دولت آغازگر بحران صنعت خودروسازی است

پرشین خودرو: دبیر انجمن خودروسازان ایران معتقد است مشکلات صنعت خودروسازی کشور از زمانی شروع شد که دولت دخالت در کار خودروسازان را آغاز کرد.

به گزارش «پرشین خودرو»، احمد نعمت بخش در خصوص پیشینه شروع مشکلات صنعت خودروسازی کشور بیان کرد: صنعت خودروی ایران تا کنون با مشکلاتی که امروزه دامن گیر این صنعت شده روبرو نشده بود مگر زمانی که دولت شروع به دخالت در کار خودروسازان کرد. وی در ادامه افزود: بر اساس مصوبه شورای اقتصاد در سالهای 73 و سپس 77، تعیین قیمت خودرو بر اساس حاشیه بازار بود و خبری از مشکلات فعلی در صنعت خودرو وجود نداشت. رانت پایین بود و دلالان خودنمایی چندانی در بازار نمیکردند. شکل گیری این مشکلات در سالهای 86 و 87 ریشه دارد که وزرای احمدی نژاد، از جمله محرابیان و طهماسبی شروع به مخالفت با در حاشیه ماندن قیمت گذاری خودرو کردند. دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه این افراد بر این باور بودند که قیمت خودرو باید ثابت بماند، اظهار داشت: اینگونه استارت بحرانها و تنش ها در صنعت خودروسای کشور زده شد و اختلاف قیمت بین بازار و قیمت خودروسازان شکل گرفت. نعمت بخش همچنین یادآور شد: به دنبال همین موضوع غضنفری در حاشیه ماندن قیمت خودروهای بالای 45 میلیون را بلامانع دانست و قیمت گذاری خودروهای زیر 45 میلیون را به سازمان حمایت سپرد. این سازمان نیز استراتژی ثابت ماندن قیمتها و سرکوب مالی خودروسازان را در پیش گرفت. این وضعیت تا بهمن ماه سال پیش ادامه پیدا کرد تا اینکه سرانجام ضربه سهمگینی به صنعت خودرو وارد و سبب زیان 4 هزار میلیاردی خودروسازان شد. دبیرانجمن خودروسازان ایران در ادامه عامل دیگری از جمله شکل گیری افکار عمومی مبنی برالزام گران نشدن خودرو را در دامن زدن به تنشها موثر دانست و گفت: وقتی قیمت تمام اجزای تشکیل دهنده خودرو سه برابر شده، چطور میشود که قیمت خودرو افزایش پیدا نکند؟این واقعیتی است که مردم در نظر نمی گیرند. به گفته وی، آزادسازی قیمت خودرو از مهمترین راهکارهای رفع بحران صنعت خودروسازی کشور است.
کد خبر 21848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مصرف کننده ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    67 9
    اقا ما مردم نوکرتان هم هستیم دست از سر ما بردارید توان خرید ندارین به صادرات فکر کنید مگر نه اینکه ارزش دلار را سه برابر کردند که محصولاتتان صادر شود خوب دیگر چه میخواهید صادر کنید و به ملت برای خرید التماس نکنید . شما اجزای تشکیل دهنده را سه برابر قیمت میخرید درست اما ایا حقوق ما هم سه برابر شده که خودرو شما را سه برابر بخریم . پس دیگر تا افزایش حقوق ما به سه برابر یا افت قیمت شما تا قیمتهای قبل ما نخواهیم توانست از اشغالهای شما چیزی خریداری کنیم .
  • پریماه ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    1 2
    مردم همش میگن ما نمیخریم...تا ببینن یکم داره قیمتا بالا میکشه همه حجوم میارن واسه خرید مثل مرغ و برنج و... این قیمتا هیچ تغییری نداره تازه خدا به دادمون برسه بعد انتخابات...بیخود دلمون به حرف چندتا مسئول خوش کردیم...
  • کسرا ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    1 0
    این همه مدت سود کردن این همه مردم تیکه تیکه شدن این همه مردم تو .... سوختن کجا رفت؟ چی شد؟ نخرید
  • دوره گرد ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    3 1
    آخه آقای نعمت بخش.چقدر بهت بگن تو کاری که به تو مربوط نمیشه دخالت نکن . میخوای بیان بگیرنت ببرنت جایی که اونجا بگی اشتباه کردم.پس اینقدر حرف نزن.خود مدیران عامل خودرو سازان چیزی نمیگن این شده نخود آش.
  • موش های ازمایشگاهی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    2 1
    آقا ما راضی به ضرر بیشتر شماها نیستیم بخدا درشو ببندیددددددددددددددد
  • ایرانی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    1 1
    دولت دخالت نکنه تا .......... شما فقط به فکر سود خودتون هستید نه دس تنگی ملت
  • رضا ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    2 0
    آقاي نعمت بخش ما هم با آزاد سازي قيمت خودرو موافق هستيم به شرطي تعرفه واردات خودرو به ميزان كشورهاي ديگر كاهش يابد آنوقت ببينيم كسي سوار اين ....هايي كه ايران خودرو و سايپا مي سازند و عامل اصلي مرگ و مير مردم مظلوم ماست ، مي شوند.آقان مسؤول شما حاضريد زن و بچه شما سوار اين .... شده و يك تصادف جزءي بكند؟ شما وقت داريد هر پنجشنبه به مزار بچه هايتان كه بر اثر تصادف كه به دليل غير استاندارد و غير ايمن بودن وسيله نقليه جوان مرگ يا حتي در كودكي فوت كردند ،برويد. درصورت مقاومت ناحق از خداوند رحمان مي خواهيم كه اين سعادت را نصيبتان كند.
  • نیما ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    2 1
    نعمت بخش حیا کن خودروسازی رو رها کن
  • نیما ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    2 0
    اون موقع که پراید 2 میلیونی باهاتون در می اومد 8 میلیون به مردم می انداختین باید فکر همچین روزی هم می کردین اون موقع که جیک جیک مستونت بود فکر زمستونت بود موافق + مخالف - طرفدار مردم هستین نشان بدهید
  • نیما ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    4 1
    بنده اطلاع موثق دارم که کارخونه‌ی ایران خودرو با استفاده از ارز دولتی به اندازه‌ی مصرف ۴ سالش ورق انبار کرده در حدی که یه مقدارش رو با نرخ‌های نجومی به شرکت استیل البرز فروخته!
  • مهدی توکلی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    1 0
    همه مردم میدانند که کاهش تولید شما در 2 سال اخیر باعث این مشکلات شد. الکی آنرا تقصیر ارز و سازمانهای دیگر ننداز. وقتی خودروهای تولیدی شما نصف شد و هزینه های ثابت و هزینه حقوق و دستمزد کارگران و البته پاداشهای میلیونی مدیران خودروساز برتعداد کمتری خودرو سرشکن شد، طبیعتا بهای تمام شده هر خودرو بالاتر رفت. یک اصل ساده در حسابداری است. و چون خودرو در ایران انحصاری است و به شیوه قسم حضرت عباسی فروخته میشود، مردم مجبورند که خودرو را گرانتر بخرند. آقای نعمت بخش بروید یقه آن مدیرانی را بگیرید که نتوانستند جلوی کاهش تولید را بگیرند و باعث شدند شرکتهای خودروساز کمتر از نصف ظرفیت خود تولید کنند، همان مدیرانی که در همایش ها دم از خودرو ملی و خودکفایی میزدند.
  • رضا ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    3 0
    مرسی مصرف کننده عزیز.
  • رضا ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    3 0
    ولی رویی داره این آقای.... دولت که اینقدر تعرفه را بالا نگه داشت واسه اینا و (حالا درآمدهای گمرکی هیچ) اینا میگن تقصیر دولته!!!؟؟؟ معلومه که تقصیر دولته چون اگه میذاشتن گمرک ورداشته بشه و شما مجبور میشدید کیفیتتونا ببرید بالا الان اینجور نمیشد. البته خودتون هم بارها و بارها گفتید که چون واردات ماشین (با این همه گمرک) بوده دارید ورشکست میشید و همیشه هم میدونستید حتی توان رقابت ماشیناتون با فرغون را هم نداره چه برسه به کمری و سوناتا و... ! پس نتیجه بگیر آقای نعمت بخش عزیز که شما وجهه قانونی بین مردم ندارید ماشیناتون هم همینطور. دولت مقصر هست (((ولی نه اونجور که شما میگید)))
  • ناشناس ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    1 1
    بابا تو دیگه کی هستی؟؟؟؟؟؟ به قول دکتر پژویان ببخشید شما کی هستی اصلا"؟؟؟؟؟؟؟ باز سروکلت پیدا شد؟؟؟؟؟؟
  • سعيد ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    1 0
    اگه انقدر هم دولت جلوتونو نميگرفت با اين همه كه من معتقدم بازم خود دولت مقصره شماها ديگه خدا رو بنده نبوديد يه خودرو رو به مردم ميداديد خدا تومن
  • علی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    2 1
    نباید این طور به پای خودرو سازها پیچید . باید تعرفه واردات را صفر کرد بعد خودور ساز باید با قیمت و کیفیت وارداتی رقابت کند . مردم هم باید هر کدام را که زورشان رسید و پولشون اجازه داد بخرن و نه مردم و نه خودور ساز برای هم رجز خونی نکنند . واردات که آزاد بشه مشتری پراید بالاخره باید پراید سوار بشه و بنز و لگسوس هم مشتری خودش را خواهد داشت . حق انتخاب خواهید داشت 206 وارداتی 50 میلیونی را بخرید یا ایرانی 35 میلیونی را .
  • حق ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    1 0
    وقتي يكي از مديران ارشد ا.خ ، ١٢ جا هيأت مديره هست معلومه تقصير به عهده بقيه است؟!!!! مديريت ارشد رو اصلاح كنيد و به قانون تمكين كنيد، امان از منفعت باد اورده...
  • علی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    2 1
    بخدا تنها راه حل اینه که نخریم. مگه ما ایرانی ها چه چیزیمون از افغانی ها و عراقی ها کمتره که خودروبه این بی کیفیتی و گرانی داشته باشیم..؟؟
  • رضا ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    3 1
    آقاي ضرربخش : يکي نيست يه نیم نگاهي به پایین بيندازه . مردم ضعيف که نمي تونن حتي يه پرايد بخرن. کاري نکنيد هميشه آه و نفرين مظلومان پشت سرتان باشد.....
  • شروين ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    4 1
    آقا شما از چي زيان كرديد از سود باد آورده هنگفت يا از پاداشهاي مفت ساليانه خودت حالا كه اين دولت ..... زبون در آوردي چرا تا قبل اين حرف نميزدي؟