کد خبر 16551
۱۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۵
واردات این خودرو در ایران انحصاری است!+ مدرک

پرشین خودرو: واردکنندگان خودروهای لوکس در 7 ماه گذشته توانسته اند با در اختیار داشتن نرخ ارز مرجع سودهای کلانی را بدست آورند به طوری که تنها در واردات 40 دستگاه مازراتی، سودی بیش ازهشت میلیارد تومان را نصیب خود کرده اند.

به گزارش «پرشین خودرو»، بحث داغ واردات خودروهای لوکس مدتی است که به یکی از سوژه های روز رسانه ها تبدیل شده است و در این بین مسئولان نیز اظهارنظرهای متفاوتی را در این رابطه انجام داده اند. بعد از انتشار آمار گمرک ایران در 7 ماهه سال جاری، با یک ضرب و تقسیم ساده می توان بدست آورد که تنها سود واردات 40 دستگاه خودروی مازراتی، بیش از 8.5 میلیارد تومان است که روزی 38 میلیون تومان می شود. در این مدت 40 دستگاه از انواع خودرو مازراتی از گمرکات و کشورهای مختلفی به ایران وارد شده است که نیمی از این خودروها از کشور امارات بوده است. به نوشته مشرق، ارزش دلاری این واردات که با دلار 1226 تومانی وارد کشور شده است، حدود 5 میلیون دلار است که با احتساب دلار دولتی حدود 6 میلیارد تومان می شود و متوسط قیمت هر خودرو نیز 150 میلیون تومان برای واردکننده تمام شده است که در خوشبینانه ترین حالت اگر با دلار 3 هزار تومانی یه محاسبه سرانگشتی انجام دهیم، واردکنندگان این نوع از خودروها در 7 ماهه ابتدایی سال جاری سودی بیش از 8.5 میلیارد تومان را در این مدت بدست آورده اند. به نوشته مشرق، به بیان دیگر اینکه، این واردکننده یا واردکنندگان با سرمایه گذاری 6 میلیارد تومانی در 7 ماه توانسته اند، سرمایه خود را دو و نیم برابر کنند. قیمت گرانترین مازراتی وارد شده به ایران طبق جدول ذیل، 151 هزار و 856 دلار است که به عبارتی با احتساب فروش این خودرو با دلار 3000 هزار تومانی برابر با 455 میلیون تومان می شود که احتمالا بسیاری از این خودروها در زمانی به بازار عرضه شده اند که قیمت دلار بیش از این مقدار بوده است. نکته دیگر اینکه 11 دستگاه از این خودروها از گمرک اردبیل و مستقیم از کشور ایتالیا وارد شده است و 7 دستگاه از آنها هم از منطقه آزاد چابهار به سرزمین اصلی وارد شده است، مناطق آزادی که قرار بود پایانه ای برای صادرات کالا باشد که ظاهرا تغییر کاربری داده اند و نقش خود را در واردات کالاهای لوکس به خوبی دارند ایفاد می کنند. در این بین تنها خواسته رسانه ها از مسئولان اقتصادی کشور اعلام اسامی واردکنندگان این نوع از خودروهاست که شاید مهمترین علت این درخواست، بحث شفاف سازی باشد. واردات این خودرو در ایران در انحصار عده ای خاص است.
کد خبر 16551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    4 1
    پول ما که خوردن نداره
  • ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    6 0
    بیچاره مردم، راستی با این پول چند نفر می تونن 206 یا پراید بگیرن، بزار حساب کنم:(((
  • ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    4 0
    برادر وزارت خانه صنعت ثبت سفارش فقط به نمايندگي ميده و افراد حقيقي يا حقوقي هم ميرن ثبت سفارش از اينها مي خرند بعدش قيمتها ميشه 2 برابر....در واقع ثبت سفارش انحصاريه به مانند سالهاي قبل براي عموم ازاد و ممكن نيست
  • ریاحی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    10 1
    بابا کشتید ما را با این 40 تا مازراتی ، چرا از رانتی نمینویسی که 40 ساله خودروسازان داخلی دارند ؟ چرا از سود غیر قابل محاسبه آنان از این بازار انحصاری نمیگویی ؟ چرا از قدرت و نفوذ وحشتناک آنان در تمام ارکان قدرت نمیگویی که حتی میتوانند مصوبه مجلس را تغییر دهند ؟ چرا نمیگویی از همین مازراتی دولت 130% عوارض به جیب زده و 3 خودروی فرسوده خارج شده .
  • دانشجو ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    5 0
    خودشون باعث چنین وضعی شدن اگه واردات خودرو آزاد بشه و انحصاری نباشه و همچنین مهم تر از اون تعرفه ها رو پایین بیارن یا حتی بردارن دیگه ماشین جز کالای لوکس به حساب نمیاد چرا باید یه ماشین خوب ژاپنی یا کره ای با چنین قیمتی عرضه بشه؟
  • ناشناس ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    6 0
    چرا باید واردات خودرو زیر نظر یه عده خاص باشه؟ژاپنی ها و کره ای ها یا آلمانی ها ماشین های خیلی خوبی تولید می کنند و اون ها رو به سرتاسر دنیا صادر می کنند اما با این که کیفیت ماشین ها شون خوبه هیچ وقت تعرفه واردات رو بالا نمی برن که مردم مجبور باشن خودرو ساخت داخل بخرن با اینکه کیفت خوردو هاشون بالاست و این یعنی رقابت معلوم نیست تا کی باید مردم ایران تاوان بی کیفیتی ماشین های داخلی رو بدن؟؟؟؟
  • ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    2 0
    تنها سوال:چرا با ارز یارانه ای؟!
  • ali ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    2 0
    آقای ریاحی عزیزبحث روی 40تا مازاراتی نیست بحث روی دلار1226تومانی بیت المال است وکسانی که اون ماشینا را وارد کرده اند وقتی از من مسافر 1000دلار دریغ میکنند اونوقت کسانی هستند که به ریش من وشما میخندندو5میلیون دلار ناقابل دریافت میکنند وماشین وارد میکنند ومیرن بادلار آزاد ماشینهایشان را میفروشند بحث روی اینه آقای عزیز .