کد خبر 23314
۴ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۴
شروط پژویان برای کاهش قیمت خودرو!

پرشین خودرو: رئیس شورای رقابت با بیان اینکه تورم بخشی سه خودرو مگان، تندر و ۲۰۶ تا آخر هفته‌ از سوی بانک مرکزی‌ اعلام می‌شود، گفت: کاهش قیمت خودرو مستلزم تعیین نرخ تورم بخشی جدید از سوی بانک مرکزی‌ است و تا زمانی که بانک مرکزی نرخ تورم بخشی جدید را تعیین نکند نرخ خودرو بر اساس قیمت و تورم فعلی قیمت گذاری می‌شود.

به گزارش «پرشین خودرو»، جمشید پژویان درباره تعیین تورم بخشی سه خودروی تندر90، مگان و 206 که هنوز از سوی بانک مرکزی اعلام نشده است، تصریح کرد: خودروهایی که تورم بخشی آنها هنوز اعلام نشده سهم زیادی در بازار ندارند؛ البته پارامترهایی که در تعیین قیمت این خودروها باید لحاظ شوند به ویژه نرخ تورم بخشی که توسط بانک مرکزی اعلام می شود، باید مشخص شوند. رئیس شورای رقابت با بیان اینکه بانک مرکزی برای تعیین نرخ تورم بخشی به آنالیز قیمت نهاده های تولید خودروسازان و میزان ارزبری خودروها نیاز دارد، افزود: البته اطلاعات خودروهایی که هنوز تورم بخشی آنها اعلام نشده است را اخیرا دریافت کردیم و در اختیار بانک مرکزی قرار گرفت و با وجود اینکه سهم این خودروها در بازار زیاد نیست اما نرخ تورم بخشی تا آخر این هفته از سوی بانک مرکزی اعلام شود. قیمت خودرو با کاهش نرخ ارز پایین نمی آید پژویان در پاسخ به این سوال که آیا با کاهش نرخ ارز قیمت خودرو کاهش می یابد؟ افزود: کاهش نرخ ارز به شورای رقابت ارتباط ندارد؛ اگر نرخ ارز ۱۰۰۰ تومان یا ۴۰۰۰ هزار تومان باشد فقط در تعیین نرخ تورم نقش دارد و این موضوع نیز وظیفه بانک مرکزی است وبانک مرکزی هر نرخی اعلام کند ما این نرخ را به خودروسازان ابلاغ می کنیم. وی ادامه داد: اما فقط به عنوان یک کارشناس اعلام می کنم که اگر به جای مسئولان بانک مرکزی بودم بر اساس نوساناتی که در یک دوره خاص اتفاق می افتد تصمیم گیری قطعی نمی کردم و در زمانی که یک ثباتی در متغیرها به وجود آمد براساس این ثبات تصمیم گیری می کردم. پژویان تاکید کرد: البته بانک مرکزی به عنوان یک نهاد رسمی این اختیار را دارد در هر زمان نسبت به تعیین نرخ تورم بخشی اقدام کند اما اگر از من به عنوان یک اقتصاددان سوال کنند می گویم این نرخ زمانی اعلام شود که تلاطم و نوسانات نرخ ارز از حالت سینوسی به تدریج به یک محور ثابت تبدیل شود. وی درباره خودروهایی که تورم بخشی آنها اعلام شده است اما علی رغم کاهش نرخ ارز همچنان با تورم ۵۳ درصدی به فروش می رسند، گفت: نرخ تورم بخشی بانک مرکزی در یک مدتی ملاک قیمت است و از نظر ما قیمت گذاری خودروها بر اساس همان دستورالعمل و تورمی است که بانک مرکزی اعلام کرده و تا زمانی که بانک مرکزی نرخ تورم بخشی جدید برای خودروهایی که نرخ تورم بخشی آن ها در گذشته اعلام شده تعیین نکند و در شورا تایید نشود این خودروها بر اساس همان قیمت و تورم فعلی قیمت گذاری می شوند. رئیس شورای رقابت در پایان درباره اینکه در شرایط فعلی کاهش تعرفه واردات می تواند برای رقابت پذیری موثر باشد؟ به خانه ملت گفت: اگر بخواهیم در یک رقابت نزدیک با خودروهای خارجی تولید کنیم یکی از عوامل این است که نرخ تعرفه در حد معقول تعیین شود یعنی نرخ تعرفه باید بر اساس مبانی علمی دقیق تعین شود نه دوره ای.
کد خبر 23314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    12 0
    یعنی چی که خودروهایی که تورم بخشی آنها هنوز اعلام نشده سهم زیادی در بازار ندارند، آقا ما پولمون یک ساله خوابیده نمیدونیم چه کار کنیم ، آقای پژو هان ای کاش جای امثال تو کسی بود که درد مردم را میفهمید
  • علی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    12 0
    الان یک ماه و نیم میشه که آقایون قراره قیمت ال 90 را اعلام کنند. همیشه هم وعده دروغ میدن که اوایل هفته بعد مشخص میشه!!! هیچ کس نیست که به داد پیش خریدای آبان 91 برسه؟ کل پول را گرفتن الان 4 ماه از زمان تحویل گذشته!!!!
  • سعيد ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    0 0
    اين عمو پژويان خودش هم نميدونه داره چيكار ميكنه!!!!
  • mosa ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    0 0
    حالا معلوم شد آقای پژویان کدام طرفی است و این چندماه تنها فیلم بازی می کرده و مردم را سرکاگذاشته
  • مهدی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
    1 0
    آقا نخرید، سخته منم اینو میدونم ولی باید از یکجایی شروع کرد. من الان یک ماه که ماشین ندارم و هر کس که داره خودرو می خره میگم نخر چون دارن 3 برابر قیمت واقعی رو حساب می کنند