رانت موجب فساد مالی در شبکه فروش خودروسازان می شود

پرشین خودرو: اختلاف قیمتی که بین بهای کارخانه و بازار خودروها وجود دارد موجب ایجاد فساد مالی در شبکه فروش شرکت‌های خودروسازی می‌شود که باید از آن جلوگیری کرد.

به گزارش خبرنگار «پرشین خودرو»، دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان این مطلب گفت: در حال حاضر به دلیل اختلاف قیمت بازار آزاد با کارخانه برخی خودروها رانتی هزار میلیارد تومانی در بازار خودروهای داخلی به وجود آمده است که سود این اختلاف قیمت به جیب دلالان می رود و دود آن به چشم مصرف کننده و تولیدکننده می رود. احمد نعمت بخش با تاکید بر اینکه خودروسازان به دلیل نوع قیمت گذاری و محدودیت های اعمال شده زیان ده شده اند، تصریح کرد: در شش ماه ابتدای سال جاری ایران خودرو و سایپا بیش از یک هزار میلیارد تومان زیان کرده اند در حالی که دلالان به همین میزان سود کسب کرده اند که علت به وجود آمدن این رانت به نحوه قیمت گذاری خودروهای داخلی مربوط می شود. دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه دلالان به صورت بسیار سازمان یافته عمل می کنند، ادامه داد: هر زمان که سایت خودروسازان برای ثبت نام باز می شود در کمتر از چند ساعت محصولات به یکباره به فروش می رود بدون آنکه خریداران واقعی بتوانند خرید کنند. وی تاکید کرد: این همان رانتی است که باید ریشه کن شود و راهکار آن تنها افزایش فعالیت خودروسازان و ازادسازی قیمت خودرو است چرا که در صورت فروش خودرو در حاشیه بازار، قیمت‌ها متعادل شده و رانت از بین می رود.
کد خبر 16819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    11 0
    ربطی نداره... تحریم پژو یا به عبارت درست تر وابستگی به پژو دلیل نصف شدن تیراژ تولیده و چون بازار خودرو در انحصار 2 شرکت و مابقی با 4 برابر قیمت عرضه می شود وقتی 95درصد نیاز بازار در اختیار ایران خودرو و سایپاست وقتی تولید نصف بشه رانت بوجود میاد چون جایگزینی برای تولیداتشون نیست قیمت ها رو ماهانه بالا می برند، سیستم فروش را به دلخواه می بندند، کیفیتم که همیشه قربانی بوده و خواهد بود... صحبت های شما نادرست هستش
  • ali ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    12 0
    اینو هر بچه ای میدونه که رانت بوجود آمده به دلیل کمبود تولید است ضرر خودروسازها هم از کم شدن تولید نسبت به سال گذشته است در ضمن تا زمانی که تولید کم باشد این رانت موجود است زیرا ال90شرکتی 17.5 میلیون بود بازار 22 ال نود رو کردید 20.5 بازار شد 25 پس با افزایش قیمتها رانت از بین نمی رود بلکه بازار هم به دلیل کمبود عرضه نسبت به تقاضا با افزایش مواجه می شود. چه تضمینی است که اگه ال90 بشه 25میلیون بازار 30 نشه؟ از همه مهمتر منظور دبیر انجمن خودروسازها از دلال همان نمایندگیها است اینو مطمئن باشید. وقتی ماشین میفروشن به اسم فروش فوری ولی تحویل 90 روزه انتظار دارید بعد از 90روز تازه اگه دیر نکنن قیمت ماشین بیاد به بازار چنده! تازه رانت حاصل از ماشینهای اجلاس که به جیب خود خودروساز رفت!
  • ریاحی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    5 0
    خدایا مصرف کننده بیچاره ایرانی را از دست مافیای خودروسازان نجات بده .