اگر این شایعه به واقعیت تبدیل شود!

پرشین خودرو: در حالی که هفته گذشته سایت اینترنتی وزارت بازرگانی عراق از توقف واردات خودروهای ایرانی به عراق از سال آینده خبر داده بود، این خبر روز گذشته توسط همین وزارتخانه عراقی تکذیب شد.

به گزارش «پرشین خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، از آنجا که عراق بزرگ‌ترین بازار صادراتی خودروسازان محسوب می‌شود و ۹۹ درصد از صادرات خودروسازان به مقصد عراق انجام می‌شود، توقف واردات خودروهای ایرانی از سوی عراق می‌تواند به معنای از دست دادن کل بازار صادراتی خودروسازان کشورمان باشد. هرچند توقف واردات خودروهای ایرانی به عراق از سوی وزارت بازرگانی این کشور تکذیب شده است اما نمی‌توان از این شایعه به راحتی عبور کرد. زیرا شایعات در بسیاری از مواقع پیش‌زمینه‌هایی بوده‌اند که به واقعیت تبدیل شده‌اند. بر همین اساس هرچند خبری را که گفته می‌شد مدیرکل شرکت بازرگانی خودرو، وابسته به وزارت بازرگانی عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرده، تکذیب شده است اما انتشار این شایعه می‌تواند تلنگری باشد برای اینکه فکر کنیم اگر روزی خودروسازان، عراق را به عنوان بزرگترین بازار خود از دست بدهند، برای صادرات محصولات خود کدام کشور را می‌توانند جایگزین عراق کنند. زیرا بزرگترین امتیاز خودروهای ایرانی در بازار دیگر کشورها قیمت ارزان آن در مقابل دیگر برندها است و نه کیفیت آن‌ها. اما با توجه به رقبای سرسختی که خودروسازان ایرانی در بازاری مانند عراق دارند، خودروهای ایرانی در سال‌های آینده باز هم خواهند توانست بازار عراق را قبضه کنند؟ تمام این نگرانی‌ها در حالی وجود دارد که بعد از افزایش نرخ ارز و مشکلات مالی خودروسازان، صادرات برای آنها درآمد خوبی را به همراه داشته و روزنه امیدی بود برای کسب درآمد بیشتر. تا آنجا که سایپا به عنوان خودروسازی که بیشترین میزان صادرات خودرو را به عراق دارد، با وجود افت تولید ۵۲ درصدی تولید که کاهش شدید عرضه خودرو به بازار داخل را به همراه داشت، همچنان به صادرات خودرو به عراق اصرار دارد.
کد خبر 18755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دانشجو ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    1 0
    جالبه چون قیمت خودروهایی که به اون ور صادر میشه از زمین تا آسمون با اینجا فرق داره و خیلی کمتره اما باز هم چنین شایعه ای مطرح میشه وقتی می تونه با اون پول یا یک مقدار بیشتر بره تویوتا بخره که دیگه اینها رو نمی خره مثل چی... اونجا تویوتا ریخته.