کد خبر 18847
۲۶ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۹
واکاوی محبوبیت پراید در عراق

پرشین خودرو: بازار عراق از آن دسته بازارهایی است که به دلیل تقاضای بالا، خودروسازان زیادی را جذب خود می‌کند.

به گزارش «پرشین خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، بر همین اساس علاوه بر خودروسازان ایرانی شركت های چینی و آمریکایی نیز در بازار این کشور حضور دارند که حضور آنها باعث نشده است مشتری‌های عراقی در بین مدل‌ها و برندهای موجود، پراید را ترجیح ندهند. اما دلیل استقبال مردم عراق از پراید چیست؟ بنا بر آمارهای گمرک، استقبال عراقی‌ها از پرایدبه اندازه‌ای بوده که منجر به صعود آمار صادراتی خودرو در کشور شده است. خودرویی که برخی معتقدند مشتری‌های عراقی تنها به دلیل ارزان بودن آن به سراغش می‌روند. اما بر اساس بررسی‌های انجام شده دیده می‌شود که برندهای ارزان‌تر از پراید X100 در بازار عراق هنوز نتوانسته‌اند بازار این خودرو را در عراق کساد کنند، چرا كه بنا بر یک نظر سنجی انجام شده از بین مشتریان این خودرو، كیفیت خودروی مذکور مورد قبول مشتری‌های عراقی قرار گرفته است. از طرفی قطعات یدكی ارزان، تطابق با آب و هوای گرم، مقاومت در جاده‌های بی‌كیفیت عراق و همچنین سادگی در تعمیرات باعث شده این خودرو در كشور عراق به عنوان دلار روز معروف شود، زیرا هر لحظه‌ای كه مشتریان بخواهند می‌توانند این خودرو را به پول نقد تبدیل كنند. اما قیمت یك خودرو X100 یا همان پراید خودمان در عراق برابر با۷ هزار دلار است كه اگر بخواهیم با دلار ۳۰۰۰ تومان حساب کنیم حداقل قیمت فروش آن در كشور عراق دو برابر قیمت فروش داخلی این خودرو می‌شود. پس فقط قیمت رقابتی فعلی در بازارهای صادراتی نمی‌تواند تنها عامل استقبال از پراید در بازار این کشور باشد. از طرفی احتمال وجود رانت سیاسی برای صادرات گسترده این خودرو به عراق هم با وجود حساسیت‌های سیاسی و جناحی که گاهی ایرادهای خودروهای ایرانی را نسبت به سایر خودروها بیشتر جلوه می‌دهد، برخوردن به موانعی چون توقف هفتاد و دو ساعتی خودروها در مرز، محدودیت‌های جاده‌ای، كمبود دبل تك‌های حمل خودرو و هزینه‌های خاص در مرز ایران این شائبه را نیز از بین می‌برد.
کد خبر 18847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دانیال ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    2 0
    یکی از دوستان بنده در شرکت پارس خودرو کار میکنه من برج یک امسال قبل از این تغییرات ارز قیمت پراید رو پرسیدم قسم خود که کل پراید 3 میلیون پای شرکت درمیاد حال خودتون پیدا کنید پرتقال فروش را.؟
  • علی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    3 0
    عزیزم چرا نمیگی پول عراق از ما قوی تره چرا نمیگی اونجا دلار3300 نیست چرا نمیگی که اونجا فسطی میدن چرا نمیگی درامد سرانه چقدره چرا نمیگی تو امریکا کمری36ماهه بدون بهره میدن