افزایش مشکلات نقدینگی صنعت خودرو

پرشین خودر: دبیر انجمن قطعه سازان ایران معتقد است در آستانه سال نو مشکلات نقدینگی صنعت خودروسازی کشور تشدید شده است.

به گزارش «پرشین خودرو»، ساسان قربانی با اشاره به اینکه بحث های قیمتی مطرح شده طی روزهای اخیر، منجر به سردرگمی بازار و خریداران خودرو شده است، ادامه داد: بلاتکلیفی مردم در خرید خودرو و کاهش معاملات خودرو در ایام پایانی سال منجر به کاهش نقدینگی و ضربه اقتصادی قطعه سازان و خودروسازان شده است که این ضربه به سادگی قابل جبران نخواهد بود. وی اظهار داشت: ایام پایانی سال بدترین زمان ممکن برای مطرح کردن چنین مباحثی بود چرا که این مباحث در زمانی مطرح شد که نیاز نقدینگی در صنعت خودروسازی به بالاترین حد خود می رسد و به دلیل پرداخت حقوق و عیدی پایان سال کارگران، نیاز خودروسازان و قطعه سازان به نقدینگی افزایش می یابد. دبیر انجمن قطعه سازان ایران با تاکید بر اینکه کاهش قیمت خودرو نیازمند افزایش تولید و حل مشکلات صنعت خودرو کشور است، ادامه داد: باید چندین معضل مهم خودروسازان حل شود تا بتوان با بهبود روند تولید قیمت خودرو را کاهش داد. به گفته وی، اولین گزینه بلاتکلیفی نرخ ارز و عدم اختصاص ارز مبادله ای به خودروساز و قطعه ساز است که باید رفع شود. دومین مسئله مشکل تامین مواد اولیه داخلی است به طوری که در ماه های اخیر قیمت مواد اولیه به تناسب افزایش نرخ ارز، بین 2 تا 3 برابر افزایش یافته و این موضوع مشکلاتی را برای شرکت ها ایجاد کرده است . ساسانی به بیان اینکه بزرگ ترین مشکل صنعت خودرو کشور کمبود نقدینگی است، تصریح کرد: متاسفانه بر خلاف وعده داده شده در سال جاری مبنی بر اختصاص 2 هزار میلیارد تومان به دو شرکت بزرگ خودروساز، نه تنها این رقم پرداخت نشد، بلکه تعویق در این مسئله موجب شد که اغلب شرکت ها در انتظار اعطای آن اقدامی برای تأمین نقدینگی انجام ندهند و این مساله مشکلات را تشدید کرد. قربانی با اشاره به اینکه امور اقتصادی منطق خاص خود را دارد، تاکید کرد: شاید بتوان با قیمت گذاری دستوری برای مدتی قیمت خودرو را کاهش داد و یا ثابت نگه داشت، اما قطعاً این نحوه برخورد در دراز مدت جوابگو نخواهد بود، چرا که کنترل قیمت خودرو مستلزم برخورد منطقی، ریشه یابی و حل مشکلات و برنامه ریزی درست و اقدامات لازم در این زمینه است.
کد خبر 20954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    30 3
    ربطی به بحث ها نداره ! وقتی شما جنبه تعیین قیمت حاشیه یازار رو ندارید و اینجوری گران می کنید ، خوب مردم هم پولشون رو از توی جوب پیدا نکردند که به شما بدهند.
  • روژان ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    25 4
    به درک که نقدینگیشون تشدید شده
  • نیما ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    25 7
    ما پولمون از تو جوب از سر راه از تو خیابون از راه حرام نیوردیم که بیایم این ماشین ها رو به این قیمت بخریم تا قیمت ها به قیمت های تصویبی مهرماه برنگردد کسی ماشین از خودروسازان نمی خرد خرید خودرو تا قیمت ها به قیمت های تصویبی مهرماه برنگردد خرید خودرو از خودروسازان توسط مردم فهیم و با شعور ایران تحریم است و سلام
  • حاج عباس ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    7 15
    ای بنده خدا ها » به شما اگر بگویند بروید یک آفتابه درست کنید بر می گردید می گید دونه ای 50 هزار تومن آب می خوره حالا که ماشین می خواهید بخرید پول به جونتون بسته شده جمع کنید بابا جون . سال دیگه همین ماشینها کهنه و دست دومش را باید 3 برابر قیمت صفر امروزی بخرید الان هم دلالها ماشینها را می خرن شما عقب وایسید و تماشا کنید .
  • غلامعلی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    15 4
    نخرید تا ورشکسته بشن - این ....سازهای به اصطلاح خودرو ساز!!!
  • احمد ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    10 2
    کافی به راه حل جهانی نگاه کنید خودرو سازها جهانی یکی بخر دوتا ببره تا نقدینگی بسمت بازار خودرو بره ولی مدیران ..... پول دوتارو بده یکی و ببر در دستورکار قرار دادند. معلومه مشتری نمی خره نقدینگی فراری میده در بهترین حالت مشتری نصف میشه مگه خود خودرو سازا درامد مهندسان و کارگراشونو دو برابر کردن تازه با رفتارهای ....... و نادیده گرفتن مشتری اعتماد مردم به خودشون از بین بردن که تا سالها نمی شه جبرانش کرد
  • احمدیان ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    4 1
    چوب خدا صدا ندارد!
  • رضا ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    5 0
    رخصت حاج عباس تند نرو! همه ماشينها مال شما.
  • محسن ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    2 0
    اگه ندارن چطوررفتن بانک تاسیس کردن هزارجای دیگه سرمایه گزاری کردن