کد خبر 19227
۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۷
قیمت خودرو در ایران در دست کیست؟

پرشین خودرو: در شرایطی که قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی در چند هفته اخیر صعودی شده است، مشخص نیست که این قیمت‌ها دقیقا توسط چه کسانی و در کجا تعیین می‌شود.

به گزارش «پرشین خودرو»، در شرایطی که عرضه به مقدار کافی از سوی خودروسازان صورت می‌گیرد تفاوتی بین قیمت کارخانه و بازار خودروها وجود نداشته و یا این تفاوت بسیار ناچیر است اما در مواردی مانند شرایط فعلی که افت تولید و کاهش عرضه از سوی خودروسازان وجود دارد، با افزایش تفاوت قیمت رسمی و بازار خودروها این سوال پیش می‌آید که چه کسانی قیمت خودروها در بازار آزاد را تعییین می‌کنند. اگرچه قیمتهای رسمی فروش خودروسازان از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعیین و ابلاغ می‌شود اما هیچ مکانیزم روشن و شناخته شده‌ای برای تعیین قیمت این محصولات در بازار آزاد وجود ندارد. یک عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در این باره می‌گوید: قیمت خودروها در بازار از سوی خودروسازان و به صورت غیر مستقیم تعیین می‌شود. به گفته علی خاکساری، قیمت خودرو در بازار نیز مانند هر کالای دیگری تابع قانون عرضه و تقاضا است به‌گونه‌ای که در صورت برابر بودن عرضه و تقاضا، قیمتها ثابت مانده، با افزایش عرضه قیمتها کاهش و با رشد تقاضا، افزایش می‌یابد. به گزارش ایسنا، وی خاطرنشان می‌کند: بنابراین خودروساز می‌تواند با کاهش و قطع عرضه موجب سنگین‌تر شدن کفه تقاضا نسبت به عرضه شده و به رشد قیمتها در بازار آزاد دامن بزند. با این کار خودروساز به دلالان و واسطه‌ها این پیام را می‌دهد که قیمت خودرو در بازار روزانه باید افزاش یابد. در برابر این اظهارات اما دبیر انجمن خودروسازان ایران با رد هرگونه نقش خودروسازان در تعیین قیمت خودرو در بازار، می‌گوید: خودروسازان داخلی امکان تعیین قیمت فروش محصولات خود را هم ندارند چه رسد به آنکه بخواهند قیمت این محصولات در بازار را تعیین کنند. احمد نعمت‌بخش با بیان اینکه در حال حاضر دلالان و واسطه‌ها نقش اصلی را در بازار آزاد خودرو دارند، خاطرنشان می‌کند: این دلالان هستند که به دلیل تفاوت فاحش قیمت کارخانه و بازار خودروها، محصولات عرضه شده از سوی خودروسازان را خریداری کرده و به قیمت دلخواه خود در بازار عرضه می‌کنند در حالیکه هیچ سودی از این افزایش قیمت نصیب خودروسازان نمی‌شود. یک کارشناس صنعت خودرو نیز خودروسازان و دلالان را در کنار هم از عوامل اصلی دخیل در تعیین قیمت این محصولات در بازار می‌داند. مصطفی ممقانی می‌گوید: وقتی عرضه خودرو کاهش می‌یابد خودروسازان خواسته یا ناخواسته موجب رشد قیمتها در بازار می‌شوند. از آن سو دلالان بازار خودرو نیز تعاریف خاص خود را برای تعیین قیمتها داشته و با توجه به وضعیت عرضه از سوی خودروساز و میزان تقاضا، قیمتها را تعیین می‌کنند، بنابراین قیمت خودرو در بازار تحت تاثیر عملکرد خودروسازان و واسطه‌های بازار تعیین می‌شود. به هر حال قیمت خودروها در بازار آزاد چه از سوی خودروسازان و چه از سوی دلالان تعیین شود نکته قابل توجه در آن هماهنگی نسبی فروشندگان مختلف با قیمت‌های تعیین شده است به‌گونه‌ای که بعضا گفته می‌شود قیمت این محصولات از سوی فرد یا افرادی تعیین شده و پس از آن به اطلاع تمام دلالان، واسطه‌ها و دیگر فعالان بازار خودرو می‌رسد.
کد خبر 19227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۷
    5 0
    جالبه که شما دلال هارو نمیشناسی!بذار من واست بگم اینها همونهایی هستن که با شما جهت افزایش قیمت خودرو همکاری میکنن.مردم ایران ... نیستن.شما که تولید ندارید این همه ماشین صفر از کجا میاد تو بازار
  • مشتری واقعی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۷
    0 0
    آقای نعمت‌ بخش منظورت از دلال همونایی نیستن که با وجود تولید نشدن اتومبیلهایی خاص معلوم نیست از کجا اتومبیل صفر اونم به تعدادی زیاد وارد بازار میکنن اونم خودرویی که فقط یک جا تولید میشه؟!نقش خودرو سازی که درست قبل از این گرانیها از تولید خودرو و تحویل آن به مشتری تا رسیدن قیمت کارخانه به قیمت بازاری جلوگیری میکنند، چیست؟!
  • مشتری ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۷
    1 0
    شما که خودتون اصلا باعث گرانی خودرو نیستید و بازار هم مستقیم دست دلالاست. لااقل بیایید برای مبارزه با دلالهای ساختگی که از آن دم میزنید خودروهایی رو که باید تا دیماه تحویل میدادید به مردم تحویل دهید! ماشین دیماه مارو که تحویل ندادید لااقل دعوتنامه اش را صادر کنید! بعدا بیایید در مورد دلال و واسطه و ارز و و مواد اولیه و حقوق کارگران و هر چیز دیگه ای که دوست دارید صحبت کنید.
  • امیر ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۷
    0 0
    چرا این همه دروغ!
  • یک نفر ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۷
    0 0
    فکر کردی کی دلاله؟؟؟؟؟؟؟ من نوعی؟؟؟؟ نه خیر کارخونه با دلال هم دسته .وگر نه من چند ماه هست که نتونستم خودروی خودمه که 8 ماه پیش ثبت نام کردم بگیرم چون دعوتنامه برام صادر نمیکنن.ولی آدم میشناسم که ده تا ده تا ماشین میخره اما با قیمت بالاتر از مصوب و میاد تو بازار با 5 الی 6 میلیون سود میفروشه. همین الان تحویل رانا 2 ماه عقبه و ال 90 3 الی 4 ماه ولی آگهی روزنامه زده رانا و ال 90 صفر سند کارتکسی انواع رنگ ها و وقتی بهشون زنگ میزنی میگی فلان رنگ رو داری با افتخار میگه چند تا میخوای.
  • نیما ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۸
    0 0
    آمریکا---نکنه که دلار بهانه ای است برای توجیه گرانی های اخیر.
  • نیما ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۸
    0 0
    خواهشا پیگیری کنید که چرا سایپا در تحویل L90های تحویل دی تاخیر داشته امااز حدود 20 روز پیش به اکثر کارکنان خود L90 به عنوان سهمیه کارکنان تحویل داده است.