کد خبر 24075
۳۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۰
جراحی پلاستیک به سبک بنز + تصاویر

پرشین خودرو: با نسخه بهینه‌سازی شده مرسدس GLK-Class مدل 2013 آشنا شوید

به گزارش «پرشین خودرو»، به این جمله توجه کنید: «امروز بازار شاسی‌بلندها همچون بازار کیک وانیلی است و به زودی فروش شاسی‌بلندهای کوچک از فروش تنقلات خوراکی نیز بیشتر خواهد شد!» این جمله را روبرت استادلر مدیر فروش کمپانی آئودی می‌گوید. اگر از چاشنی طنز ماجرا فاکتور بگیریم، به راحتی در می‌یابیم که جمله فوق در بسیاری از بازارهای جهانی صادق است.

جراحی  پلاستیک به سبک  مرســدس

قابل کتمان نیست که در کشورمان نیز طی چند سال گذشته تب «شاسی‌بلند سواری»، رانندگان ایرانی را فرا گرفته است. انواع و اقسام خودروهای شاسی‌بلند در بازه‌های مختلف قیمتی از اصلی‌ترین گزینه‌های خریداران خودرو در ایران به شمار می‌آیند. با نگاهی به وضعیت بازار شاسی‌بلندهای کشور و فاکتورگیری از محصولات چینی در محدوده 70 الی 100 میلیون تومانی و نمایندگان برندهای آلمانی در این کلاس که همگی قیمتی بالای 300 میلیون تومان را بر پیشانی خود دارند، پیداست که جنگ اصلی در این نبرد در بازه قیمتی 150 الی 250 میلیون تومانی و در بین شاسی‌بلندهای جمع و جور یا اصطلاحا «کراس اوررها» انجام می‌پذیرد.

جراحی  پلاستیک به سبک  مرســدس

جایی که در کنار دو برند پرآوازه کره‌ای یعنی هیوندای و کیا که اتفاقا با عرضه محصولاتی چون ix35 و اسپورتیج برنده بلامنازع بازار شاسی‌بلندهای جمع و جور کشور هستند، اخیرا برندهای «سنگ یانگ» کره جنوبی و «میتسوبیشی» ژاپن نیز با دست پر از راه رسیده و قصد دارند با برهم زدن معادله بازار شاسی‌بلندهای کشور، سهم بیشتری از بازار را از آن خود کنند  اما اندکی آن سوتر در بازارهای اروپایی و آمریکایی در این کلاس غوغایی برپاست. 

ب.ام.و با مدل محبوب X3، آئودی با Q3، تویوتا با Rav4 و لندروور با مدل LR2 برای بازار پرسود شاسی‌بلندهای جمع و جور دندان طمع تیز کرده‌اند. پس سهم مرسدس بنز در این معادله پیچیده چیست؟!

جراحی  پلاستیک به سبک  مرســدس

  تولد یک دورگه

مدیران مرسدس بنز پس از احساس نیاز به طراحی و عرضه یک شاسی‌بلند جمع و جور با خصوصیات حرکتی نزدیک به خودروهای سدان، نخستین بار نسخه مفهومی ‌(کانسپت) GLK-Class را در نمایشگاه خودرو پکن 2008 معرفی کردند. شاسی‌بلند جمع و جور مرسدس بنز روی پلتفرم سدان کوچک این شرکت یعنی نسل قبلی C-Class ساخته و پرداخته شده بود. 

GLK که برگرفته از عبارت آلمانی Gelandewagen Luxus Kompakt به معنای «دورگه مجلل» بود بلافاصله پس از رونمایی در دیترویت، از ابتدای سال 2009  روی خط تولید مرسدس بنز در دو سایت تولیدی این شرکت در شهرهای «برمن» آلمان و قاهره مصر رفت.

جراحی  پلاستیک به سبک  مرســدس

جالب آنکه این خودرو توانست در همان سال نخست تولید در آمریکای شمالی که یکی از مهم‌ترین بازارهای هدف انواع خودروهای شاسی‌بلند به شمار می‌آید فروش 21 هزار دستگاهی را تجربه کند که این امر حکایت از موفقیت محصول جدید مرسدس بنز داشت. ضمن آنکه تعداد قابل توجهی از این خودرو طی سال‌های 2009 الی 2011 وارد بازار کشورمان شد و توانست بخش عمده‌ای از مشتریان X3 و حتی لکسوس RX را به سمت خود جذب کند.

جراحی  پلاستیک به سبک  مرســدس

در کنار طراحی خاص بدنه (نه الزاما زیبا) که با بهره‌گیری از خطوط شارپ از GLK-Class، خودرویی قوطی شکل ساخته بود، مهندسان مرسدس چهار نوع پیشرانه مختلف برای آن در نظر گرفته بودند تا بتوانند توجه طیف وسیع‌تری از مشتریان مشکل پسند را به سمت این خودرو جلب کنند. یک پیشرانه 2/2 لیتری CDI، دو پیشرانه شش سیلندر 3 و 3/5لیتری و در نهایت یک پیشرانه سه لیتری دیزلی طیف موتورهایی بودند که وظیفه به حرکت در آوردن GLK-Class را بر عهده داشتند  اما به تازگی شرکت مرسدس بنز نسخه Facelift (بهینه‌سازی شده) شاسی‌بلند جمع و جور خود را معرفی کرد.
 



  GLK-Class؛ لطفا به اتاق عمل!

بی‌شک مهم‌ترین تغییرات اعمال شده روی نسخه بهینه سازی شده این خودرو، تغییرات ظاهری آن است. با نیم‌نگاهی به چهره ظاهری GLK-Class (که اتفاقا در نسخه پیشین بیشترین انتقادها به این قسمت وارد بود) تغییراتی چون بهینه‌سازی هندسی و گرافیکی چراغ‌های جلو، بازطراحی جلوپنجره و بهره‌گیری از رکاب‌ها و سپرهای جدید را شاهد خواهیم بود. زبان طراحی چراغ‌های جلو در مدل 2013 ادامه دهنده زبان طراحی مرسدس در مدل‌های GL-Class و ML-Class است که پیش‌تر معرفی شده‌اند. این چراغ‌ها مجهز به سامانه هوشمند ILS (Intelligent Light System) هستند که از یک پروژکتور و رفلکتور و یک نوار باریک طیف LED تشکیل شده‌اند. ضمن آنکه فناوری Day Light (روشنایی در روز) در این خودرو سبب شده تا GLK-Class هنگام روشنایی نیز جذابیت بصری و شخصیت تهاجمی‌ کافی را داشته باشد  اما در کنار نمای جلو، چراغ‌های عقب این خودرو نیز از گزند تغییرات در امان نمانده و طراحان و مهندسان مرسدس بنز با بهره‌گیری از آخرین فناوری روشنایی یعنی فیبر نوری در چراغ‌های عقب سبب افزایش روشنایی چراغ ترمز و به دنبال آن افزایش ایمنی خودرو هنگام ترمزگیری شده‌اند.

جراحی  پلاستیک به سبک  مرســدس

در کنار این تغییرات، مرسدس بنز برای نخستین بار سه نوع رینگ آلیاژی 17، 18 و 19 اینچی را در فهرست آپشن‌های سفارشی این خودرو قرار داده که مشتریان بسته به قوای محرکه خودرو و سلیقه خود می‌توانند هر یک از آن‌ها را برای خودروی خود سفارش دهند. گل سرسبد این رینگ‌ها، رینگ‌های 19 اینچی ساخت مهندسان AMG است که به صورت پنج پره دوبل طراحی و با بهره‌گیری از آخرین‌های روش‌های فلزکاری به شکلی کاملا سبک وزن ساخته و پرداخته شده‌اند. 

در فضای داخل کابین نیز شاهد تغییرات اندکی چون جایگزینی نشان دهنده‌ها با نمونه جدیدتر، جایگزینی غربیلک سه شاخه فرمان به جای غربیلک فرمان پیشین، بهینه سازی خروجی‌های هوای سیستم تهویه مطبوع و همچنین افزایش تنوع تریم‌های آلومینیومی ‌یا چوبی به کار گرفته شده در دکوراتیو داخلی خودرو هستیم. مجموعه این تغییرات سبب شده تا نسخه جدید GLK-Class از فرم بی‌روح نسخه پیشین دور شده و این خودرو چهره به روزتر و جذاب‌تری به خود بگیرد. حال باید منتظر ماند و دید که آیا اعمال این تغییرات ظاهری در روزگاری که عقل بیشتر مشتریان به چشم‌شان است، می‌تواند GLK-Class را همچنان در کورس رقابت با هموطنان قلدر خود نگاه دارد یا خیر؟!

کد خبر 24075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha