صنعت خودرو نیازمند بازنگری همه جانبه

پرشین خودرو: کارشناس و عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی گفت: وضع نابسامانی که هم اکنون در صنعت خودروسازی کشور حاکم است نتیجه رویکرد وارداتی فعالان این صنعت است.

علی جزایری در گفت و گو با خبرنگار «پرشین خودرو»، ضمن بیان این مطلب افزود: طی مدت طولانی و در زمانی که مسئولین باید به فکر داخلی سازی و رسیدن به خودکفایی می بودند تنها به واردات قطعه پرداختند که این واردات به دلیل نرخ پایین ارز هزینه چندانی نداشت به همین دلیل نوسانات نرخ ارز این گونه موجب افزایش قیمت ها شد. وی در ادامه تصریح کرد: هم اکنون نیز واردات قطعه به صورت نیم ساخته و یا ساخت خارج، ادامه دارد اما به دلیل نرخ بالای ارز این واردات توجیه اقتصادی ندارد. وی با اشاره به رویکرد 5 ساله کشور به واردات، اظهار داشت: بازگشت به داخلی سازی مستلزم صرف زمان زیادی است و در حال حاضر بسیاری از شرکت ها نیازمند تجهیز نیروی انسانی و تأمین منابع مالی هستند و این ضرورت وجود دارد که خودروسازان قادر به بازگرداندن سرمایه قطعه سازان باشند. این کارشناس صنعت خودرو تأکید کرد: هم اکنون قدرت خرید مردم کاهش یافته و رونق سابق در بازار وجود ندارد به همین دلیل چنانچه تولید با تمام ظرفیت کارخانه ها صورت گیرد با توجه به قیمت بالای تمام شده خودروها مردم قادر به خرید نخواهند بود و این امر گردش مالی کاخانه ها را با ناهنجاری مواجه می سازد. وی متذکر شد: احیای دوباره صنعت خودروسازی موجب ایجاد رکود موقتی در بازار خواهد شد، همچنین این امر مستلزم روی کار آمدن مدیران لایق و کارآمد و حمایت سازمان های مرتبط و وزارت صنایع و معادن از این صنعت است. وی گفت: پس از چند دهه فعالیت و هزینه های بسیاری که صرف شد صنعت خودروسازی کشور تا کنون باید به توانایی تولید موشک و هواپیما می رسید اما متأسفانه زیرساخت های مناسب فراهم نشد و مراقبت های لازم صورت نگرفت و حمایت های صورت گرفته نیز اصولی نبود و در نهایت صنعت خودروسازی کشور به این وضعیت دچار شد. جزایری در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم توان احیای صنعت خودروسازی کشور را داشته باشیم و این صنعت به سرنوشت نساجی دچار نشود.
کد خبر 23186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امید ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    0 2
    واقعا کسی پیدا می شود نرخ افزایش قیمتها دربخشهای مختلف را با افزایش قیمت خودرو مقایسه کند . فکر میکنم اگر این کار انجام شود به راحتی متوجه خواهد شد که یکی از مشکلات اصلی در فشار برای پایین نگه داشتن قیمت خودرو و به ناگزیر از سودآوری افتادن این صنعت و نهایتا" فرسوده شدن و تحلیل رفتن آن بوده و خودرو سازها هم طی این سالها تنها روشی که میدانسته اند فشار بر ای پایین نگه داشتن قیمت قطعات بوده که دور باطل را تشدید کرده است.
  • فرزاد ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
    1 0
    مدیرانی که اتوبوسی آمدند و با خودشون هم یه اتوبوس آدم آوردند، باید جمع کنند و بروند. تلاش بیخودی نکنید.