کد خبر 24098
۳۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۳
تولید 6 محصول جدید در ایران خودرو

پرشین خودرو: مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو چالش ها و دستاوردهای سال 91 و برنامه راهبردی این گروه صنعی را درسال حماسه سیاسی و اقتصادی براساس عدم استفاده از ارزنفتی، توسعه صادرات و تولید و عرضه شش محصول جدید برای سهام داران تشریح كرد.

به گزارش «پرشین خودرو»، مهندس جواد نجم الدین مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گزارشی از مهم‌ترین چالش ها و دستاوردهای سال 91 در شرایط تحریمی و برنامه های سال 92 را درمجمع عمومی صاحبان سهام ارایه كرد.
وی در سخنان خود سال 91 را سالی سخت و پر فراز و نشیب برای صنعت و اقتصاد کشور و ایران خودرو دانست و گفت:‌ با وجود این چالش ها، گروه صنعتی ایران خودرو توانست درجایگاه برترین تولید كننده ملی و نیز خودروساز اول منطقه و كشورهای اسلامی قرارگیرد.

تامین نقدینگی
مهندس نجم الدین تامین نقدینگی را از مهم ترین چالش های ایران خودرو در سال گذشته ذكر كرد و گفت: درخواست واریز 130 درصد ارزش پیش فاكتور به حساب بانك برای اختصاص ارز مبادله ای با در نظر گرفتن زمان حداقل چهارماهه تامین و تحویل كالا و ترخیص آن، برای خودروسازان بسیار سنگین بود. در حالی كه درگذشته خودروساز با 10درصد این مبلغ، امكان گشایش اعتبار را داشته و اغلب وجوه ریالی مورد نیاز به صورت وام های مختلف توسط بانك تامین می شد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو عـدم تخصیص تسهیـلات مصوب کارگـروه حمایت از تولید به صنعت خودرو به مبلغ دو هزار میلیارد تومان و کاهش تیراژ و درآمد فروش ناشی از مشـــکلات زنجیره تامین، تحریم ها و همکاری های بین المللی را که همان دور باطل نقدینگی است، از جمله شرایط حاكم بر وضعیت تامین مالی ایران خودرو در سال گذشته عنوان كرد.
وی یادآور شد: در بحران اقتصادی غرب در سال 2009 كه در آن به دلیل عدم فروش خودرو، شركت های بزرگ در خطر جدی قرار گرفته بودند، دولت های غربی حمایت های ویژ ه ای از صنعت خودرو به عمل آوردند .
نجم الدین برخورداری از هزار شركت قطعه ساز در زنجیره تامین و به دنبال داشتن 60 صنعت مختلف را از دلایل مهم بودن صنعت خودرو عنوان كرد كه حمایت مالی در شرایط دشوار را برای این صنعت ضروری می كند.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: صنعت خودروسازی نقش مهمی در اشتغال و رشد اقتصادی دارد، اما در سال گذشته كاهش فروش، درآمد، تامین قطعات و در نهایت تولید و درآمد، دور باطل نقدینگی را شكل داد.

نوسانات نرخ ارز
وی محدودیت منابع ارزی و افزایش هزینه های تامین آن به دلیل قطع ارتباط بانک های داخلی و خارجی را که منجر به توقف گشایشLC و ارسال وجه با نرخ ارز آزاد و افزایش هزینه های مالی و مخاطرات انتقال ارز از سایر راه ها می شود، از دیگر چالش های مالی بازرگانی ایران خودرو در سال گذشته ذكر كرد .
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: در سال گذشته، ال سی 10 درصدی به 130 درصد ارزش پیش فاكتور افزایش یافت و در كنار این امر نیاز صنعت خودرو به نقدینگی چندین برابر سال های قبل رشد كرد.
نجم الدین با اشاره به بسته شدن خطوط اعتباری ارزی فاینانس و ری فاینانس، اظهار داشت: عدم پذیرش ضمانت‌نامه برای ترخیص كالا، عدم پذیرش گواهی اسقاط خودروهای فرسوده با وجود دستور هیات دولت و مصوبه مجلس و بلوكه شدن بیش از 2500 میلیارد ریال نقدینگی ایران خودرو در این اوراق و عدم تقسیط حقوق امور گمركی نیز در سال 91 ایران خودرو را با مشكلات بزرگ دست به گریبان كرد.

قیمت گذاری
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به فرآیند قیمت گذاری خودرو اظهارداشت: فرایند قیمت گذاری وقت زیادی از دولت و خودروسازان را گرفت و سرانجام موجب تولید همراه با زیان در چند ماه از سال شد. با وجود مصوبه دولت مبنی بر محاسبه قیمت خودرو بر اساس نرخ ارز مبادله ای، تاکنون از این منبع هیچ ارزی به خودروسازان تخصیص نیافته است.
وی عدم اجرای درخواست خودروسازان مبنی بر افزایش قیمت محصول در حالی كه تمامی مواد اولیه افزایش قیمت پیدا كرده بود، از دیگر مشكلات سال گذشته ذكر كرد و گفت: واگذار شدن قیمت گذاری به شورای رقابت نیز منجر به بلاتكلیفی دوماهه خودروسازان شد.
وی درزمینه دلایل عدم واگذاری سهم بانك پارسیان نیز خاطرنشان كرد: ازسال 90 شركت ایران خودرو به دنبال فروش سهام مدیریتی بانك پارسیان به منظور تامین نقدینگی بوده است ولی همكاری لازم بااین شركت جهت واگذاری سهام صورت نگرفت . از آن‌جایی كه فروش سهام مدیریتی امكان تامین حدود 1700 میلیارد تومان نقدینگی برای شركت ایجاد می کرد و مصوبه كمیته تدابیر ویژه دولت دراین زمینه اخذ شد ولی متاسفانه با آن نیز مخالفت نموده و شركت را ملكف به فروش تدریجی بلوكی نمودند كه تامین نقدینگی مذكور را به نصف كاهش می دهد.

دستاوردهای سال91
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، از سرگیری مجدد تولید 206،‌ نزدیک به دو برابر شدن صادرات ایران خودرو، ‌توسعه و تولید محصول جدید رانا و رسیدن به تیراژ روزانه 300 دستگاه و اداره دومین واحد اقتصادی کشور بدون تکیه بر ارز نفتی را مهم ترین دستاوردهای ایران خودرو در شرایط سخت تحریمی یك سال اخیرا ذكر كرد و افزود: ایران خودرو در سایه تدابیر و راهبردهای مقابله با امواج تحریم های جهانی، موفق شد كه تولید 444 هزار و 444 دستگاه خودروی سبک را رقم بزند.
مهندس نجم الدین افزود: این گروه صنعتی علاوه بر كسب رتبه اول از نظر اشتغال زایی و رتبه دوم از نظر فروش دربین 100 شركت برتر، رضایت 68 درصدی مشتریان از كیفیت محصولات را نیز به دست آورد. بیش از 17 هزار دستگاه خودرو صادر كرد و سهم 49 درصدی بازار از نظر تعدادی و 51 درصدی از نظر ریالی را به خود اختصاص داد. در سال گذشته ایران خودرو سهم بازار 56 درصدی قطعات یدكی را در اختیار داشت، از هر 10 دستگاه سمند تولیدی یكی را به بازار صادراتی فرستاد و در بین 580 شركت دولتی و خصوصی صادر كننده نمونه شناخته شد.

خودكفایی 206 و 207
نجم الدین قطع همكاری پژو بعد از 23 سال به دلیل خرید بخشی از سهام آن توسط امریكا را یك شوك بزرگ برای ایران خودرو ذكر كرد و گفت: در آن هنگام پارس، 405 و سمند، به صورت كامل ساخت داخل شده بود، اما مشكل جدی كه در تولید 206 و 207 روی داد، با تلاش قطعه سازان و كاركنان بخش های تامین و مهندسی، در مدت شش ماه حل و این دو خودرو نیز ساخت داخل شد.
مدیرعامل ایران خودرو خودكفایی كامل قطعات 405 و پارس با موتور TU5 و تجاری سازی این دو خودرو بدون حضور پژو را از دیگر موارد خودكفایی در سال گذشته عنوان كرد و گفت: برنامه خودكفایی كامل 206 با موتورTU3 برای سال 92 نیز اندیشیده شد كه بر اساس آن تا پایان تابستان 92 محصولات گروه 206 به طور کامل خودکفا شده و یا مدیریت تامین قطعات آن توسط ایران خودرو و بدون پژو صورت خواهد گرفت.

ارتقای کیفیت شبکه خدمات ایساكو
وی در بخش دیگری از گزارش خود به مجمع عمومی سهام‌داران ایران خودرو، گفت: در سال 90 تعداد نمایندگی های رتبه یك شبكه خدمات پس از فروش ایران خودرو 41 نمایندگی بود كه در سال 91 به 174 نمایندگی رسید.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: تعداد نمایندگی های دارای رتبه دو در این دوره از 474 به 439 و تعداد نمایندگی های دارای رتبه سه از 175 در سال 90 به 54 نمایندگی در سال 91 افزایش یافت.
نجم الدین سهم بازار ایساكو از قطعات یدکی در سال 90 را 49درصد عنوان كرد كه در سال 91‌ به 56درصد رسید و گفت: ایساکو به نمایندگی از گروه صنعتی ایران‌خودرو در حوزه خدمات پس از فروش، برای اولین بار در تاریخ صنعت خودروی كشور، در ارزیابی های وزارت صنعت از شركت‌های خدمات پس از فروش، عنوان رتبه اول و تنها شركت موفق را از آن خود كرد.
وی افزود: میانگین رضایتمندی مشتریان از كیفیت محصولات سواری تولیدی ایران خودرو در سال 91 به 68.1درصد رسیده است.

برنامه سال 92
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو عبور از تیراژ یک میلیون دستگاه خودروی ملی را نقطه عطفی برای تولید خودرو در عرصه جهانی برشمرد و گفت: این گروه صنعتی در ادامه برنامه های خود برای رفع وابستگی و استقلال صنعتی، در سال جاری تولید یک میلیونیومین خودروی ملی را در کارنامه صنعت کشور به ثبت خواهد رساند.
وی خاطر نشان ساخت: بر اساس برنامه ریزی ها، شرکت ایران خودرو در سال 92 تولید بالغ بر 550 هزار دستگاه خودرو را در دستور کار دارد.
مهندس نجم الدین تاكید كرد: گروه صنعتی ایران خودرو برنامه راهبردی خودرا بر اساس عدم استفاده از ارز نفتی ترسیم کرده و قرار است درسال حماسه سیاسی و اقتصادی 50 هزار دستگاه انواع خودروی سواری صادر کند.
وی خاطر نشان ساخت : گروه صنعتی ایران خودرو برای حفظ و توسعه سهم بازار و پاسخ گویی به نیاز مشتریان تولید و معرفی تندر 90 اتوماتیك، رانای لوکس، خودروی دنا، یك خودروی شاسی بلند،‌ وانت تندر 90، وانت نیمه سنگین و خودروی سورن با موتور توربوشارژ را در برنامه سال 92 دارد.

استراتژی كلان
مهندس نجم الدین مهم‌ترین برنامه ها و اهداف استراتژی‌های كلان شركت را بعد از سال 1392 تولید و معرفی محصولات جدید از جمله خودروی سدان خانوادگی جدید، مدل سال خودروی سمند LX ،‌ ارایه و تولید خودروهای وانت سمند و PU1‌ در سال 1393، ارایه محصول رانا با موتور دیزل در سال 1393، ‌ارایه و تولید اولین محصول از پلاتفرم های خانوادگی ایران خودرو در سال 1394 و ارایه و تولید اولین محصول از پلاتفرم های كوچك ایران خودرو در سال 1395عنوان كرد.
گفتنی است، مجمع عمومی عادی سالانه شركت ایران خودرو منتهی به 30 اسفند ماه سال 91 روز دو شنبه 31 تیرماه سال جاری با حضور بیش از 75 درصد صاحبان سهام درسالن اجتماعات ساپكو برگزار شد.

کد خبر 24098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا سعیدی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
    8 0
    6 محصول جدید ایران خودرو : تندر 90 اتوماتیک تمام چینی رانا با تجهیزات با کیفیت خوبه چینی X 33 تغییر چهره داده شده وانت تندر 90 با موتور پر افتخار پیکان وانت نیسان با پوسته جدید خودروی دنا با موتور موشک
  • محمود ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    6 0
    دروغ دروغ دروغ آقای نجم الدین اگه پژو 206 دا کاملا داخلی سازی کردید چرا تولید شمت خوابیده چرا بازار را با 206 پر نمی کنی؟ یا دروغ می گید که مثل روز روشنه دروغ می گید یا بگم00000000000000