت خودرو در بازار همچنین حسین اردوخانی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در خصوص رفع این مشکل اظهار داشت: اگر خودروساز محصول خود را به صورت مستقیم و به صورت اینترنتی بفروشد قیمت خودرو در بازار آزاد به سرعت کاهش خواهد یافت. وی ادامه داد: در گذشته سایت فروش مستقیم خودروسازان در مواردی به صورت محدود باز شد و خریداران می توانستند خودرو را به صورت مستقیم و به قیمت های رسمی خریداری کنند اما هم اکنون به دلیل مشکلات نقدینگی خودروسازان و البته مخالفت نمایندگی ها با فروش مستقیم این موارد به شدت کاهش یافته است. قیمت خودرو باید آزاد شود براساس این گزارش محمدرضا نجفی منش راهکار ایجاد تعادل در بازار را حذف قیمت گذاری دستوری دانست و افزود: اگر قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود و قیمت گذاری دستوری از جانب دولت انجام نگیرد قیمت ها به تدریج متعادل شده و دیگر سود اختلاف قیمت کارخانه و بازار به جیب دلال ها نمی رود. وی با اشاره به اینکه براساس قانون برنامه پنجم توسعه باید قیمت گذاری دستوری از میان برداشته شود گف: این قیمت گذاری ها نه تنها به ثبات قیمتی کمک نمی کند بلکه نابسامانی در بازار را به همراه خواهد داشت. نجفی منش اظهار داشت: اگرچه آزادسازی قیمت ها و تعیین آن در حاشیه بازار در یک دوره کوتاه سبب افزایش قیمت خودرو می شود اما پس از گذشت مدتی بازار متعادل خواهد شد و دیگر شاهد افزایش روزبه روز قیمت ها نخواهیم بود.
کد خبر 14728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
    1 0
    لازم به تذکراست: 1- قطعات خودرویی که امروز به بازار می آید حداقل 6 ماه پیش با ارز مرجع وارد شده و این با بررسی پارت نامبر ها قابل بررسی است 2-خودروسازان از خرداد تا ماه مرداد نیز به ارز 1700 تومان دسترسی داشته اند(پس از قطع ارز مرجع) 3- بیش از 60 درصد پول خودرو هایی که در شهریور و مهر به پیش خرید کنندگان تحویل نشده حداقل 6 ماه پیش اخذ شده 4- عدم تحویل خودرو های انبار شده باعث افزایش قیمت تصنعی در بازار شده و در این میان خودروسازان برای کاهش قیمت هایی که خود مسبب آن هستند درخواست آزادی قیمت ها را می دهند