کد خبر 17541
۱۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۲
تاثیر ارز مبادله ای در بازار خودرو

پرشین خودرو: حدودا از مهرماه امسال بود که بحث عرضه ارز مبادله‌ای مطرح و اقدامات اجرایی برای آن آغاز شد. هرچند اعلام شده که بر اساس این نرخ تعرفه واردات و هزینه گمرکی کالاهای وارداتی تغییر نخواهد کرد اما به نظر می رسد که در واقعیت اتفاق دیگری افتاده است.

به گزارش «پرشین خودرو» به نقل از خبرآنلاین، در این میان و در بازار خودرو، خودروسازان این بار مدعی شده‌اند كه نرخ مبادله‌ای قیمت محصولات آنها را افزایش داده است. بر اساس اعلام مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت گمرك در گذشته حقوق ورودی كالاها را بر مبنای ارز مرجع 1226 تومان محاسبه می كرد و تصمیم بر این شده كه از ابتدای آذرماه این مبنا به ارز مبادله‌ای یعنی كمتر از 2500 تومان تغییر پیدا كند. غضنفری با بیان اینكه حقوق ورودی یعنی اینكه عوارض تقریبا تغییر نمی كند، گفت: در محاسبات جدید، نرخ تعرفه نصف شد. حقوق ورودی از حاصل ضرب تعرفه و مبنای ارز وارداتی تعرفه را تقریبا نصف كردیم مبنای ارز محاسباتی را تقریبا دو برابر كردیم. اما این نكته‌ای بود كه حتی برخی واردكنندگان نیز بدان معترض شده‌اند؛ چرا كه معتقدند هزینه‌های واردات بیش از 10 درصد با سیستم فعلی افزایش یافته است. برخی کارشناسان بر این عقیده‌اند که با توجه به نرخ ارز مبادله ای که بین دو تا دو هزار و 500 تومان است، قیمت خودروای داخلی هنوز واقعی نشده است همچنین خودروسازان نیز بر این عقیده‌اند که قیمت خودرو بر مبنای نرخ واقعی دلار محاسبه نشده است؛ به طوری که خودروهایی مثل تندر90 که ارزبری بیشتری دارند می‌بایست قیمت آنها واقعی شود. به عنوان نمونه بر اساس تحقیقات به عمل آمده اگر قیمت تمام شده تندر90 را بر اساس نرخ دلار دو هزار تومان محاسبه کنیم، این خودرو باید بیش از 25 میلیون تومان قیمت گذاری شود. قیمت این خودرو با نرخ دلار دو هزار و 500 تومان می‌بایست به بیش از 30 میلیون تومان افزایش یابد یا این که سمند EF7 با دلار دو هزار تومان باید به 23 میلیون تومان و با نرخ دو هزار و 500 تومان به 24 میلیون تومان افزایش یابد، حال آن که قیمت این خودرو 21.5 میلیون تومان است. به این لحاظ خودروسازان اکنون در جدال با سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده هستند در تلاش هستند تا بار دیگر مجوز افزایش قیمت خودرو تا 30 درصد را دریافت کنند و اسناد خود را به این سازمان ارسال كرده‌اند. این افزایش قیمت برای خودروهایی كه ارزبری بیشتری دارند، بیشتر خواهد بود. اکنون خودروسازان بر سر دوراهی تولید و گرانی قیمت خودرو هستند؛ چرا که مواد اولیه و هزینه تولید خودروسازان چنان بالا رفته است که اگر ملاحظه مسایل حواشی را داشته باشند و به اعتقاد آنها اگر قیمت‌ها واقعی نشود باید با بحران تولید و کاهش عرضه خودرو و در نتیجه افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد مواجه شوند و اگر بخواهند تولید را به حالت عادی بازگردانند مجبور به واقعی کردن قیمت خودروهای داخلی خواهند بود. به نظر می‌رسد با توجه به فضای غبارآلود بازار خودرو و نزدیك شدن به روزهای پایانی سال و احتمالا باز هم رشد قیمت خودرو در بازار سیاست كارآمدی هنوز در بازار خودرو اجرایی نشده است؛ چرا كه هنوز هم كنترل قیمت و بازار در دست دولت است و خودروسازان تحت فشار نیز قرار می‌گیرند كه بازار را خودشان كنترل كنند و هیچ ضمانت اجرایی نیز در این خصوص وجود ندارد. ادامه این سیاست یك بام و دو هوا به نظر می‌رسد كه جز ارایه اسناد خودروسازان برای گران كردن قیمت كارخانه‌ای محصولاتشان، چیزی دیگری برای مردم به عنوان مصرف‌كننده نهایی نداشته باشد.
کد خبر 17541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کارمند بدبخت ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    4 0
    عزیز من .موقعی که 70 درصد پول رو زمانی دادم که دلار برای کارخانه های خودروسازی 1200 تومان بوده چرا باید ماشین با قیمت دلار الان تحویل بگیرم. یعنی با پول خودم دلار خریدن و بعد میخوان به خودم گرون بفروشنش. بنده و هر انسان دیگری که رانا اسم نوشته و هر انسان دیگری که ماشین اسم نوشته و پولشو 8 ماه پیش و در زمان ارزانی دلار پرداخته نباید با کسی که تحویل فوری اسم می نویسد یکسان باشیم.خیلی از ما خودرومون فروختیم تا ماشین جدید مثل رانا بخریم اما الان باید 3 برابر قبل پول پرداخت کنیم.آیا این است اجر کسانی که به کارخانه ها اعتماد کرده و ماشین خریده و بعد ماشین خود را با قیمت 2 برابری تحویل بگیرند؟ به خدا من به امید 15 میلیون تومن رانا اسم نوشتم در صورتی که همون موقع میتونستم یک خودرو فوری بخرم و الان قیمتش دو برابر بود و پا درد و کمر درد هم نداشتم.اصلا باهاش دلار میخریدم و الان ماشین خوبتر میخریدم
  • امان از نامردان ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
    0 0
    خیلی............اگه خودرو پیش فروش کنن ولی با نرخ روز بفروشن. خوب کلاهی سر ملت رفت
  • .... ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۳۰
    0 0
    تروخدا یکاری بکنین اخه پراید 14 میلیون 30 % بیاد روش میشه 19 20 میلیون که ای خدا