صنعت خودرو با 2مشکل جدی نقدینگی و تحریم روبرو است

پرشین خودرو: دبیر انجمن خودروسازان ایران معتقد است که در حال حاضر صنعت خودرو کشور با دو مشکل جدی نقدینگی و تحریم روبه‌رو است.

به گزارش خبرنگار «پرشین خودرو»، احمد نعمت بخش با بیان اینکه نقدینگی ۸۰ درصد مشکل خودروسازان و تحریم یعنی مشکلات موجود در نقل و انتقال پول ۲۰ درصد آن است، گفت: مشکل نقدینگی صنعت خودرو یک ‌شبه ایجاد نشده و ریشه در پنج یا شش سال اخیر دارد. وی با اشاره به اینکه در سال های قبل خودروسازان برای آنکه بتوانند نقدینگی خود را تامین کنند اقدام به پیش‌فروش خودرو می‌کردند، اظهار داشت: قبلا خودروسازان با پول پیش فروشها اقدام به تامین نقدینگی کرده و پس از تولید با تحویل خودرو هم سود ودیعه‌گذار را با تخفیف جبران می‌کردند و هم بهره سنگین به بانک‌ها نمی‌پرداختند. دبیر انجمن خودروسازان ایران بیان اینکه با افزایش تیراژ تولید این روش دیگر جوابگو نبود، تصریح کرد: با افزایش تولید و رشد عرضه ناشی از آن مردم به روش خرید نقدی روی آوردند. از همین رو دیگر از خرید خودرو نمی‌شد سود سرمایه‌گذاری کسب کرد، به طوری که خودروسازان مجبور شدند با ایجاد شرکت‌های لیزینگ مردم را به خرید خودرو تشویق کنند. نعمت بخش با بیان اینکه در کنار این کاهش نقدینگی، کارشکنی بانک‌های خارجی و عدم کمک بانک‌های داخلی هم بر مشکلات خودروسازان افزود، ادامه داد: مشکلات بانکی باعث شد که خودروساز و قطعه‌سازی که قبلاً برای خرید یک کالا با ۱۰درصد می‌توانست ال‌سی باز کرده و بقیه پول را موقع ورود کالای خارجی به گمرک ایران پرداخت کند، مجبور شود ۱۰۰درصد پول را به حساب بانک خارجی واریز کرده و کالا را چند ماه بعد تحویل بگیرد. به گفته دبیر انجمن خودروسازان ایران، این امر نیاز خودروسازان و قطعه‌سازان به نقدینگی را به ۱۰ برابر افرایش داد. وی با اشاره به اینکه در ابتدای سال جاری و بر اساس مصوبه دولت قرار بر این شد تا برای جبران کمبود نقدینگی خودروسازان تسهیلات هزار میلیارد تومانی در اختیار آنان قرار گیرد، اظهار داشت: اما با وجود نزدیک شدن به ماه های پایانی سال هنوز از ارایه تسهیلات به خودروسازان خبری نشده است. نعمت بخش با اشاره به اینکه در کنار عوامل فوق نوسان نرخ ارز نیز به مشکلات خودروسازان اضافه شده است، عنوان کرد: برای تامین ارز مورد نیاز خودروسازان قرار بر این بود که ارز مبادله ای در اختیار فعالان این صنعت قرار گیرد که متاسفانه تاکنون این امر محقق نشده است. وی خاطرنشان کرد: در صورت تداوم این شرایط نه تنها افت تولید خودرو در سال جاری جبران نشده بلکه به زودی کارخانه های خودروساز نیز تعطیل خواهند شد.
کد خبر 18232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۸
    1 0
    امیدوارم هر چه زودتر این کارخانه های ارابه سازی دزد تعطیل شوند.
  • عبدالله ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۸
    2 0
    در واقع صنعت خودرو با مشکل نبود تقوی و صداقت در برخی از بزرگان این صنعت روبروست....
  • دوره گرد ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
    0 1
    خوب چه عیبی داره همه چیز ضرر رو زیان کاسبها از جیب مردم پرداخت میشه این یکی هم روش بکشونید رو قیمتتون مردم پرداخت می کنن مثل اونای دیگه