احتمال کاهش تعرفه واردات خودرو قوت گرفت

پرشین خودرو: شنبه گذشته در گزارشی با عنوان «تعرفه به نفع واردکنندگان خودرو کاهش یافته است» به عملکرد وارد‌کنندگانی پرداختیم که تعرفه خودروهای وارداتی را بر حسب نرخ مرجع ارز به گمرک پرداخت می‌کنند حال آنکه همان خودرو را متناسب با نرخ آزاد ارز در بازار به فروش می‌رسانند.

به گزارش «پرشین خودرو»، به عبارت دیگر، وارد‌کنندگان خودرو، از ارز آزاد که به‌طور تقریبی حدود 2800 تومان است برای قیمت پایه خودرو استفاده می‌کنند و بابت تسویه حساب با گمرک، ارز مرجع یک هزار و 226 تومانی را به کار می‌گیرند. حال ظاهرا قرار است از ابتدای آذرماه این رویه تغییر کرده؛ به طوری که طبق گفته رییس کل گمرک ایران از اول آذرماه سال جاری قرار است نرخ ارز برای محاسبه حقوق گمرکی براساس ارزشگذاری کالا در گمرک بر مبنای نرخ ارز مرکز مبادلات انجام شود بدین ترتیب حقوق ورودی گمرکی نیز براساس ارز مرکز مبادلات محاسبه می‌شود. در این زمینه عباس معمارنژاد به نکته دیگری نیز اشاره و عنوان کرده که تا کنون تعرفه واردات همه کالاها بر اساس ارز 1226 تومانی محاسبه می‌شد، که با تک نرخی شدن ارز به منظور مهار تورم وارداتی تعرفه واردات اولویت یک و دو 50 و 8 گروه بعد 45 درصد کاهش می‌یابد. به نوشته دنیای اقتصاد، رییس‌کل گمرک ایران همچنین تاکید کرده که با توجه به اینکه ارز مبادله‌ای ممکن است به افزایش حقوق ورودی کالا منجر شود؛ بنابراین دولت تصویب کرده که تعرفه گمرکی متناسب با افزایش نرخ ارز کاهش پیدا کند. معمار‌نژاد هدف از مصوبه دولت را جلوگیری از تورم وارداتی خوانده است. با توجه به گفته‌های معمارنژاد به نظر می‌رسد که تعرفه واردات خودرو نیز که در اولویت دهم ارزی قرار دارد کاهش پیدا کند که این مساله باز هم به نفع وارد‌کنندگان خودرو تمام خواهد شد.
کد خبر 16941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    3 1
    فرقي نميكنه
  • دانشجو ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    6 0
    خدا کنه تعرفه ها پایین بیاد تا قیمت ها بشکنه حتی بهتره واردات ماشین هایی که داخل ایران نمایندگی دارن آزاد بشه
  • علی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    4 0
    مثل اینکه حسابتون ضعیفه تعرفه الان با دلار 1226 تومنی محاسبه میشه وقتی بادلار 2500 محاسبه بشه یعنی 105 % افزایش که 45 درصد ازش کم کنی میشه 60 درصد افزایش تعرفه واردات اونوقت چه جوری به نفع وارد کننده است؟
  • ریاحی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    7 0
    با افزایش 300 درصدی قیمت ارز باید تعرفه به زیر 30 % کاهش پیدا کند . اما مطمئن باشید اگر حتی 10 % هم تعرفه را کاهش دهند آنقدر دستورالعمل و بخشنامه جانبی به نافش میبندند که عملا در آخر میبینی تعرفه 20% افزایش یافته ! خودروساز بی کفایت داخلی حتی یک روز در یک بازار حتی نیمه رقابتی زنده نمیماند .
  • مهدی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    1 0
    فرمالیته......
  • مهدی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    1 0
    خوبه
  • علیرضا ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    1 0
    ایران خودرو و سایپا چند سال مردم بدبخت کردن .امیدوارم روزی بشه که این دو به اصطلاح خودرو ساز اثری ازشون نباشه
  • ايمان ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    فعلا يه عده خوب دارن نون مي خورن پس فكر كردين پول يارانه كه ميگيرين از كجا در مي ياد...از خودتون مي گيرين يه نوني هم توش مي خورن باقيشم مي دن به خودتون..
  • رضا ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    به حال مصرف كننده بد بخت هيچ فرقي نميكنه صدامونم به هيج جا نميرسه....