کد خبر 23320
۴ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۰
تعرفه واردات خودرو در دیگر کشورها+جدول

پرشین خودرو: تعرفه سنگین واردات خودرو در کشور که همزمان با آغاز به کار صنعت خودرو برقرار شد، اکنون و بیش از گذشت چهار دهه همچنان برقرار است، حال آن که نگاهی به وضعیت تعرفه واردات در کشورهای غول در صنعت خودروسازی، نشان می‌دهد که رمز موفقیت در صنعت خودروی این کشور‌ها چه بوده است!

به گزارش «پرشین خودرو»، در کشور ما از دهه گذشته و تقریباً همزمان با پا گرفتن صنعت خودروسازی در کشور، شاهد تعرفه‌های واردات خودرو با ارقامی بیش از حتی ۱۰۰ درصد بودیم؛ منطقی که آن زمان برای یک چنین تعرفه‌ای در نظر گرفته شده بود، حمایت از صنعت خودرویی بود که تازه در کشور پا گرفته و نیاز به آن داشت تا در برابر هجوم خودروهای وارداتی از کشورهای غول تولیدکننده خودرو حمایت شود. بنا بر این گزارش، این روز‌ها بیش از چهار دهه از تولد صنعت خودرو در کشور می‌گذرد و همچنان تعرفه بالایی برای واردات خودرو به کشور داریم. اکنون تعرفه اسمی واردات خودرو در کشور ۹۰ درصد است که با توجه به افزایش نرخ ارز در کشور، می‌توان حدس زد با یک چنین تعرفه‌ای و چنین نرخ ارزی به علاوه مالیات بر ارزش افزوده، واردات یک خودرو از بیرون کشور با چه رقمی تمام خواهد شد! به گزارش تابناک، این در حالی است که انحصار تولید خودرو در کشور با برقراری یک چنین تعرفه سنگینی بر واردات، حاشیه امنی برای تولیدکنندگان درست کرده که خودروی تولیدی را با هر استاندارد و کیفیتی و با هر شرایط دلخواهی تحویل مصرف کننده ایرانی می‌دهند که البته نتیجه آن، صرف‌نظر از هزینه‌های اقتصادی، سالیانه چند هزار کشته و مجروح در جاده‌های کشور به دلیل نبود استاندارد لازم در این خودرو‌هاست. به دقت که نگاه کنیم، درمی‌یابیم در این چند دهه، منطق تعرفه واردات خودرو اساساً تغییر کرده است؛ منطقی که یک زمان در راستای حمایت از یک صنعت نوپا و نیازمند توجه برقرار بود، امروز هم برقرار است؛ با این تفاوت که از یک صنعت انحصاری و با شبکه گسترده اقدامات مهندسی شده برای زنده نگه داشتن انحصار حمایت می‌کند. تعرفه واردات خودرو در کشور با گذشت بیش از چهار دهه از زمان آغاز صنعت خودروسازی، هنوز تعرفه‌ای سنگین و کمرشکن است و نه تنها منجر به آن نشده که خودروسازان کشور دست به تولیداتی استاندارد و قابل رقابت با سایر تولیدات جهانی بزنند، بلکه تبدیل به یک امتیاز ویژه برای آنان شده تا همچنان بدون ترس از هیچ رقیب خارجی، به انحصار و فشار خود بر مصرف کننده ایرانی ادامه دهند. نگاهی به وضعیت تعرفه واردات خودرو در کشورهای بزرگ تولید کننده خودروی جهان نشان می‌دهد که اکنون ایران در این حوزه چه وضعیت اسفناکی دارد. تنها کافی است به کشور چین توجه کنید که اکنون با بیش از هجده میلیون تولید خودرو در سال، چه وضعیتی دارد. تعرفه واردات در این کشور که تا سه دهه گذشته، ۲۶۰ درصد بود، اکنون به ۲۵ درصد کاهش یافته است.
کد خبر 23320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دانشجو ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    10 0
    واقعا باعث تاسفه که این چنین اما مردم این ها رو همه می دونند اما هیچ واکنشی از دولت های پیشین تا به امروز دیده نشده و فقط هر وقت خواستن خودروسازان داخلی را بترسانند این مطلب را عنوان کردند که البته دیگه اونها هم از این بابت نگران نیستند چون می دانند که همه اینها فقط حرف است نه عمل!!!
  • ناشناس ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    10 0
    واقعا که کشور ما که قدمت تولید خودروش از چین بیشتر باید این طوری باشه اون وقت چینی ها... تازه اون ها به ما ماشین های بی کیفیت صادر هم می کنند.
  • بنده خدا ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    11 0
    بابا کره هم تقریبا با ما شروع کرده پس ببینید چه طور پیش رفت داشتند اما ما درجا زدیم و تازه تعرفه وارداتشون هم کمه و در ضمن وادرات رو محدود نکردند خواهشا واردات ماشین ها رو دوباره آزاد کنین تا قیمت ها بشکنه.