کد خبر 17698
۲۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۶
بازهم وعده افزایش تولید خودرو

پرشین خودرو: ظاهراً وعده افزایش تولید خودرو از سوی مسئولان تمامی ندارد، زیرا هردو ماه یکبار اعلام می‌کنند که در ماه‌های پایانی سال تولید افزایش می‌یابد، اما هیچ خبری از رشد تولید نبوده و خودروسازان همواره به دنبال افزایش قیمت و اخذ تسهیلات هستند.

به گزارش «پرشین خودرو»، زمانی که خودروسازان در سال آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها (‌اسفند ۸۹‌)به منظور همراهی با دولت قیمت خودرو را کاهش دادند و با شعار افزایش بهره‌وری و رشد تولید، افزایش هزینه‌های تولید را توجیه کردند، هیچ کس تصور نمی‌کرد که این روزهای خوش خودرو‌سازان عمر کوتاهی داشته باشد و تنها پس از ۶ ماه دچار مشکل مالی شده و اولین درخواست افزایش قیمت را به سازمان حمایت ارائه دهند. البته در ۲ سال اخیر خودروسازان با زیرکی و افزایش تدریجی قیمت توانستند به مقاصد خود دست یابند، به طوری که در دو سال اخیر قیمت‌ها صد در صد گران شده، اما این افزایش قیمت در حالی است که تولید خودرو در هفت ماهه امسال ۴۰ درصد کاهش داشته است. به عبارت دیگر صنعت ۵۰ ساله خودرو در مدت این سال‌ها نه تنها نتوانسته افزایش بهره‌وری داشته باشد بلکه با کوچکترین نوسانات نرخ ارز این صنعت سود‌ده کشور به خط زیان نزدیک شده است. به گزارش جوان، اکنون وضعیت تولید خودرو به گونه‌ای است که بسیاری از خودرو‌ها بدون موتور در پارکینگ خودروسازان رها شده است و حتی خودروهایی که به خودروی ملی معروفند نیز خط تولیدشان در مرز زیان قرار گرفتند، حال در چنین شرایطی معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه وعده شهریورماهش، مبنی بر افزایش تولید خودرو در ماه‌های پایانی سال بار دیگر از رشد تولید خبر داده و رفع مشکلات این بخش را در گرو افزایش تولید دانسته است. البته این نسخه‌ای که محسن صالحی‌نیا برای خودروسازان پیچیده، ماه‌هاست که از سوی کارشناسان این صنعت گفته شده اما هیچ راهکار جدی برای خروج از این بن‌بست وجود ندارد. با وجود افزایش صد درصدی قیمت خودرو‌ها، صالحی‌نیا تأکید می‌کند که از نظر خودروسازان قیمت فعلی خودرو به میزانی نیست که برای آنها باعث انگیزه کند تا تولیداتشان را افزایش دهند اما امیدواریم نظرات و راهکارهای دستگاه‌های سیاستگذار و متولی به این کار کمک کند و... البته در این میان، در بحث افزایش قیمت خودرو در ماه‌های آتی، مدیران دولتی باید موضوع کشش بازار را برای بالا رفتن دوباره قیمت‌ها در نظر بگیرند. زیرا در شرایط فعلی نسبت درستی میان حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان با قیمت خودرو وجود ندارد و تولید انبوه و آنچه که در برنامه‌های بلند‌مدت اقتصادی پیش‌بینی شده با وضعیت فعلی تولید و قیمت همخوانی ندارد. هرچند که صالحی‌نیا همچنان به رفع مشکل مالی خودروسازان و افزایش تولید در ماه‌های آینده امیدوار است، اما اخبار رسیده از این صنعت از ادامه روند فعلی تولید حکایت دارد، مگر اینکه مجدداً با افزایش قیمت دوباره خودرو در ماه‌های آتی موافقت شود. البته اینکه این بار سازمان حمایت باید قیمت‌ها را افزایش دهد یا شورای رقابت هنوز مشخص نیست.
کد خبر 17698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ارسلان ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۵
    0 0
    یکی از دوستان من تو ایران خودرو هستش میگه در خط تولید همه چیز ارومه و ماشین هم به اندازه کافی تو انبار هستش دارن جلوی فروش و دعوت نامه هارو میگیرن تا به خواستهایشان برسن که تجربه نشون داده رسیدن .اخه کدوم کشوره که پیش فروش یکساله کنن با سود 20 درصد بعد در یک سال قیمت خودرو 2 برابر افزایش قیمتت داشته باشه! اینها نمیخوان بریز بپاششان کم بشه مردم نخرین!!!