قیمت‌گذاری سازمان حمایت ایراد دارد

پرشین خودرو: مشاور انجمن خودروسازان با بیان اینکه زیان خودروسازان در اثر قیمت گذاری دستوری باید جبران شود گفت: بهترین راهکار برای حذف دلالان از بازار خودرو، آزادسازی قیمت است.

به گزارش «پرشین خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، داوود میرخانی رشتی در خصوص روند قیمت‌گذاری خودروهای تولید داخل، تصریح کرد: در حال حاضر قیمت فروش خودروهای داخلی با ارز ۱۸۰۰ تومانی محاسبه و اعمال می‌شود، در حالی که خودروسازان باید از ارز مبادله‌ای ۲۵۰۰ تومانی برای تولید محصولات خود استفاده کنند. وی با بیان اینکه ادامه روند فعلی، زیان ۳۵۸۰ میلیارد تومانی را برای خودروسازان طی سال جاری به همراه خواهد داشت، افزود: دولت باید این زیان را از محل منابع خود به خودروسازان پرداخت کنند. مشاور انجمن خودروسازان اظهار داشت: طبق تبصره یک ماده ۱۰۱ قانون برنامه پنجم، دولت مکلف است، ضوابط قیمتی کالاهای اساسی را مشخص کند، اما در تبصره ۲ این ماده عنوان شده که اگر قیمت فروش کالا یا خدماتی کمتر از قیمت عادله روز تکلیف شود، مابه‌التفاوت قیمت عادله روز و تکلیفی باید همزمان تعیین و از محل اعتبارات و منابع دولتی در سال اجرا، پرداخت شود و یا از محل بدهی دستگاه‌های ذیربط تهاتر شود. وی با اشاره به اینکه ایرادات زیادی در مورد نحوه قیمت‌گذاری خودرو توسط سازمان حمایت وجود دارد، افزود: به عنوان مثال خودروسازان تسهیلات مورد نیاز خود را با بهره ۳۰ درصد از بانک‌های خصوصی دریافت می‌کنند، در حالی که سازمان حمایت این بهره را ۲۰ درصد در نظر می‌گیرد. میرخانی تصریح کرد: در حال حاضر علاوه بر هزینه بالای نقل و انتقال ارز، نرخ ارز برای تعیین قیمت خودرو ۷۰۰ تومان هزار زیر قیمت واقعی محاسبه می‌شود که به ضرر خودروسازان است. وی خاطرنشان کرد: بهترین راهکار در شرایط کنونی، آزادسازی قیمت خودرو است چراکه این امر سودی را که هم اکنون به جیب دلالان می رود به تولیدکننده باز می گرداند.
کد خبر 18178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مصرف کننده ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    8 0
    قیمت تمام شده واقعی اگه رو بشه قبلا" گران فروخته میشد 2 برابر قیمت ایشان بیشتر به فکر جیب مبارک خودشان هستد در هرصورت واردات ازاد بشه دلال بازی از خود خودرو سازیست!!!
  • همت ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    8 0
    آخه یکی به این آقاهه بگه روزی که خودرو با سه یا چهار برابر قیمت تمام شده در بازار به فروش میرفت آیا کمی به فکر مصرف کننده هم بودین . حالا هم میخواهید همان سود نصیبتان شود ، آخه به چه قیمتی . خواهشاً به همین سود دو برابر قانع باشید نزارید مردم بیش از این دچار مشکل شوند. قطعاً صبر شما در آینده نه چندان دور باعث میشود دوباره به همان سودهای رویایی گذشته دست پیدا کنید قطعاً وضع اینطوری نمی ماند.
  • ... ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    8 0
    امان از سرمایه دار گلو گشاد