کد خبر 25389
۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۴
زمستان زودرس در جاده مخصوص

پرشین خودرو: تولید انواع خودرو سواری در پنج ماه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته باز هم افت کرد تا خودروسازان سرمای تولید را در گرمای تابستان بچشند و همچنان چشم انتظار پایان عصر یخبندان جاده مخصوص بمانند.

به گزارش «پرشین خودرو»، بنابر آمار ارائه شده از سوی انجمن خودروسازان، سه خودروساز بزرگ کشور تا پایان مردادماه تنها 183 هزار و 343 دستگاه محصول سواری را به تولید رسانده‌‌اند تا در مقایسه با پنج ماه سال گذشته، 5/43 درصد افت را تجربه کرده باشند.
بزرگان جاده مخصوص در پایان مرداد سال گذشته نزدیک به 330 هزار دستگاه تولید را به نام خود ثبت کرده بودند و سال قبل‌تر نیز تیراژی بیش از 500 هزار دستگاه داشتند، اما تابستان 92 برای آنها خوش یمن نبود و آمار اعلامی از حال زارشان خبر می‌دهد.
این نشان می‌دهد سایه بحران هنوز هم بر جاده مخصوص سنگینی می‌کند و باد مشکلات کماکان به پرچم خودروسازان می‌وزد. جاده مخصوصی‌ها البته امیدوارند دولت یازدهم و به خصوص محمدرضا نعمت‌زاده وزیر «صنعت، معدن و تجارت»، گره از کارشان باز کرده و کمک کند تا آنها دوباره به روزهای اوج خود برگردند یا حداقل نزدیک شوند.
هرچند وزارت صنعت با اعلام برنامه‌های کوتاه مدت خود از جمله بازگرداندن قیمت‌گذاری به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین تعدیل و حذف قوانین دست‌و‌پاگیر بانکی، امید را به اردوی خودروسازان بازگرداند، اما به نظر می‌رسد مشکلات آنقدر زیادند که در مدت زمانی محدود نمی‌توان بر همه آنها فائق آمد.
افزایش تیراژ خودروسازان و بازگرداندن آنها به روند طبیعی تولید، با توجه به مشکلات مهمی مانند گرانی ارز و کمبود مواد اولیه و از همه مهم‌تر تحریم‌های بین‌المللی، کاری یک‌شبه و دوشبه نیست؛ چه آنکه «تدبیر» می‌خواهد و البته «زمان»؛ «کلید» هم صد البته می‌خواهد؛ اما با قفل و زنجیرهایی که بر دست‌و‌پای صنعت خودرو بسته شده، بی‌تردید هر کلیدی به آن نخواهد خورد.
در واقع مشکلات و موانع پیش روی صنعت خودرو آنقدر زیاد به نظر می‌رسد که برای باز کردن قفل‌هایش باید «دسته کلید» ساخت و هر کلید را به قفلی انداخت؛ قفل ارز، قفل تحریم، قفل تسهیلات بانکی و قفل....
با این حال ظاهرا خودروسازان راه نجات کوتاه مدت خود را تنها در آزادسازی قیمت خودرو می‌دانند و معتقدند در اولین قدم باید «قفل قیمت‌گذاری» را باز کرد. آنها می‌گویند وقتی قیمت خودرو آزاد شود، بازار تعیین می‌کند چه خودرویی با چه قیمتی به فروش برود و این موضوع می‌تواند کمک بزرگی به حل مشکلات مالی بکند.
البته وزیر صنعت نیز ظاهرا قول‌هایی در این مورد به خودروسازان داده و هیچ بعید نیست تا چندی دیگر شورای رقابت از پروسه قیمت‌گذاری حذف و کار دوباره به سازمان حمایت و در نهایت به آزادسازی بکشد. این در شرایطی است که کارشناسان معتقدند آزادسازی قیمت نمی‌تواند تولید خودرو را به روزهای اوج بازگرداند و باید مشکلات و موانع موجود بر سر راه تولید را یک به یک حذف و پس از آن به افزایش تولید امیدوار بود.

یخ تولید آب نشد
اما به سراغ آمار تولید خودروسازان در پنج ماه ابتدایی امسال برویم و ببینیم سه غول جاده مخصوص، در این مدت چه کرده‌‌اند. ابتدا از ایران‌خودرو شروع کنیم که بیشترین تیراژ را در پنج ماه نخست امسال داشته است. این خودروساز البته در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 54 درصد افت را به خود می‌بیند و به جز رانا سایر محصولاتش کاهش تیراژ داشته‌اند.
در بین محصولات ایران خودرو، پژو 206 با تیراژی 9 هزار و 86 دستگاهی، 1/60 درصد افت تولید داشته است. ظاهرا ایران خودرو فقط مدل‌های تیپ 5 و V8 پژو 206 را به تولید می‌رساند و فعلا خبری از مدل‌های اتومات این خودرو نیست. دیگر پژویی تولید ایران خودرو، 405 نام دارد که افتی 5/62 درصدی را در پنج ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته از خود به جا گذاشته است.
همچنین پژو پارس هم که دیگر محصول ایران خودرو به شمار می‌رود، حدود 14 درصد کاهش تیراژ را به خود می‌بیند. پارس و 405 علاوه بر تهران، در سایت‌های شهرستانی ایران خودرو نیز به تولید می‌رسند و در حال حاضر پرتیراژترین محصولات این شرکت به شمار می‌روند. ایران خودرو تا دو سال پیش محصولی دیگر از پژو به نام 207 را نیز به تولید می‌رساند، اما این خودرو دیگر جایی در خطوط تولید ندارد.
در بین دیگر محصولات ایران خودرو؛ اما سمند نیز با کاهش تولید روبه‌رو شده است. این محصول که در سایت‌های شهرستانی ایران خودرو نیز به تولید می‌رسد، در پنج ماه ابتدایی امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 67‌درصد کاهش تولید را به خود می‌بیند. همچنین از سوزوکی گرندویتارا نیز خبر می‌رسد که در بازه زمانی موردنظر تنها 345 دستگاه تیراژ داشته و در پی آن متحمل افت 4/73 درصدی شده است. ویتارا تحت لیسانس شرکت سوزوکی ژاپن و در سایت خراسان ایران خودرو مونتاژ می‌شود.
اما سری هم به رانا بزنیم، محصولی که از آن با نام دومین خودرو ملی کشور یاد می‌شود و تولید آن طی پنج ماه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد زیادی کرده است. رانا تا پایان مردادماه امسال هفت هزار و 374 دستگاه تیراژ داشته، حال آنکه در پنج ماه مشابه سال 91، تنها 432 دستگاه از این محصول به تولید رسیده بود.
از ایران خودرو بگذریم و به سایپا برویم. طبق آمار، سایپایی‌ها 51 هزار و 158 دستگاه خودرو سواری در پنج ماه ابتدایی امسال به تولید رسانده‌‌اند و این سبب شده نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود 11 درصد افت تولید را تجربه کنند.
سایپا با کمک زیرمجموعه اش پارس خودرو، تنها 81 هزار و 870 دستگاه پراید را در پنج ماه ابتدایی امسال به تولید رسانده که این رقم در مقایسه با تیراژ حدودا 138 هزار دستگاهی مدت مشابه سال گذشته، افت بیش از 40 درصدی تولید این محصول را در پی داشته است. با این حال پراید همچنان پرتیراژترین خودرو تولید داخل به شمار می‌رود و البته ارزان‌ترین نیز هست.
دیگر محصول سایپا به نام تیبا نیز در پنج ماه نخست امسال تیراژی 11 هزار و 877 دستگاهی از خود به جا گذاشته است. این محصول که از آن با نام خودرو ملی سایپا یاد می‌شود، در مقایسه با پنج ماه سال گذشته تیراژش تقریبا 2 برابر شده و این نشان می‌دهد سایپایی‌ها نسبت به سال گذشته اوضاع بهتری در تولید تیبا دارند. تیبا البته در سایت کاشان سایپا به تولید می‌رسد و جاده مخصوص میزبان آن نیست.
از سایپا بگذریم و به پارس خودرویی‌ها نیز سری بزنیم. آنها در حالی سومین خودروساز بزرگ ایران به شمار می‌روند که در پنج ماه نخست امسال فقط 25 هزار و 609 دستگاه تیراژ داشته‌اند. طبق آمار، مگان به عنوان یکی از محصولات رنویی پارس خودرو، با افتی 3/87 درصدی نسبت به پنج ماه سال گذشته روبه‌رو شده و در این مدت تنها 919 دستگاه تیراژ داشته است.
به گزارش دنیای اقتصاد، دیگر محصول مونتاژی پارس خودرو به نام نیسان تیانا نیز در پنج ماه نخست امسال تنها 490 دستگاه تولید داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت بیش از هفت درصد را به خود می‌بیند. همچنین از تندر-۹۰ (محصولی که به طور مشترک در ایران خودرو و پارس خودرو تولید می‌شود)، خبر می‌رسد که در بازه زمانی موردنظر کمتر از 11 هزار دستگاه از این خودرو به تولید رسیده است. این موضوع نشان می‌دهد تندر-90 در مقایسه با پنج ماه سال گذشته افتی حدودا 67 درصدی را تجربه کرده است. به صورت تفکیکی نیز ایران خودرویی‌ها نزدیک به 78 درصد و پارس خودرویی‌ها نیز حدود 62 درصد کاهش تولید در تندر-90 داشته‌اند.
افت تولید تندر-90 با مشکلات به وجود آمده بر سر راه ماندن رنو در ایران مرتبط است. رنویی‌ها دو سه ماهی می‌شود که با تحریک ایالات متحده آمریکا، فعالیت‌های خود را در ایران به حالت تعلیق درآورده و از همین رو تولید تندر و البته مگان با افت شدیدی مواجه شده است.

کد خبر 25389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha