قراردادهای پیش فروش خودرو شرعی نیست

پرشین خودرو: سه مرجع تقلید، قراردادهای پیش فروش خودرو را دارای اشکال شرعی دانستند.

به گزارش «پرشین خودرو»، در این قراردادها خودروسازان نوع و زمان تحویل خودرو را تعیین می کنند ولی قیمت آن را بسته به قیمت روز خودرو در زمان تحویل اعلام می کنند. در برنامه این هفته پایش که به موضوع قراردادهای پیش فروش خودرو اختصاص داشت، مرتضی حیدری از بیژن عبدی مهمان برنامه پرسید: آیا قرار دادهای پیش فروش خودرو که شرکتهای خودروسازی ایران با مشتری هایشان می بندند و قیمت را در آن نامشخص می گذارند، شرعاً صحیح است و کارشناس برنامه نیز تصریح کرد قیمت جزء ارکان معامله است و در معامله ای که قیمت کالا دقیقاً معلوم نشود، اشکال وجود دارد. در ادامه این برنامه استفتا مدیر روابط عمومی برنامه پایش از آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی و صافی گلپایگانی مطرح شد که در آن پرسیده شده بود: آیا قرارداد پیش فروش کالا که در آن مشخصات و زمان تحویل کالا معلوم ولی قیمت کالا نامعلوم وبسته به قیمت زمان تحویل کالا باشد، از نظر شرع مقدس صحیح است؟ آیت اله صافی گلپایگانی در پاسخ اعلام کردند: این معامله شرعی نیست. آیت اله مکارم شیرازی در پاسخ اعلام کردند: اشکال دارد. آیت اله نوری همدانی نیز در پاسخ اعلام کردند: معامله مذکور صحیح نیست. برنامه پایش هفته گذشته انتقادهای شدید پیش خرید کنندگان خودرو از خودرو سازان را مطرح کرد که از تحویل ندادن خودرو در زمان تعیین شده در قرارداد و ارایه خودرو به قیمت های جدید به شدت گلایه مند بودند. عبداله بابایی معاون فروش ایران خودرو، هفته گذشته در برنامه پایش عدم تحویل به موقع خودروهای پیش فروش شده را تصادفی داشته و نسبت به غیر شرعی بودن قراردادهای پیش فروش خودرو که درآن قیمت تعیین نمی شود، ابراز تردید کرده بود.
کد خبر 15986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    0 0
    خیلی تعجب نداره تومملکت اسلامی وقتی بانک هاش دست هرچی نزول خوار رو ازپشت بستن و بعضیا هم توی رانت خوری به کمتر از میلیارد راضی نیستن دیگه این چیزا کک آقایون رو نمیگزه !!! والله ماکه بهمن پارسال 206 ثبت نام کردیم که تحویلش هم اردیبهشت بوده تاالان دعوت نامه هم نیومده. توروخدا یکی به داد برسه!
  • امیر ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    بد نیست نظر علمای اسلامی را در خصوص قرار داد های خودرو در ایران بدونیم : سوال : قرارداد پیش فروش کالا که در آن مشخصات و زمان تحویل کالا معلوم ولی قیمت کالا نامعلوم وبسته به قیمت زمان تحویل کالا باشد، از نظر شرع مقدس صحیح است؟ آیت اله صافی گلپایگانی در پاسخ اعلام کردند: این معامله شرعی نیست. آیت اله مکارم شیرازی در پاسخ اعلام کردند: اشکال دارد. آیت اله نوری همدانی نیز در پاسخ اعلام کردند: معامله مذکور صحیح نیست.