تقاضای بازار خودرو از دولت آینده چیست؟

پرشین خودرو: از نظر اکثریت کاربران پایگاه تحلیلی خبری «پرشین خودرو» افزایش واردات خودرو در جهت رقابت پذیری این صنعت کشور باید در دستور کار دولت یازدهم قرار بگیرد.

به گزارش «پرشین خودرو»، نتایج نهایی نظرسنجی ها نشان داد نزدیک به نیمی از شرکت کنندگان در این نظرسنجی معتقد به افزایش واردات خودرو برای شکست انحصار بازار و ترغیب خودروسازان داخلی برای ارتقاء کیفیت و تولید محصول به روز هستند.حدود 47.4 درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی این پایگاه، بر این مساله تاکید دارند که در حوزه خودروسازی افزایش واردات خودرو در جهت رقابت پذیری باید در دستور کار دولت حسن روحانی قرار گیرد. این پایگاه خبری با مطرح کردن سه گزینه، «مشارکت با خودروسازان معتبر خارجی»، «افزایش واردات در جهت رقابت پذیری» و «طراحی و توسعه پلت فرم داخلی» نظر مخاطبان خود را درباره اولویت کاری دولت جدید در صنعت خودروسازی جویا شد که نشان می دهد 43.9 درصد رای دهندگان نیز موافقت خود را مشارکت خودروسازان داخلی با خودروسازان معتبر خارجی اعلام کردند. همچنین گزینه طراحی و توسعه پلت فرم داخلی توانست نظر 8.6 درصد مخاطبان را به خود جلب کند.

اما آنچه در پی این نتایج به نظر می رسد این است که سطح انتظارات و خواسته های مشتریان داخلی از خودروسازان افزایش یافته و می توان این موضوع را متاثر از رشد واردات خودرو در سالهای اخیر دانست. اما سوالی که مطرح می شود این است که آیا این روند توانسته است تاثیر مطلوبی بر عملکرد خودروسازان داشته باشد؟ میزان مشارکت کاربران در بخش طراحی و توسعه پلت فرم داخلی اگرچه نسبت به دو گزینه دیگر کمتر بود، اما حاکی از آن دارد که میزان دانش و آگاهی مشتریان ایرانی افزایش یافته و در عین حال فرهنگ مصرف خودرو نیز آهنگ متفاوتی به خود گرفته است. بیراه نیست اگر به این موضوع اشاره کنیم که طی یک دهه اخیر ورود خودروهای خارجی به بازار ایران بیشترین تاثیر را در این زمینه داشته است. با مشاهده سطحی به تغییرات کلی بازار ایران و تنوع خودروهای خارجی موجود در ایران می تواند دریافت که تنوع مدل های وارداتی خودرو به مراتب بیشتر از خودروهای تولید داخل بوده و خودروسازان داخلی تنها از نظر تیراژ توانسته اند بخش عمده ای از بازار را در اختیار داشته باشند. اما با این وجود به نظر می رسد آنها از فرصت آزادسازی واردات خودرو کمتر بهره گرفته و با برخورداری از یک بازار انحصاری کمتر در تلاش برای ارتقای کمی و کیفی تولیدات خود برآمده اند. این موضوع تا آنجا پیش رفته است که به تدریج خودروهای داخلی مقبولیت خود را به لحاظ کیفی و نوآوری در تولید از دست داده و بخش قابل توجهی از جامعه گرایش بالایی برای خرید خودروهای وارداتی پیدا کرده اند. هر چند طی سالهای اخیر شکل گیری این موج از تقاضا با موضوع مافیای واردات خودرو مرتبط دانسته شده، اما نباید از یاد برد که در قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه واردات خودرو در جهت رقابت پذیری صنعت خودرو ایران ذکر شده و بدون تردید تدوین کنندگان برنامه های کلان توسعه کشور بر اهمیت این موضوع واقف بوده اند. چه بسا در سالهای اخیر موضوع ثبت سفارش واردات خودرو بدون هیچ محدودیتی تحقق یافته و نمی توان عنوان مافیا را برای واردکنندگان خودرو متصور بود. از واردات خودرو به صورت شناسنامه ای و شخصی گرفته تا نمایندگی های رسمی و انحصاری هر یک به نوعی در افزایش واردات و تغییر نگرش ها در بازار سهیم بوده اند. در این میان بیشترین انتقاد به خودروسازان داخلی است که با رشد لجام گسیخته صنعت خودرو جهان، امروز کاهش نگران کننده تولید را تجربه می کنند و حتی در زمینه مشارکت با خودروسازان خارجی گام های قابل قبولی برنداشته اند. تردیدی نیست که این امر می توانست امروز خودروسازان داخلی را به هدف طراحی و توسعه پلت فرم داخلی نزدیکتر کند و در کنار حضور دیگر برندهای وارداتی توان رقابت پذیری تولیدات داخلی را افزایش دهد. گرچه واردات خودرو به تنهایی نمی تواند از توجیه کافی برای تامین نیاز بازار برخوردار باشد، اما می توانند به عنوان یک اهرم فشار زمینه را برای رشد، تعالی و رقابت پذیری تولیدات داخلی فراهم کند. بنابراین در شرایط فعلی می توان واردات معقول و منطقی خودرو را به مثابه یک فرصت تلقی کرد و در ادامه با مشارکت و همراهی خودروسازان معتبر خارجی زمینه طراحی و تولید پلت فرم داخلی را با قابلیت رقابت پذیری منطقه ای و بین المللی فراهم کرد. گرچه تحقق این هدف نیازمند حمایت همه جانبه دولت تدبیر و امید از صنعت خودرو و نظارت دقیق بر عملکرد مدیران این صنعت و در عین حال پرهیز از سیاست زدگی در خودروسازی خواهد بود. با این همه باید دید که دولت تدبیر و امید چه نسخه ای را برای بازار آشفته خودرو کشور تجویز خواهد کرد.
کد خبر 23868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امید ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 3
    اگر چه مطلب کلا" صحیح بنظر میرسد . ولی بسیار موارد از جمله قیمت گذاری دستوری در بازار طی چندین سال گذشته که باعث فرسودگی صنعت خودرو شده را همه فراموش کرده اند . مشکلاتی که بانک مرکزی و مسائل ارزی بوجود آوردند و یا تغییرات قوانین گمرکی و توجه نکردن به این که تصور تولید خودرو 100% داخلی در هر کشوری رویایی بیش نیست. به هر حال در این خلاصه مسئله فقیر شدن کشور طی سالهای گذشته را هم نباید از یاد برد و ترکیب خودروهای وارداتی رقابت پذیر که مردم انتظار دارند. زیرا تقریبا" تمام خودرو های وارداتی در سطح و توان خردید مردم نیستند. همچنین مرکز رسیدگی به کیفیت این خودرو ها که با استانداردهای داخلی کشور هماهنگ باشد.
  • امير ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    اول به اين سوالها پاسخ دهيد بعد با درک واقعيتها نظرسنجي بگذارين«مشارکت با خودروسازان معتبر خارجی»كدام شركت معتبر به ايران مي آيد?، «افزایش واردات در جهت رقابت پذیری» با كدام ارز ?و «طراحی و توسعه پلت فرم داخلی»باکدام نقدينگي ?اينطور نظرسنجيها بايد وقتي همه چي تو شرايط نرماله گذاشته بشن