کد خبر 19838
۲۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۵
اروپا یورو 6؛ ایران در یورو4 مانده است

پرشین خودرو: ارتقاء خودروهای داخلی به استاندارد آلایندگی یورو 4 در حالی همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد که خودروسازان اروپایی محصولات خود را از سپتامبر سال 2014 میلادی به استاندارد یورو 6 ارتقاء خواهند داد.

به گزارش «پرشین خودرو» به نقل از ایسنا، استانداردهای سری یورو میزان گازهای خروجی اگزوز خودروها را مورد بررسی قرار می‌دهند. اولین بار استاندارد یورو 1 از سال 1992 در اتحادیه اروپا الزامی شد. در حال حاضر استاندارد اتحادیه اروپا به یورو 5 ارتقاء یافته و از سپتامبر سال 2014 نیز به یورو 6 ارتقاء خواهد یافت. اما در ایران استاندارد آلایندگی یورو 2 برای اولین بار از سال 1384 به اجرا درآمد. پس از آن طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار بود که در سال 1389 استاندارد آلایندگی خودروهای داخلی به یورو 3 ارتقاء یابد اما در آن زمان به دلیل عدم عرضه سوخت متناسب با این استاندارد، مقرر شد خودروسازان همچنان به تولید خودروهای یورو 2 ادامه داده و از ابتدای سال 91 محصولات خود را به استاندارد یورو 4 ارتقاء دهند. با این حال از ابتدای امسال نیز به دلایل مختلف از جمله عدم توزیع سراسری سوخت متناسب، اجرای این استاندارد به تعویق افتاد و مقرر شد استاندارد یورو 4 از ابتدای سال 92 اجرایی شود. در این شرایط با وجود زمان کوتاه باقیمانده تا زمان آغاز اجرای استاندارد یورو 4، از یک سو بسیاری از خودروهای تجاری و سبک کشور همچنان با استاندارد یورو 2 تولید شده و از سوی دیگر نیز توزیع سراسری سوخت بنزین و گازوئیل متناسب با این استاندارد صورت نگرفته است. اما استاندارد آلایندگی یورو 4 میزان سه آلاینده CO (مونو اکسید کربن)، HC (هیدرو کربن) و NOX (اکسیدهای نیتروژن) را مورد اندازه‌گیری قرار داده و تاثیر زیادی در کاهش آلایندگی خودروها دارد. تاکنون خودروهای محدودی در کشور به این استاندارد ارتقاء یافته‌اند به‌گونه‌ای که تندر 90 و مگان از معدود سواری‌هایی هستند که هم‌اکنون صد درصد تولید آن‌ها با استاندارد یورو 4 صورت می‌گیرد. در این شرایط مشخص نیست که آیا از ابتدای سال آینده خودروهای تجاری و سبک به یورو 4 ارتقاء خواهند یافت یا آنکه موضوعاتی چون عدم توزیع سراسری سوخت متناسب همچنان مانع این کار خواهد بود.
کد خبر 19838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پلنگ صورتی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    0 0
    سایپا و ایران خودرو از بقایای اصحاب کهف میشوند!وقتی از خواب بلند میشن میبینند اروپا یورو 100 داره بعد کف میکنن تازه دو زاریشون می افته که چه خبره!!