کد خبر 17636
۲۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۸
آیا افزایش قیمت حق خودروسازان است؟

پرشین خودرو: آیا گرانی خودروهای تولید داخلی به دلیل خودخواهی خودروسازان در برداشت سود بیشتر از محصولات تولیدی خود است؟ چرا خودروهای كشور افزایش قیمتی اینچنین را به بازار متحمل می كنند؟ و آیا این افزایش ها حق خودروسازان است؟

به گزارش «پرشین خودرو»، اصولاً خودرو از جمله كالاهای لوكس بازار به شمار می آید كه بواسطه مورد استفاده قرار گرفتن این كالا بصورت عمومی و خصوصی همواره جزء خدمات و تولیداتی محسوب می شود كه افكار عمومی جهت تطابق نیاز خود با كالاهای عرضه شده پیگیر قیمت و كیفیت این تولیدات هستند. اما طی چند ماه گذشته افزایش قیمت خودروهای كشور مورد انتقاد بسیاری از مشتریان خودرو قرار گرفته است و منتقدان این افزایش ها را به دلیل ضعف خودروسازان در ثبات قیمتی این محصول می دانند. عده ای عدم تدوین استراتژی های آینده نگر در صنعت خودرو را مهمترین دلیل عدم توانائی تثبیت در قیمت و همچنین عدم افزایش چشمگیر كیفیت می دانند و البته در مقابل نیز برخی از مفسران این ضعف ها را ناشی از عدم خصوصی سازی ودخالت های دولتی و انتصابات غیر صنعتی در این صنعت می دانند. با نگاه جزئی به اتفاقات گذشته در مساله تولید می توان دریافت خودروسازان با وجود پیشرفت های اخیر در تولید ملی محصولات خواه نا خواه همچنان نیازمند واردات موادی هستند كه به دلیل شرایط جغرافیائی و عدم وجود این مواد با ساختار زیست محیطی كشور باید از طریق واردات تامین شود. به نوشته میهن صنعت، در خودرو كم نیست تعداد قطعاتی كه به دلایل گفته شده نیازمند واردات هستند و حتی اگر كوچكترین وقفه ای در زنجیره تولید قطعات مورد استفاده در یك خودرو رخ بدهد به دلیل مباحث ایمنی ، سازندگان آن از تولید خودروی حتی بدون یك پیچ هم امتناء می كنند و باتوجه به نوسانات ارز می توان به مشكلات دراین بخش پی برد. علاوه بر این مواد مورد نیازی كه در داخل كشور نیز تامین می شود، هركدام به نوبه خود با افزایش بالای 100درصد و در مواردی حتی با افزایش 300 درصدی قیمت عرضه به خودروسازان مواجه شدند و باید در نظر داشت كه هر قطعه خودرو، اعم ازقطعات كاملاً داخلی مانند فولاد و چه قطعات نیازمند واردات ،با افزایش قیمت در عرضه به خوردوسازان موجب افزایش قیمت تمام شده خودروی خروجی از خط تولید می شوند. علاوه بر این نواسانات ارزی كه در مدت اخیر بوجود آمده باعث سردرگمی و عدم اطمینان خودروسازان و اصولاً اقتصاد دانان در پیش بینی بازار و همچنین برنامه های هر ساختار اقتصادی در كشورشده است. اما در این آشفته بازار صنعت خودرو دلالان و واردكنندگان خودرو، زیبا ترین روزهای خود را پشت سر می گذارند چرا كه ركود در صنعت و عدم برخورد و یا تصمیم گیری بجا در ساماندهی بازار خودرو باعث ایجاد بازار پر رونق در بین دلالان خودرو شده اند. افرادی كه با اطلاع از زمان پیش فروش و فروش خودرو با هجوم به نمایندگی ها وخرید تعداد بسیار زیادی از هر خودرو، می توان گفت حاشیه سود خود را از خودروسازان نیز بیشتر می بینند و در صورت عدم رسیدگی به این صنعت، دلالان به واردكنندگان خودروهای لوكس مبدل شده و در این صورت هر دو طرف خودروسازان و تولید كنندگان با ضررهای هنگفتی مواجه خواهند شد.
کد خبر 17636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ارش ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    9 0
    در پیش فروش ها برای یک خودرو که سود مشارکت 22 درصد نباید بیشتر از یک بار افزایش قیمت بالا 22 در صد بغییر کنه مثلا" شخصی خرداد با دلار 1300 تومان پیش خرید کرده الان افزایش 40 درصده به اضافه بی ارزش بودن پولش مطرحه. حق انتخابی برای مشتری نیست>!!!
  • ارین ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    9 0
    در همین شرایط حداقل 13 درصد سود دارن بیشتر بعلت جیب بزرگشان با این سود پر نمیشه همین امسال شما اگه استعلام بگیرین بهترین ماشینها 14 تا 16 هزاردلار بوده که با تعرفه صفر هم قیمت سمنده بهتره مردم یه مقدار نخرن تا خودرو سازهای ما هم فکری به حال خودشان بکنن!!!
  • نوید ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    3 0
    با آقا آرش کاملا موافقم.مثلا من رانا رو وقتی اسم نوشتم که دلار 1200 تومن بود و 10 میلیون هم پیش پرداخت دادم.الان بعد از 8 ماه صبر قیمتش 44 درصد گرون شده باید دو ماه دیگه هم صبر کنم و خدا خدا کنم که افزایش قیمت دوباره نداشته باشه.الان که سایتتون این خبر ها رو در مورد افزایش قیمت 40 درصدی میزنه من اعصابم خورد شده چون این خودرو اول قرار بود 15 میلیون باشه اما 21.5 میلیون شده و 7 میلیون رو با هزار بدبختی و وام (که از وام متنفرم) جور کردم و اگر حتی 1 میلیونم گرون بشه من نمیتونم این خودرو رو بخرم.چه برسه به 20 تا 40 درصد دیگه.
  • اكبر ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    3 0
    خير حق انها نيست چرا كه مخصوصا در ايران خوردو توليد ال 90 از همه بيشتر بوده و اين كارخانه حواله هايي كه ميبايستي تحويل ثبت نام شدگان است بدهد را اعمال نكرده و با تواني با بازار ميخواهد باز قيمت را بالا ببرد چرا مردم را اينقدر اذيت ميكنيد ؟
  • عماد ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    3 0
    هيچ حقي ندارند من پرسنل ايران خودرو هستم و توليدات هم خوبه و كارگران هم همه راضي هستند مشكل مرخصي پرسنل است و نه حقوق كه بخوان قيمت رو بالا ببرند و خودرو ثبت نام كردم و اگر تا 30 اذر ماه تحويل نگيرم به وزارت صنايع حتما شكايت ميكنم وتا اخر هم مي ايستم .
  • عباس ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    3 0
    خير نبايد اينكار را بكنند من برج 4 ثبت نام ال 90 كردم وبايستي تا 30 اذر حواله يا خودرو را تحويل بگيرم كه نمايندگي اران خودرو قلعه حسن خان ميگن قيمتها بالا ميره بايد به وزارت صنايع شكايت بنويسم ثبت نام من 17450000 هزار تومان بوده 21000000 ميليون تومان بس نيست .كمتر رو مغزمان راه بريد تا پايان اسفندخودروهاي ثبت نامي نمايندگيها رو تحويل بديد .////
  • اکبر ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    0 0
    سلام یک سو الی از مدیران ایران خودرو بپرسم من رانا ثبت نام کردم اگر دلار میا مد پایین ایا اونها میگفتن شما چون دلار امده پایین قیمت رو رو ما کم می کنیم میگفتن ما 15 میلیون پیش ثبت نام کردیم نمیشه تعویض کرد اگر من همون مو قع با 10 میلیون تموم که داشتم میرفتم سکه 600 هزار تومانی از بازار میخردیم الان یک میلیون دویست و بیست هزار تو مان از من میخریدن اخه ... چقدر