کد خبر 18065
۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۲
دعوای قیمت‌گذاری خودرو بالا گرفت

پرشین خودرو: رئیس شورای رقابت با اشاره به اینکه تعیین دستورالعمل‌ قیمت گذاری خودرو تنها در حیطه وظیفه قانونی این شوراست، گفت: حرف‌های خلاف واقع مسئولین علاوه بر بار حقوقی، هزینه‌هایی به اقتصاد تحمیل می‌کند.

به گزارش «پرشین خودرو»، جمشید پژویان، در واکنش به اظهارات برخی مسئولان کمیته قیمت گذاری خودرو مبنی براینکه شورای رقابت به تنهایی نمی‌تواند قیمت‌گذاری خودرو را برعهده گرفته و حتی در حوزه مخابرات نیز به نتایج مطلوبی دست پیدا نکرده است، اظهارداشت: هم اکنون مخابرات دستور العمل شورای رقابت را اجرا و مطابق آن قیمت‌ها را رعایت می‌کند و بیان اینگونه سخنان خلاف واقع است. وی با اشاره به اینکه حرف‌های خلاف واقع مسئولین نه تنها بارحقوقی بلکه هزینه‌هایی را هم به اقتصاد کشور تحمیل می‌کند، افزود: این سخنان فضای اقتصادی را مخدوش می کند که به عقیده بنده باید برخوردهای لازم با آنها اعمال گردد. رئیس شورای رقابت ضمن بیان اینکه اصولاً درعلم اقتصاد دستورالعمل به یک قیمت منتهی می‌شود، افزود: تفاوت دستور العمل با اعلام قیمت در این است که امکان دارد قیمت اعلامی در ۶ ماه بعد از ابلاع خود با درخواست قیمت‌های جدیدی روبه رو شود که در این مسیر شورای رقابت قیمت‌های جدیدی را اعلام می نماید. به گفته پژویان، اما در دستور العمل که به یک قیمت ختم می‌شود به دلیل آنکه در برخورد با مواردی از جمله "نرخ تورم" یا "نرخ بهره وری"، تغییراتی در آنها به وجود خواهد آمد شورا این اجازه را به بنگاه داده تا این تغییرات را جایگزین کنند. وی ضمن بیان اینکه به دنبال این امر دیگر لزومی بر مراجعه مکرر به شورا برای دریافت دستور العمل جدید نیست، به تسنیم گفت: تعیین دستورالعمل قیمت خودرو که هر زمان به یک قیمت منتهی می شود از وظایف شورای رقابت بوده و هیچ مرجع دیگری حق انجام این قیمت‌گذاری ها را ندارد. وی ضمن بیان اینکه اگر مشکلات فعلی ارز و تحریم‌ها در اقتصاد کشور نبود حتی حاضر به کاهش تعرفه خودروها نیز بودیم، اظهارداشت: ما خواستار این هستیم که قیمت گذاری را به نحوی مدیریت و تعیین کنیم که خودروسازان خود به سمت ارتقای کارآیی و بهره‌وری تولیدات خود تمایل پیدا کنند. پژویان با اشاره به اینکه در این بازار با وجود شورای رقابت دیگر لزومی بر حضور کمیته قیمت گذاری خودرو وجود ندارد، گفت: تمام خودروسازان درخواست‌های پیشنهادی خود را در تعیین قیمت‌ها به شورای رقابت ارائه می‌کنند که ‌در نهایت با نظر کارشناسی کارگروه خودروی این شورا قیمت‌ها تعیین می‌شود. پژویان ضمن بیان اینکه با تغییر قانون وظایف برخی از مسئولین به افراد دیگری واگذار خواهد شد، افزود: در حال حاضر شورای رقابت هم با اعمال تغییراتی در قانون با مسئولیت‌هایی همراه شده که مرجع دیگری امکان ورود به آنها را نخواهد داشت. وی با تأکید بر اینکه در تمام کشورها بخش‌های مشخصی مسئولیت تنظیم بازارهای انحصاری کالاها را در اختیار دارند، افزود: درهمین راستا شورای رقابت نیز وظیفه تعیین قیمت بازار انحصاری خودرو را در کشور برعهده دارد و هیچ مرجعی مجوز ورود به این حوزه را نخواهد داشت. پیش از این شهرام میرآخورلو عضو کمیته خودرو با بیان اینکه آزادسازی قیمت خودرو نیازمند اصلاح قانون است، گفته بود: شورای رقابت نمی‌تواند در بحث قیمت‌گذاری خودرو دخالت داشته باشد.
کد خبر 18065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • افشین ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 1
    این وسط فقط مصرف کنندگانی که یک خودرو پیش خرید کردن و ارزش پولشان به نصف کاهش یافته ضرر کردن وگرنه دولت و کارخانه به سود تقریبی رسیدن. در طول یک سال خودرویی که هزاران بار از تلویزیون بعنوان برند ملی یا خودروی که 25 سال در خط تولید میشه چقدر ارز اوری داره؟! هیچ کس هم نیست از حقوق مصرف کننده دفاع کنه.؟!!!
  • مهرداد ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    1 0
    شما هم دستتون با این خودروسازهای دلال های نامرد توی یک کاسه هست که دایم با شایعه های افزایش قیمت بازار رو آشفته میکنید و دل مردم روخون تر از قبل